0
Your Καλαθι
Η ερωτική φιλία των αρχαίων Ελλήνων
Έκπτωση
30%
30%
Περιγραφή
Μία διευκρίνηση για τον όρο "ερωτική φιλία", που αποτέλεσε τον τίτλο της μελέτης μας. Η λέξη "έρως" έχει δεχθεί στους αιώνες πολλές σημασίες, κι εμείς πρέπει να διαλέξουμε εκείνη που εξέφρασε τον πνευματικό και ψυχικό δεσμό δύο ανδρών στην αρχαία Ελληνική Κοινωνία. Πολύ σωστά ο Ι. Συκουτρής, αν και το αναιρεί πιο κάτω, εξηγεί:
"Ήτον ο έρως προς τον νέον, ένα αίσθημα τεκνογονίας πνευματικής, η επιθυμία να φέρης εις τον κόσμον παιδιά της ψυχής σου, ομοιώματα του ανωτέρου σου εγώ". (Πλάτωνος Συμπόσιο, σχόλια Ι. Συκουτρή, σελ. 53).
Όσον αφορά τον όρο "ερωτική φιλία", όπως την ονομάζουμε, κάνουμε αμέσως τη ρητή δήλωση πως αυτή, όχι δεν ήταν διαστρεβλωτική (ομοφυλόφιλη), αλλά αντίθετα επιδίωκε να ενώσει, κατά ζεύγη, τις δημιουργικές δυνάμεις να αντιπαλέψουν στη ζωή. Ήταν φιλία ερρωμένη=δυνατή.
Ο δυϊκός αριθμός είχε τότε και μεσότητα και αμεσότητα. Αυτό είναι σημαντικό. Αποτελεί το κλειδί που δυστυχώς πολλοί ερευνητές, αν και φιλόλογοι οι περισσότεροι, δεν το αναζήτησαν, κι επιχείρησαν παραβιάσεις που διπλοκλείδωσαν αντί να ανοίξουν τις γερτές από το χρόνο θύρες. Θα μπορούσαμε να ονομάσουμε την ερωτική φιλία, δυϊκή φιλία, αλλά η σύγχρονη Γραμματική έχει αποβάλει το δυϊκό αριθμό σαν περιττή απόφυση ενώ ασχολείται συχνά με τα ανώμαλα ρήματα.. Εμείς στεκόμαστε στη φυσιολογία και στην υγιεινή. Οι παρερμηνείες (και είναι πολλές), μας έριξαν στο λαβύρινθο που χαρακτηρίζει βέβαια, την ανθρώπινη ψυχή, αλλά εμείς πρέπει να αδράξουμε το νόημα του νήματος, που οδηγεί στην έξοδο. Δυστυχώς, προξενήθηκε τέτοιο μπέρδεμα και παρερμηνεία, που διόλου δεν δικαιολογούν έναν πολιτισμό που ονομάστηκε ελληνικό θαύμα. Τα θαύματα δεν δημιουργούνται και δεν διαρκούν τόσους αιώνες (με τις όποιες τους αυξομειώσεις), πισωπλατώντας, αλλά προχωρώντας κατά φύση και όχι παραφύση. Δεν ζητάμε απ' τον αναγνώστη άλλο, παρά τούτο: να διαβάσει αυτή την κριτική μελέτη χωρίς προκατάληψη. Να μην ισχύσει το "ου με πείσεις καν με πείσεις".
Όχι παρερμηνείες που οδηγούν σε αδιέξοδα και ιστούς που μπλέκουν.
Με την ερμηνεία της ερωτικής φιλίας, πιστεύουμε, βρίσκεται ο μίτος που οδηγεί στο φως. Αυτό που υπήρξε η αρχαία Ελλάδα, και μονάχα αυτούς που "συνήθισαν" το σκοτάδι τους θαμπώνει και τους ενοχλεί το φως. (Από την έκδοση)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
-ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ: Κώστα Ρωμαίου: Ο μέλας ζωμός και το φιλίτιο στην Αρχαία Σπάρτη
-ΕΞΗΓΗΣΗ ΣΕ ΜΙΑ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ
-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
-Η ΣΧΕΣΗ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
1. ΦΙΛΙΑ
2. ΠΩΣ ΑΝΑΤΡΕΦΟΝΤΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
3. ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΕΣΜΟΥΣ
4. ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΡΝΕΙΑ
5. Η ΕΡΩΤΙΚΗ ΦΙΛΙΑ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
6. ΕΡΑΣΤΗΣ ΚΑΙ ΕΡΩΜΕΝΟΣ
7. Η ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΦΙΛΙΑΣ
-ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ
-ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑΣ
- ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ
ΑΠΟ ΤΟΝ Ι. ΣΥΚΟΥΤΡΗ
α. Κεφ. 1, Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ
β. Κεφ. 2, Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΟΣ
γ. Κεφ. 3, ΤΑ ΣΥΜΠΟΣΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ
δ. Κεφ. 4, Ο ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΕΡΩΣ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΕΛΛΗΝΑΣ
-ΤΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΦΑΙΔΡΟΣ
ΕΡΥΞΙΜΑΧΟΣ
ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ
ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ
ΑΓΑΘΩΝ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ
ΔΙΟΤΙΜΑ
ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ
ΞΑΝΑ ΣΤΟ ΣΩΚΡΑΤΗ
ΚΑΤΑ DOVER
"Ήτον ο έρως προς τον νέον, ένα αίσθημα τεκνογονίας πνευματικής, η επιθυμία να φέρης εις τον κόσμον παιδιά της ψυχής σου, ομοιώματα του ανωτέρου σου εγώ". (Πλάτωνος Συμπόσιο, σχόλια Ι. Συκουτρή, σελ. 53).
Όσον αφορά τον όρο "ερωτική φιλία", όπως την ονομάζουμε, κάνουμε αμέσως τη ρητή δήλωση πως αυτή, όχι δεν ήταν διαστρεβλωτική (ομοφυλόφιλη), αλλά αντίθετα επιδίωκε να ενώσει, κατά ζεύγη, τις δημιουργικές δυνάμεις να αντιπαλέψουν στη ζωή. Ήταν φιλία ερρωμένη=δυνατή.
Ο δυϊκός αριθμός είχε τότε και μεσότητα και αμεσότητα. Αυτό είναι σημαντικό. Αποτελεί το κλειδί που δυστυχώς πολλοί ερευνητές, αν και φιλόλογοι οι περισσότεροι, δεν το αναζήτησαν, κι επιχείρησαν παραβιάσεις που διπλοκλείδωσαν αντί να ανοίξουν τις γερτές από το χρόνο θύρες. Θα μπορούσαμε να ονομάσουμε την ερωτική φιλία, δυϊκή φιλία, αλλά η σύγχρονη Γραμματική έχει αποβάλει το δυϊκό αριθμό σαν περιττή απόφυση ενώ ασχολείται συχνά με τα ανώμαλα ρήματα.. Εμείς στεκόμαστε στη φυσιολογία και στην υγιεινή. Οι παρερμηνείες (και είναι πολλές), μας έριξαν στο λαβύρινθο που χαρακτηρίζει βέβαια, την ανθρώπινη ψυχή, αλλά εμείς πρέπει να αδράξουμε το νόημα του νήματος, που οδηγεί στην έξοδο. Δυστυχώς, προξενήθηκε τέτοιο μπέρδεμα και παρερμηνεία, που διόλου δεν δικαιολογούν έναν πολιτισμό που ονομάστηκε ελληνικό θαύμα. Τα θαύματα δεν δημιουργούνται και δεν διαρκούν τόσους αιώνες (με τις όποιες τους αυξομειώσεις), πισωπλατώντας, αλλά προχωρώντας κατά φύση και όχι παραφύση. Δεν ζητάμε απ' τον αναγνώστη άλλο, παρά τούτο: να διαβάσει αυτή την κριτική μελέτη χωρίς προκατάληψη. Να μην ισχύσει το "ου με πείσεις καν με πείσεις".
Όχι παρερμηνείες που οδηγούν σε αδιέξοδα και ιστούς που μπλέκουν.
Με την ερμηνεία της ερωτικής φιλίας, πιστεύουμε, βρίσκεται ο μίτος που οδηγεί στο φως. Αυτό που υπήρξε η αρχαία Ελλάδα, και μονάχα αυτούς που "συνήθισαν" το σκοτάδι τους θαμπώνει και τους ενοχλεί το φως. (Από την έκδοση)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
-ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ: Κώστα Ρωμαίου: Ο μέλας ζωμός και το φιλίτιο στην Αρχαία Σπάρτη
-ΕΞΗΓΗΣΗ ΣΕ ΜΙΑ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ
-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
-Η ΣΧΕΣΗ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
1. ΦΙΛΙΑ
2. ΠΩΣ ΑΝΑΤΡΕΦΟΝΤΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
3. ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΕΣΜΟΥΣ
4. ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΡΝΕΙΑ
5. Η ΕΡΩΤΙΚΗ ΦΙΛΙΑ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
6. ΕΡΑΣΤΗΣ ΚΑΙ ΕΡΩΜΕΝΟΣ
7. Η ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΩΤΙΚΗΣ ΦΙΛΙΑΣ
-ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ
-ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑΣ
- ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΑΡΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ
ΑΠΟ ΤΟΝ Ι. ΣΥΚΟΥΤΡΗ
α. Κεφ. 1, Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ
β. Κεφ. 2, Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΟΣ
γ. Κεφ. 3, ΤΑ ΣΥΜΠΟΣΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ
δ. Κεφ. 4, Ο ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΕΡΩΣ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΕΛΛΗΝΑΣ
-ΤΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΦΑΙΔΡΟΣ
ΕΡΥΞΙΜΑΧΟΣ
ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ
ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ
ΑΓΑΘΩΝ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ
ΔΙΟΤΙΜΑ
ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ
ΞΑΝΑ ΣΤΟ ΣΩΚΡΑΤΗ
ΚΑΤΑ DOVER
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις