0
Your Καλαθι
Ω, τι υπέροχος κόσμος
Περιγραφή
Τι κάνει μια νέα, όμορφη, δραστήρια και μοντέρνα Αγγλίδα μετά από μια ερωτική απογοήτευση;
Αποφασίζει να βοηθήσει τους συνανθρώπους της και από το Λονδίνο βρίσκεται εθελόντρια σ' έναν καταυλισμό προσφύγων στην καρδιά της Αφρικής, όπου αφοσιώνεται ολόψυχα στην υπόθεση των καταφρονεμένων και καταδιωγμένων αυτού του κόσμου!
Μια συγκινητική ιστορία ανθρωπιάς, δοσμένη με χιούμορ, τρυφερότητα και αισιοδοξία από την Έλεν Φήλντινγκ, [...]
Ένα μυθιστόρημα που διαβάζεται απολαυστικά και ταυτόχρονα μας βάζει να σκεφτούμε και ν' αναθεωρήσουμε κάποιες εφησυχασμένες αντιλήψεις μας.
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
ΚΡΙΤΙΚΗ
Έχει περάσει τα τριάντα και την έχει πιάσει πανικός. Θα στεριώσει με κανέναν ή θα μείνει γεροντοκόρη; Νευρωτική, ζυγίζεται καθημερινά. Μετράει τις θερμίδες. Και με το τσιγάρο στο ένα χέρι και το μπουκάλι του Chardonnay στο άλλο ορκίζεται και ξαναορκίζεται στον εαυτό της ότι δεν θα ξανακαπνίσει, δεν θα ξαναπιεί. Την έχουν κουράσει οι εφήμερες σχέσεις και την εκνευρίζουν τα παντρεμένα ζευγάρια που κοκορεύονται. Ξενυχτά. Αποφεύγει την πολλή δουλειά. Και το βιολογικό της ρολόι χτυπά αδυσώπητα. Ο πρίγκιπας του παραμυθιού της, άφαντος. Η Μπρίτζετ Τζόουνς της Έλεν Φίλντιγνκ κάπου βρήκε φλέβα. 10 εκατομμύρια αντίτυπα του βιβλίου «Μπρος γκρεμός και πίσω ράφι» στα ελληνικά πουλήθηκαν ανά τον κόσμο - χώρια αυτούς που είδαν το φιλμ.
Μα δεν είναι μόνη της την συντροφεύουν: Η «ανδροφάγος» αλλά κατά τα άλλα ανορεκτική δικηγόρος Άλι Μακμπίλ που συγχέει την πραγματικότητα με τον κόσμο των φαντασιώσεών της για τον άνδρα που θα την απελευθερώσει απ' τα «δεσμά του γεροντοκορισμού». Η δημοφιλής δημοσιογράφος Κάρι Μπράντσο στο Sex and the City και οι φιλενάδες της. Οι οποίες, παρ' όλο που κυνηγούν ξέφρενα το σεξ στη Ν. Υόρκη, τελικά αυτό που ψάχνουν είναι να βάλουν έναν άνδρα μόνιμα στη ζωή τους. Ο κατάλογος αυτών των ξενόφερτων σίριαλ ή βιβλίων - «γκομενολογοτεχνημάτων» (chick lit, όπως τα αποκαλούν οι Άγγλοι) είναι ατέλειωτος.
Ανύπαντρες, τριαντάρες και βάλε, Αγγλοαμερικανίδες, που δεν μπορούν να στεριώσουν με άντρα - μερικές τα καταφέρνουν και η Μπρίτζετ Τζόουνς στο δεύτερο βιβλίο της Φίλντινγκ, «Προς γνώση και συμμόρφωση», βρίσκει σύντροφο - κατάντησαν κλισέ.
Και ποιο το όφελος; «Αν η Μπρίτζετ Τζόουνς άφησε μια παρακαταθήκη αυτή είναι ότι πια δεν με ρωτούν αν είμαι παντρεμένη. Που είναι φανταστικό και για μένα και για τις άλλες γυναίκες. Πριν οι γυναίκες λογοδοτούσαν γιατί ήταν αδέσμευτες. Πράγμα τελείως παράλογο. Αλλά και παντρεμένη να ήμουν ποτέ δεν θα είχα αυτή την έπαρση που έχουν μερικά ζευγάρια. Ποτέ δεν ξέρεις τι σου φυλάει η μοίρα σου», είχε δηλώσει η συγγραφέας.
Ναι, αλλά γυναίκες σαν την Μπρίτζετ Τζόουνς που καρφώνονται στο τηλέφωνο και περιμένουν να ακούσουν τη φωνή του καλού τους. Που φρίττουν μπροστά στην κυτταρίτιδα. Που τους γίνεται έμμονη ιδέα το μέγεθος των γλουτών τους. Που... σίγουρα δεν αναδίδουν μια δυνατή φεμινιστική μυρωδιά. Γι' αυτό και πολλές φεμινίστριες αντέδρασαν. Βέβαια και η φράση της Μπρίτζετ Τζόουνς στο βιβλίο ότι «δεν υπάρχει πιο απωθητικό για έναν άντρα από μια φεμινίστρια με διαπεραστική φωνή» δεν βοήθησε. «Για να γελάσει ο κόσμος το έγραψα», είχε απολογηθεί η Φίλντινγκ, «αν τώρα αναμοχλεύει ζητήματα που είναι καυτά ακόμα καλύτερα».
Η Μπρίτζετ Τζόουνς ζει και δουλεύει στο Λονδίνο. Ανήκει στη μεταφεμινιστική εποχή της Αγγλίας όπου οι μάχες για οικονομική ανεξαρτησία και ισότητα στο χώρο εργασίας έχουν δοθεί. Και κατακτηθεί - σε κάποιο βαθμό. Το ανδρικό άδυτο έχει καταπατηθεί. Οι γυναίκες μπορούν να είναι ανεξάρτητες, να κυβερνούν χώρες, να εκδίδουν εφημερίδες, να ρίχνουν βόμβες και να διοικούν τράπεζες. Αλλά μέσα στο κυνηγητό της επιτυχίας και της τελειότητας η Φίλντινγκ πιστεύει ότι οι γυναίκες ξέχασαν το χιούμορ τους. Την καλή τους καρδιά. Τη γενναιοδωρία ψυχής. Κι όλα εκείνα που τις κάνουν συμπαθητικές στους άλλους.
Απαιτώντας παντελή ευτυχία, οι γυναίκες σήμερα θέλουν να συνδυάσουν καριέρα, οικονομική ανεξαρτησία και προσωπική ζωή. Αλλά το κόστος φαίνεται να είναι υψηλό. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της στατιστικής έρευνας που έγινε πρόσφατα στη Βρετανία («Guardian», 22/02/2003) ένα 20% των γυναικών της ηλικίας της Μπρίτζετ Τζόουνς υποφέρει από κατάθλιψη κι άλλα ψυχολογικά νοσήματα σε σύγκριση με ένα 12% από αυτές που γεννήθηκαν στο τέλος της δεκαετίας του '50. Οι γυναίκες της μεταφεμινιστικής γενιάς φαίνεται, παρ' όλες τις τρομερές κατακτήσεις, να είναι πιο δυστυχισμένες από τις γυναίκες των προηγούμενων γενιών.
Στην Ελλάδα
Τα chick lit βιβλία περιμένουν στα ράφια, μεταφρασμένα. Τα chick-σίριαλ προβάλλονται στην τηλεόραση. Και τα chick-φιλμ τα βλέπουμε στη μεγάλη οθόνη. Αλλά αναρωτιέμαι ποια απήχηση έχουν στις μη Αγγλοαμερικανίδες γυναίκες; Στις Ελληνίδες; Και παρ' όλο που φαντάζομαι ότι υπάρχουν γυναίκες σαν την Μπρίτζετ Τζόουνς στην Ελλάδα, η πλειονότητα των Ελληνίδων δεν ανήκει σ' αυτή την κατηγορία (σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών το 64,5% των Ελληνίδων παντρεύεται μεταξύ των 20 και 27 τους χρόνων). Βγαίνοντας προς τα έξω αυτά τα βιβλία και τα προγράμματα χάνουν κάτι από τα συμφραζόμενά τους. Παύουν να αποτελούν μια καυστική και σαρκαστική κριτική σε καίρια κοινωνικά θέματα όπως το πρόβλημα ανορεξίας ή αλκοολισμού στις νέες γυναίκες. Και καταντούν κωμωδία. Μια απλή κωμωδία που ενισχύει διάφορα στερεότυπα. Όχι μόνο ότι οι Αγγλοαμερικανίδες γυναίκες είναι γεμάτες νευρώσεις αλλά ότι οι γυναίκες είναι κούφιες και επιπόλαιες.
ΜΑΙΡΗ ΣΙΑΝΗ-DAVIES
ΤΑ ΝΕΑ , 08-03-2003
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις