0
Your Καλαθι
Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Σινά, Αίγυπτος
Ένα φωτογραφικό δοκίμιο
Περιγραφή
ΚΡΙΤΙΚΗ
Χτίστηκε στο σημείο που πιστεύεται ότι ο Μωυσής αντίκρισε την Καιομένη Βάτο και πήρε από τα χέρια του Παντοκράτορα τις δέλτους με τις Δέκα Εντολές. Χαμένη μέσα στο τραχύ τοπίο του Σινά, η Μονή της Αγίας Αικατερίνης, μια από τις πιο ονομαστές ολόκληρης της Ορθοδοξίας, χαρίζει το φως της στους πιστούς ήδη από τον 4ο αιώνα. Εκείνη την εποχή, σύμφωνα με μαρτυρία της μοναχής Αιθερίας που περιηγήθηκε τον τόπο, υπήρχαν μόνο κελιά ερημιτών, μια μικρή εκκλησία και ένας πύργος, όπου κατέφευγαν οι μοναχοί όταν απειλούνταν από τους φοβερούς πειρατές της Ερυθράς Θάλασσας. Σύμφωνα με την παράδοση, τα δύο οικήματα χτίστηκαν χάρη στη γενναιοδωρία της Αγίας Ελένης, μητέρας του Μεγάλου Κωνσταντίνου, η οποία μετά την ανάρρηση του γιου της στον αυτοκρατορικό θρόνο είχε πραγματοποιήσει ένα μεγάλο προσκύνημα στους Αγίους Τόπους. Οι Οθωμανοί σεβάστηκαν τη μονή, καθώς ο ίδιος ο προφήτης Μωάμεθ είχε εγγυηθεί την ασφάλειά της με έγγραφό του προς τον σουλτάνο Σελίμ A' το 1517. Και στη μακραίωνη ιστορία της έτυχε της προστασίας ισχυρών ηγεμόνων, όπως για παράδειγμα των τσάρων της Ρωσίας, που στα τέλη του 19ου αιώνα έστειλαν ως δώρο εννέα καμπάνες που κοσμούν το επιβλητικό κωδωνοστάσιό της.
Οι φωτογραφίες του Μπρους Γουάιτ παρουσιάζουν τα κτίρια της μονής, την καθημερινή ζωή των μοναχών, τις σχέσεις των με τους παροικούντες βεδουίνους και φορητές εικόνες - μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν μια γοτθικής τεχνοτροπίας απεικόνιση της Αγίας Αικατερίνης (Βαρκελώνη, 387), της Ουρανοδρόμου Κλίμακος (12ος αιώνας), της Ενθρόνου Παρθένου με το Βρέφος, και ο φτιαγμένος τον 6ο αιώνα με τη μέθοδο της εγκαυστικής Χριστός Παντοκράτωρ που κρατά ανά χείρας πολυποίκιλτο Ευαγγέλιο. H εικονογράφηση συμπληρώνεται από εντυπωσιακές φωτογραφίες του βραχώδους, περιβάλλοντος τη μονή, χώρου και αρκετές γκραβούρες με τις απόκρημνες κορυφές του όρους και στο φόντο την αχανή κοιλάδα Al Paxa.
«Οι ισχυρές αντιθέσεις φωτός και σκιάς εις τις φωτογραφίες - σημειώνει ο Καθηγούμενος της Ελληνορθοδόξου Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης, Αρχιεπίσκοπος Σιναίου Δαμιανός, ο οποίος προλογίζει το λεύκωμα - προικίζουν τα περιβάλλοντα όρη με μια καθαρή και αδρή ομορφιά. Συμπεριλαμβάνουν τη θέα απομεμακρυσμένων παρεκκλησίων, τα επιβλητικά φρουριακά τείχη ως και την Ιουστινιάνεια Βασιλική του 6ου αιώνα». Το λεύκωμα εξεδόθη με την ευκαιρία της έκθεσης «Βυζάντιο: Πίστις και Ισχύς (1261-1557)» που διοργανώθηκε πρόσφατα στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και στην οποία η Μονή της Αγίας Αικατερίνης συμμετείχε με πάνω από σαράντα αντικείμενα λατρείας και εικόνες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ
ΤΟ ΒΗΜΑ, 25-04-2004
Χτίστηκε στο σημείο που πιστεύεται ότι ο Μωυσής αντίκρισε την Καιομένη Βάτο και πήρε από τα χέρια του Παντοκράτορα τις δέλτους με τις Δέκα Εντολές. Χαμένη μέσα στο τραχύ τοπίο του Σινά, η Μονή της Αγίας Αικατερίνης, μια από τις πιο ονομαστές ολόκληρης της Ορθοδοξίας, χαρίζει το φως της στους πιστούς ήδη από τον 4ο αιώνα. Εκείνη την εποχή, σύμφωνα με μαρτυρία της μοναχής Αιθερίας που περιηγήθηκε τον τόπο, υπήρχαν μόνο κελιά ερημιτών, μια μικρή εκκλησία και ένας πύργος, όπου κατέφευγαν οι μοναχοί όταν απειλούνταν από τους φοβερούς πειρατές της Ερυθράς Θάλασσας. Σύμφωνα με την παράδοση, τα δύο οικήματα χτίστηκαν χάρη στη γενναιοδωρία της Αγίας Ελένης, μητέρας του Μεγάλου Κωνσταντίνου, η οποία μετά την ανάρρηση του γιου της στον αυτοκρατορικό θρόνο είχε πραγματοποιήσει ένα μεγάλο προσκύνημα στους Αγίους Τόπους. Οι Οθωμανοί σεβάστηκαν τη μονή, καθώς ο ίδιος ο προφήτης Μωάμεθ είχε εγγυηθεί την ασφάλειά της με έγγραφό του προς τον σουλτάνο Σελίμ A' το 1517. Και στη μακραίωνη ιστορία της έτυχε της προστασίας ισχυρών ηγεμόνων, όπως για παράδειγμα των τσάρων της Ρωσίας, που στα τέλη του 19ου αιώνα έστειλαν ως δώρο εννέα καμπάνες που κοσμούν το επιβλητικό κωδωνοστάσιό της.
Οι φωτογραφίες του Μπρους Γουάιτ παρουσιάζουν τα κτίρια της μονής, την καθημερινή ζωή των μοναχών, τις σχέσεις των με τους παροικούντες βεδουίνους και φορητές εικόνες - μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν μια γοτθικής τεχνοτροπίας απεικόνιση της Αγίας Αικατερίνης (Βαρκελώνη, 387), της Ουρανοδρόμου Κλίμακος (12ος αιώνας), της Ενθρόνου Παρθένου με το Βρέφος, και ο φτιαγμένος τον 6ο αιώνα με τη μέθοδο της εγκαυστικής Χριστός Παντοκράτωρ που κρατά ανά χείρας πολυποίκιλτο Ευαγγέλιο. H εικονογράφηση συμπληρώνεται από εντυπωσιακές φωτογραφίες του βραχώδους, περιβάλλοντος τη μονή, χώρου και αρκετές γκραβούρες με τις απόκρημνες κορυφές του όρους και στο φόντο την αχανή κοιλάδα Al Paxa.
«Οι ισχυρές αντιθέσεις φωτός και σκιάς εις τις φωτογραφίες - σημειώνει ο Καθηγούμενος της Ελληνορθοδόξου Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης, Αρχιεπίσκοπος Σιναίου Δαμιανός, ο οποίος προλογίζει το λεύκωμα - προικίζουν τα περιβάλλοντα όρη με μια καθαρή και αδρή ομορφιά. Συμπεριλαμβάνουν τη θέα απομεμακρυσμένων παρεκκλησίων, τα επιβλητικά φρουριακά τείχη ως και την Ιουστινιάνεια Βασιλική του 6ου αιώνα». Το λεύκωμα εξεδόθη με την ευκαιρία της έκθεσης «Βυζάντιο: Πίστις και Ισχύς (1261-1557)» που διοργανώθηκε πρόσφατα στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και στην οποία η Μονή της Αγίας Αικατερίνης συμμετείχε με πάνω από σαράντα αντικείμενα λατρείας και εικόνες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ
ΤΟ ΒΗΜΑ, 25-04-2004
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις