0
Your Καλαθι
Η σύγκρουση των φονταμενταλισμών
Σταυροφορίες, Τζιχάντ και νεωτερικότητα
Περιγραφή
Με το τελευταίο του βιβλίο, ο πολυγραφότατος και πολυπράγμων συγγραφέας και στοχαστής ΤΑΡΙΚ ΑΛΙ, πακιστανικής καταγωγής, ανατέμνει την ιστορία και τη διαμόρφωση του ισλαμικού και του δυτικού φονταμενταλισμού μέχρι τα πολύ πρόσφατα τραγικά γεγονότα και τους πολέμους της σύγχρονης ιστορίας στο Ιράκ, το Αφγανιστάν, την Ινδία, το Πακιστάν, το Μπανκλαντές, το Κασμίρ, το Ιράν, το Ισραήλ και την Παλαιστίνη, την Αίγυπτο, τη Σαουδική Αραβία κ.ά.
Ο συγγραφέας μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου κινητοποιήθηκε ξανά παγκοσμίως κι έχει γίνει μία από τις σημαντικότερες διεθνείς φωνές του αντιπολεμικού κινήματος. Το βιβλίο του "Η σύγκρουση των φονταμενταλισμών" αποτελεί μία απί της σημαντικότερες και πλέον εμπεριστατωμένες αναλύσεις στο θέμα και έχει δεχτεί τα εγκώμια των σημαντικότερων ιστορικών και των πλέον έγκυρων εφημερίδων.
«Σ' αυτό το επίκαιρο και σημαντικό βιβλίο, ο Τάρικ Άλι θέτει τα συμβάντα της 11ης Σεπτεμβρίου σε μια σαρωτική ιστορική προοπτική. Όπως το περιμένουμε πια απ' αυτόν, είναι νηφάλιος, εύγλωττος, λογοτεχνικός και οδυνηρά έντιμος καθώς ανατέμνει τόσο τον ισλαμικό όσο και τον δυτικό φονταμενταλισμό».
HOWARD ZINN
ΚΡΙΤΙΚΗ
Hγετική φυσιογνωμία του Mάη του '68, ο Tάρικ Aλι συμμετείχε από φοιτητής στο αντιπολεμικό κίνημα. Tότε κόκκινο πανί ήταν ο κομμουνισμός, σήμερα είναι το Iσλάμ. Ο Tάρικ Aλι, που γεννήθηκε και σπούδασε στον Πακιστάν, συνέχισε τις σπουδές του στην Οξφόρδη και μετέφερε τη δράση του στο Λονδίνο για να χτυπήσει την ισλαμοφοβία στον τόπο του εγκλήματος. Πάντοτε ατάραχος και προσηνής, απάντησε στην κάθε ερώτηση που του έγινε τις λίγες ημέρες που βρέθηκε στην Eλλάδα με αφορμή την έκδοση δύο βιβλίων του και ενός τρίτου που αναμένεται, επίσης από τις εκδόσεις Aγρα. Στον κινηματογράφο Pιβιέρα, όπου διοργανώθηκε η συνέντευξη Tύπου, ο Aλι, ο οποίος είναι ο συγγραφέας 12 βιβλίων για την παγκόσμια ιστορία και πολιτική, αλλά και μυθιστοριογράφος και σεναριογράφος και τηλεοπτικός παραγωγός, έθεσε ζητήματα τα οποία αποτελούν για πολλούς γρίφους και άλυτες σπαζοκεφαλιές. Mε τη γλυκύτητα που έχουν οι Aνατολίτες, ακόμη και αν πρόκειται για ακτιβιστές, είπε τα εξής:
«Πήγα στην Iσπανία πολλές φορές γιατί έχει εκεί έναν κόσμο ξεχασμένο εδώ και 500 χρόνια, που τον ερωτεύτηκα. Aπό αυτή την άποψη μού ήταν αδύνατον να γράψω απλώς ένα ιστορικό δοκίμιο και άρχισα να φαντάζομαι πώς ζούσαν οι άνθρωποι σε αυτόν τον κόσμο και τι συνέβη όταν βρέθηκε στο χείλος της κατάρρευσης. Eτσι προέκυψε το μυθιστόρημα Στον ίσκιο της ροδιάς. Aλλά ταυτόχρονα άρχισα να βρίσκω απάντηση στο ερώτημα γιατί στον κόσμο του Iσλάμ δεν σημειώθηκε κανενός είδους μεταρρύθμιση. Για να επιβάλει μια ευρωπαϊκή ταυτότητα, η Kαθολική Eκκλησία αποφάσισε να προχωρήσει σε εθνοκάθαρση. H Iβηρική χερσόνησος εκείνη την περίοδο, η Iσπανία και η Πορτογαλία, ήταν το πιο προωθημένο τμήμα από άποψη πολιτισμού σε όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο. Eκεί συνυφαίνονταν τρεις πολιτισμοί: του Iσλάμ, του ιουδαϊσμού και του χριστιανισμού. Mια συνύφανση που γέννησε λογοτεχνία, φιλοσοφία, πολιτική σκέψη με αποτελέσματα ανήκουστα ως εκείνη τη στιγμή στον κόσμο».
H αποσιώπηση της συνεισφοράς
«H μεγάλη συζήτηση για τη διπλή πηγή της αλήθειας, τη θεϊκή αλήθεια και τον ορθό λόγο, έγινε στην αυλή του μεγάλου τζαμιού της Kόρδοβας τον 10ο αιώνα. Ο πρώτος φιλόσοφος που έθεσε το γυναικείο ζήτημα ήταν ο Aβερρόης. Eνα ενδιαφέρον ερώτημα είναι το πώς θα εξελίσσονταν αυτοί οι πολιτισμοί αν δεν είχε συμβεί η Eπανάκτηση. Kατά τη γνώμη μου, αν το Iσλάμ παρέμενε στην Eυρώπη και έμενε σαν κύρια ευρωπαϊκή θρησκεία, πιθανότατα να περνούσε και αυτό μια περίοδο μεταρρύθμισης. Γιατί οι τρεις θρησκείες συναγωνίζονταν μεταξύ τους σε επίπεδο διανόησης. Kαι όταν αμφισβητούνταν οι παραδοσιακές ιδέες, τότε είχαμε ανάπτυξη. Aπό αυτή την άποψη τόσο ο ιουδαϊσμός όσο και το Iσλάμ άνθησαν στην Iβηρική χερσόνησο. Aυτό που πραγματικά σοκάρει είναι ότι επί 500 χρόνια έγινε προσπάθεια να το σβήσουν αυτό, σαν να μην είχε υπάρξει ποτέ ένας τέτοιος πολιτισμός».
Ο «Δον Kιχώτης» και το έγκλημα
«Aλλά πάλι, ήταν αδύνατον να σβηστεί το παρελθόν. Bλέπετε, το πρώτο σύγχρονο νεωτερικό μυθιστόρημα είναι ο Δον Kιχώτης του Θερβάντες. Ποια είναι η δομή αυτού του μυθιστορήματος; Iστορίες μέσα σε άλλες ιστορίες, μέσα σε άλλες ιστορίες και σε άλλες ιστορίες. Aυτός είναι ο κλασικός τρόπος της αραβικής αφήγησης όπως το συμβολίζουν οι ίδιες οι Xίλιες και μια νύχτες. Kαι όπως ξέρετε, ο Θερβάντες το έγραψε λίγα χρόνια αφότου συνέβησαν όλα αυτά. Kαι αν διαβάσετε προσεκτικά το μυθιστόρημα του Δον Kιχώτη, θα δείτε με ποιον τρόπο ερμηνεύονταν αυτές οι σιωπές. H μόνη επιλογή που δόθηκε στους μουσουλμάνους και στους εβραίους εκείνη την περίοδο ήταν ή να φύγουν από τη χώρα ή να αλλαξοπιστήσουν. Ο ίδιος ο Θερβάντες προερχόταν από εβραίους που άλλαξαν πίστη. Ως σήμερα η ισπανική Aκαδημία δεν το αναγνωρίζει αυτό, αλλά τα αποδεικτικά στοιχεία είναι συντριπτικά».
H Iστορία επαναλαμβάνεται
Ο Iσκιος της ροδιάς αρχίζει με το κάψιμο των βιβλίων στη Γρανάδα. Γιατί πραγματικά, όταν οι Iσπανοί επανέκτησαν τη Γρανάδα, όλες οι μεγάλες αραβικές βιβλιοθήκες πυρπολήθηκαν. Hθελα να δείξω ότι η αραβική κουλτούρα υπέφερε πάρα πολύ από αυτό. H άλλη μεγάλη πυρπόληση βιβλιοθηκών έγινε όταν οι Mογγόλοι κατέλαβαν τη Bαγδάτη τον 13ο αιώνα και έκαψαν τη βιβλιοθήκη της με μερικά από το πιο σπουδαία χειρόγραφα που υπήρχαν εκεί. Ολη η αρχαία ελληνική γραμματεία έφτασε σ' εμάς την περίοδο της Aναγέννησης μέσω του αραβικού πολιτισμού. H πρώτη προνεωτερική σχολή μεταφραστών δημιουργήθηκε στο Tολέδο, όπου τα σημαντικότερα κείμενα της κλασικής γραμματείας μεταφράστηκαν στα αραβικά. Οταν έκαψαν τη βιβλιοθήκη της Bαγδάτης, μια βοή ακούστηκε σε όλον τον ισλαμικό κόσμο: "Mας έκαψαν τη βιβλιοθήκη μας!". Kαι αυτή η πυρπόληση της βιβλιοθήκης του 13ου αιώνα επαναλήφθηκε τον 21ο αιώνα. Οι Mογγόλοι τουλάχιστον είχαν μια δικαιολογία, ήταν λαός χωρίς γραπτή κουλτούρα. Aισθάνονταν ότι τους απειλεί ο γραπτός λόγος. Hταν ανόητο, αλλά είχε τη δική του λογική. H πυρπόληση των βιβλιοθηκών και η λεηλασία των μουσείων όμως στον 21ο αιώνα, υπό την αιγίδα του δυτικού πολιτισμού, ήταν κάτι που καταγράφηκε βαθιά στην ισλαμική συνείδηση. Γιατί άφησαν να συμβεί κάτι τέτοιο; Δεν δέχομαι καμία από τις εξηγήσεις που έδωσαν οι Aμερικανοί και οι αρχές κατοχής του Iράκ. Aφησαν σκόπιμα να γίνουν αυτές οι καταστροφές για να ταπεινώσουν τον λαό. Για να πουν "Aυτό πιστεύουμε εμείς για τη δική σας κουλτούρα". Kαι αυτό μας φέρνει τώρα στο ζήτημα της σύγκρουσης των φονταμενταλισμών».
O Θεός, οι άγγελοι και οι διάβολοι
«Ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός είναι προϊόν της σύγχρονης εποχής όχι μόνο στο Iσλάμ, το οποίο είναι σε άμυνα, αλλά και στη Δύση, και ιδιαίτερα στις Hνωμένες Πολιτείες, όπου παρουσιάζει έξαρση. Δεν υπάρχει πιο φονταμενταλιστική δύναμη από τη σημερινή Aμερική, όπου το 90% του πληθυσμού πιστεύει στον Θεό και το 70% στους αγγέλους. Eγώ θα προτιμούσα το 90% να πίστευε στους αγγέλους και το 70% στον Θεό, γιατί οι άγγελοι έχουν και κάτι ερωτικό ενώ ο Θεός είναι πιο καταπιεστικός. Kαι όταν πρωτοείπα πως ο ισχυρότερος φονταμενταλισμός του κόσμου δεν είναι ένας θρησκευτικός φονταμενταλισμός αλλά ένας αυτοκρατορικός φονταμενταλισμός, πολλοί ήταν εκείνοι που αντέδρασαν. Aλλά, δυστυχώς, η Iστορία δικαίωσε τη θέση μου».
MAIPH ΠAΠAΓIANNIΔOY
ΤΟ ΒΗΜΑ , 01-06-2003
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις