0
Your Καλαθι
Το νέο λογιστικό πλαίσιο του δημοσίου (ΠΔ 54/2018)
Έκπτωση
10%
10%
Περιγραφή
Το παρόν βιβλίο έχει σκοπό να βοηθήσει τα στελέχη και το προσωπικό των οντοτήτων Δημόσιου χαρακτήρα, αναφορικά με την εφαρμογή του Π.Δ. 54/2018*. Επίσης, να βοηθήσει όσους ενδιαφέρονται για το συγκεκριμένο αντικείμενο και, φυσικά, τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.
Το Π.Δ. 54/2018 εισάγει, για πρώτη φορά, ένα ενιαίο διπλογραφικό σύστημα, που βασίζεται στο ESA (EUROPEAN SYSTEM ACCOUNT).
Στο 1ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ασχολούμαστε με τη μετάβαση από το απλογραφικό, στο διπλογραφικό σύστημα, που ξεκίνησε στην Ελλάδα με το Π.Δ. 80/97 περί εφαρμογής του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου, μόνο για τους φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Στη συνέχεια επεκτάθηκε με τα:
• Π.Δ. 80/1997 Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης
• Π.Δ. 205/1998 Κλαδικό λογιστικό Σχέδιο Ν.Π.Δ.Δ.
• Π.Δ. 315/1999 Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Ο.Τ.Α.
• Π.Δ. 146/2003 Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Μονάδων Υγείας
• Π.Δ. 15/2011 Διπλογραφική Λογιστική Τροποποίησης Ταμειακής Βάσης
Παρατίθεται, στο κεφάλαιο αυτό, μία συγκριτική ανάλυση των Κλαδικών Λογιστικών Συστημάτων που στηρίζονται στους ανωτέρω νόμους. Τέλος, πραγματοποιείται αντιστοιχία του Ε.Γ.Σ.Λ. για όλα τα Κλαδικά Λογιστικά Σχέδια με το ESA.
Στο 2ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ γίνεται εκτεταμένη ανάλυση του Π.Δ. 54/2018.
Στο 3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ασχολούμαστε με τις διαδικασίες, οι οποίες είναι και παραμένουν υποχρεωτικές με την εφαρμογή του Π.Δ. 54/2018. Ουσιαστικά, οι διαδικασίες δημιουργήθηκαν για να προετοιμάσουν τις αλλαγές που θα επιφέρει το Π.Δ. 54/2018. Αποτελούν αναπόσπαστο ενιαίο κομμάτι της διοίκησης των Οικονομικών Υπηρεσιών και γενικότερα των οντοτήτων.
Περιγράφουμε τη σχετική νομοθεσία που επηρεάζει, γενικά, τις διαδικασίες, αλλά και τη νομοθεσία για καθεμία ξεχωριστά, και αναφέρουμε τους 4 νόμους που πρέπει να γνωρίζουμε:
1. Ν.4270/16
2. Π.Δ. 80/16
3. ΝΟΜΟΣ ΥΠ› ΑΡΙΘ. 3861/10
4. Ν. 4446/16: Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ.
Στο 4ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ παρουσιάζουμε τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Π.Ο.Υ. που απορρέουν από τον ν. 4270/14 και το Π.Δ. 80/16, καθώς και με το άρθρο 24 ν. 4270/2014 – όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 6 άρθρο 10 ν. 4337/2015 και ισχύει από 17.10.2015- συστήνονται, από την Κεντρική Διοίκηση, Γενικές Διευθύνσεις Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.).
Στο 5ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ αναπτύσσουμε τα 44 πρότυπα για τον Δημόσιο τομέα, γνωστά ως IPSAS, τα οποία εφαρμόζονται σε περισσότερες από 80 χώρες παγκοσμίως. Στόχος των προτύπων αυτών είναι η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, μέσω της ενίσχυσης της ποιότητας και της διαφάνειας των οικονομικών καταστάσεων που οδηγεί στην εμπιστοσύνη στη δημοσιονομική διαχείριση.
Στο 6ο ΚΕΦΑΛAΙΟ παραθέτουμε τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις και αναφορές με τις συν- δέσεις με λογαριασμούς του ESA. Γνωστοποιούμε, στο κεφάλαιο αυτό, και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τους λογαριασμούς ESA που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε.
Επίσης παραθέτουμε τις αποφάσεις της Διεύθυνσης Λογιστικής και της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης, που αφορούν και συμπληρώνουν το Π.Δ. 54/2018.
Θέλουμε να τονίσουμε ότι χωρίς τους λογαριασμούς αυτούς, είναι ανέφικτο να παραμετροποιηθούν τα ERP συστήματα και καθίσταται αδύνατη η εφαρμογή του Π.Δ. 54/2018.
Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω τον συνάδελφο, Οικονομολόγο – Λογιστή Α’ Τάξεως Χαράλαμπο Α. Γεωργόπουλο. Η υποστήριξη και συμβολή του, στη σύνταξη του παρόντος συγγράμματος, στάθηκε καταλυτική. Του εκφράζω την ειλικρινή εκτίμησή μου.
* (Όπως τροποποιήθηκε, από τον Ν. 4701/2020 άρθρο 31, Ν. 4772/2021, Ν. 4964/2022).
Αθήνα,
Ηλίας Α. Γεράκος
Το Π.Δ. 54/2018 εισάγει, για πρώτη φορά, ένα ενιαίο διπλογραφικό σύστημα, που βασίζεται στο ESA (EUROPEAN SYSTEM ACCOUNT).
Στο 1ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ασχολούμαστε με τη μετάβαση από το απλογραφικό, στο διπλογραφικό σύστημα, που ξεκίνησε στην Ελλάδα με το Π.Δ. 80/97 περί εφαρμογής του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου, μόνο για τους φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Στη συνέχεια επεκτάθηκε με τα:
• Π.Δ. 80/1997 Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης
• Π.Δ. 205/1998 Κλαδικό λογιστικό Σχέδιο Ν.Π.Δ.Δ.
• Π.Δ. 315/1999 Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Ο.Τ.Α.
• Π.Δ. 146/2003 Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Μονάδων Υγείας
• Π.Δ. 15/2011 Διπλογραφική Λογιστική Τροποποίησης Ταμειακής Βάσης
Παρατίθεται, στο κεφάλαιο αυτό, μία συγκριτική ανάλυση των Κλαδικών Λογιστικών Συστημάτων που στηρίζονται στους ανωτέρω νόμους. Τέλος, πραγματοποιείται αντιστοιχία του Ε.Γ.Σ.Λ. για όλα τα Κλαδικά Λογιστικά Σχέδια με το ESA.
Στο 2ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ γίνεται εκτεταμένη ανάλυση του Π.Δ. 54/2018.
Στο 3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ασχολούμαστε με τις διαδικασίες, οι οποίες είναι και παραμένουν υποχρεωτικές με την εφαρμογή του Π.Δ. 54/2018. Ουσιαστικά, οι διαδικασίες δημιουργήθηκαν για να προετοιμάσουν τις αλλαγές που θα επιφέρει το Π.Δ. 54/2018. Αποτελούν αναπόσπαστο ενιαίο κομμάτι της διοίκησης των Οικονομικών Υπηρεσιών και γενικότερα των οντοτήτων.
Περιγράφουμε τη σχετική νομοθεσία που επηρεάζει, γενικά, τις διαδικασίες, αλλά και τη νομοθεσία για καθεμία ξεχωριστά, και αναφέρουμε τους 4 νόμους που πρέπει να γνωρίζουμε:
1. Ν.4270/16
2. Π.Δ. 80/16
3. ΝΟΜΟΣ ΥΠ› ΑΡΙΘ. 3861/10
4. Ν. 4446/16: Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ.
Στο 4ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ παρουσιάζουμε τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Π.Ο.Υ. που απορρέουν από τον ν. 4270/14 και το Π.Δ. 80/16, καθώς και με το άρθρο 24 ν. 4270/2014 – όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 6 άρθρο 10 ν. 4337/2015 και ισχύει από 17.10.2015- συστήνονται, από την Κεντρική Διοίκηση, Γενικές Διευθύνσεις Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.).
Στο 5ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ αναπτύσσουμε τα 44 πρότυπα για τον Δημόσιο τομέα, γνωστά ως IPSAS, τα οποία εφαρμόζονται σε περισσότερες από 80 χώρες παγκοσμίως. Στόχος των προτύπων αυτών είναι η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, μέσω της ενίσχυσης της ποιότητας και της διαφάνειας των οικονομικών καταστάσεων που οδηγεί στην εμπιστοσύνη στη δημοσιονομική διαχείριση.
Στο 6ο ΚΕΦΑΛAΙΟ παραθέτουμε τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις και αναφορές με τις συν- δέσεις με λογαριασμούς του ESA. Γνωστοποιούμε, στο κεφάλαιο αυτό, και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τους λογαριασμούς ESA που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε.
Επίσης παραθέτουμε τις αποφάσεις της Διεύθυνσης Λογιστικής και της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης, που αφορούν και συμπληρώνουν το Π.Δ. 54/2018.
Θέλουμε να τονίσουμε ότι χωρίς τους λογαριασμούς αυτούς, είναι ανέφικτο να παραμετροποιηθούν τα ERP συστήματα και καθίσταται αδύνατη η εφαρμογή του Π.Δ. 54/2018.
Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω τον συνάδελφο, Οικονομολόγο – Λογιστή Α’ Τάξεως Χαράλαμπο Α. Γεωργόπουλο. Η υποστήριξη και συμβολή του, στη σύνταξη του παρόντος συγγράμματος, στάθηκε καταλυτική. Του εκφράζω την ειλικρινή εκτίμησή μου.
* (Όπως τροποποιήθηκε, από τον Ν. 4701/2020 άρθρο 31, Ν. 4772/2021, Ν. 4964/2022).
Αθήνα,
Ηλίας Α. Γεράκος
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις