0
Your Καλαθι
Τουριστικό μάρκετινγκ
Περιγραφή
Το βιβλίο αυτό πραγματεύεται τις γενικές αρχές του τουριστικού μάρκετινγκ, που, όπως είναι γνωστό, συνεχώς κερδίζει έδαφος σε χώρες με αναπτυγμένη ή αναπτυσσόμενη τουριστική οικονομία. Η δομή του είναι τέτοια, ώστε να περιγράφει και να αναλύει κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πολυσύνθετο αντικείμενο του τουριστικού μάρκετινγκ, χρησιμοποιώντας προς το σκοπό αυτό έννοιες, γενικές ιδέες και διαγράμματα που διευκολύνουν σε μεγάλο βαθμό την απρόσκοπτη κατανόηση της ύλης του εκ μέρους του αναγνώστη. Πρωταρχικός σκοπός του βιβλίου αυτού είναι να κάνει κατανοητές στον αναγνώστη του τις γενικές αρχές του τουριστικού μάρκετινγκ, καθώς επίσης να τον βοηθήσει να συνειδητοποιήσει την τεράστια σημασία που έχει αυτό, τόσο και για τις τουριστικές επιχειρήσεις όσο και για τους ελεγχόμενους απόλυτα από το κράτος εθνικούς οργανισμούς τουρισμού. Και ακόμα να τον βοηθήσει να συνειδητοποιήσει ότι οι γενικές αρχές του τουριστικού μάρκετινγκ διαφέρουν λίγο από αυτές του μάρκετινγκ. Γ' αυτό και ένας δεύτερος σκοπός του βιβλίου αυτού είναι να συμβάλει στο μέτρο του εφικτού, ώστε να γίνουν κατανοητές οι διαφορές αυτές, τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη.
Τα διοικητικά στελέχη που προσδοκούν να σταδιοδρομήσουν στην τουριστική βιομηχανία, είναι ανάγκη να κατανοήσουν καλά τη φιλοσοφία του τουριστικού μάρκετινγκ και τις γενικές αρχές του, ώστε να είναι σε θέση να διαθέτουν επικερδώς προϊόντα τουριστικών επιχειρήσεων που κατά κύριο λόγο είναι άυλα, δηλαδή υπηρεσίες, και προσφέρονται μεμονωμένα, όπως για παράδειγμα φιλοξενία, σίτιση, ξενάγηση κλπ. ή συνδυασμένα, όπως για παράδειγμα πακέτα διακοπών ή άλλου είδους τουριστικά πακέτα, που στην απλούστερη τους μορφή περιλαμβάνουν εκτός του τουριστικού προορισμού θέσεις σε μεταφορικά μέσα, δωμάτια σε καταλύματα με πρόγευμα και τράνσφερ.
Η τουριστική βιομηχανία απαρτίζεται, όπως είναι γνωστό, κατά κύριο λόγο από μικρές και μεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες στην πλειοψηφία τους δεν είναι ενημερωμένες για το τι ακριβώς μπορεί να τους προσφέρει το τουριστικό μάρκετινγκ. Το γεγονός αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να τείνουν οι περισσότερες από αυτές να θεωρούν το εννοιολογικό περιεχόμενο του τουριστικού μάρκετινγκ ταυτόσημο με αυτό των πωλήσεων.
Όπως και να έχουν τα πράγματα όμως, δεν μπορούμε να πούμε ότι συμβαίνει το ίδιο και με τις μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις, όπως είναι για παράδειγμα οι αεροπορικές εταιρίες, τα ξενοδοχεία, οι τουρ οπερέιτορς κλπ., που συνειδητοποίησαν πολύ νωρίς τη σημασία του τουριστικού μάρκετινγκ σαν ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο στη διάθεση των διοικήσεων τους. Χάρη σε αυτό, οι τουριστικές επιχειρήσεις, για τις οποίες ο λόγος, έχουν εκτός απρόοπτου τη δυνατότητα να ικανοποιούν τις περισσότερες τουριστικές ανάγκες ή επιθυμίες των ενεργών και πιθανών πελατών τους. Το γεγονός αυτό είναι χωρίς άλλο ολοφάνερο, γι' αυτό και δεν επιδέχεται αμφισβητήσεις.
Το μάρκετινγκ υπηρεσιών, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και οι τουριστικές υπηρεσίες, απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση από αυτήν του μάρκετινγκ αγαθών. Συγκεκριμένα απαιτεί τη χρησιμοποίηση διαφορετικού μείγματος μάρκετινγκ, διαφορετικού συστήματος διανομής, διαφορετικής προώθησης πωλήσεων, καθώς επίσης διαφορετικού τρόπου εξυπηρέτησης ενεργών και πιθανών πελατών. Ο τουρισμός αποτελεί κατά κύριο λόγο βιομηχανία έντασης εργασίας, στην οποία το προϊόν που παράγεται είναι στενά συνυφασμένο με το ανθρώπινο στοιχείο, που με οποιοδήποτε τρόπο παρεμβάλλεται στην παραγωγική διαδικασία, όπως για παράδειγμα στις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών φιλοξενίας από το προσωπικό ξενοδοχείων, ταξιδιωτικών υπηρεσιών από τουριστικούς πράκτορες ή τουρ οπερέιτορς κλπ. Κάθε άτομο που απασχολείται επαγγελματικά στην τουριστική βιομηχανία έχει να διαδραματίσει ένα διαφορετικό ρόλο στις συναλλαγές του, τόσο με ενεργούς όσο και με πιθανούς πελάτες. Γ' αυτό και επιβάλλεται όχι μόνο να μάθει τις πρακτικές δεξιότητες του τουριστικού μάρκετινγκ, αλλά και να τις χρησιμοποιεί σωστά, δηλαδή αποτελεσματικά.
Το βιβλίο αυτό απευθύνεται βασικά σε φοιτητές τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που διδάσκονται για πρώτη φορά το μάθημα του τουριστικού μάρκετινγκ, καθώς επίσης σε άτομα που ξεκινούν την καριέρα τους στην τουριστική βιομηχανία και σκοπεύουν μελλοντικά να ειδικευτούν στο τουριστικό μάρκετινγκ.
Η δομή του βιβλίου είναι τέτοια, ώστε να συμβάλει κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην κατανόηση των γενικών αρχών του τουριστικού μάρκετινγκ εκ μέρους του αναγνώστη και κυρίως να του αποκαλύψει τον τρόπο με τον οποίο αυτές μπορούν να εφαρμοστούν αποτελεσματικά στην τουριστική βιομηχανία. Η γνώση αυτή των γενικών αρχών του τουριστικού μάρκετινγκ θα αποτελέσει τη βάση για μια σε βάθος μελέτη ορισμένων εξειδικευμένων θεμάτων του, όπως είναι για παράδειγμα η έρευνα τουριστικής αγοράς, η προώθηση τουριστικών προϊόντων, η τουριστική διαφήμιση κλπ., που σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να καλυφτούν σε μεγάλη έκταση από πλευράς ύλης σε ένα βιβλίο σαν αυτό που πραγματεύεται τις γενικές αρχές του τουριστικού μάρκετινγκ. Το βιβλίο αυτό, συγκριτικά με άλλα βιβλία εισαγωγής στο μάρκετινγκ, διαφέρει στο ό,τι προσπαθεί με κάθε τρόπο να αποκαλύψει στον αναγνώστη του πώς οι γενικές αρχές του τουριστικού μάρκετινγκ εφαρμόζονται στην πράξη στην τουριστική βιομηχανία, χρησιμοποιώντας προς το σκοπό αυτόν από την αρχή μέχρι το τέλος πρακτικά και πραγματολογικά παραδείγματα.
Πιστεύω ότι το βιβλίο αυτό θα διευκολύνει τους αναγνώστες του και ιδιαίτερα τους φοιτητές τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που προετοιμάζονται για να αποτελέσουν τα αυριανά στελέχη της τουριστικής βιομηχανίας, να αποκτήσουν τις απαραίτητες εκείνες θεωρητικές γνώσεις τουριστικού μάρκετινγκ και κυρίως την ευχέρεια να τις χρησιμοποιούν στην πράξη σαν ένα αποτελεσματικό εργαλείο, ώστε να καταστούν ικανοί να επιβιώσουν σε έναν όλο και πιο ανταγωνιστικό κλάδο οικονομικής δραστηριότητας, όπως είναι αυτός του τουρισμού, στον οποίο έχουν εκδηλώσει την πρόθεση τους να σταδιοδρομήσουν.
Τα διοικητικά στελέχη που προσδοκούν να σταδιοδρομήσουν στην τουριστική βιομηχανία, είναι ανάγκη να κατανοήσουν καλά τη φιλοσοφία του τουριστικού μάρκετινγκ και τις γενικές αρχές του, ώστε να είναι σε θέση να διαθέτουν επικερδώς προϊόντα τουριστικών επιχειρήσεων που κατά κύριο λόγο είναι άυλα, δηλαδή υπηρεσίες, και προσφέρονται μεμονωμένα, όπως για παράδειγμα φιλοξενία, σίτιση, ξενάγηση κλπ. ή συνδυασμένα, όπως για παράδειγμα πακέτα διακοπών ή άλλου είδους τουριστικά πακέτα, που στην απλούστερη τους μορφή περιλαμβάνουν εκτός του τουριστικού προορισμού θέσεις σε μεταφορικά μέσα, δωμάτια σε καταλύματα με πρόγευμα και τράνσφερ.
Η τουριστική βιομηχανία απαρτίζεται, όπως είναι γνωστό, κατά κύριο λόγο από μικρές και μεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες στην πλειοψηφία τους δεν είναι ενημερωμένες για το τι ακριβώς μπορεί να τους προσφέρει το τουριστικό μάρκετινγκ. Το γεγονός αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να τείνουν οι περισσότερες από αυτές να θεωρούν το εννοιολογικό περιεχόμενο του τουριστικού μάρκετινγκ ταυτόσημο με αυτό των πωλήσεων.
Όπως και να έχουν τα πράγματα όμως, δεν μπορούμε να πούμε ότι συμβαίνει το ίδιο και με τις μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις, όπως είναι για παράδειγμα οι αεροπορικές εταιρίες, τα ξενοδοχεία, οι τουρ οπερέιτορς κλπ., που συνειδητοποίησαν πολύ νωρίς τη σημασία του τουριστικού μάρκετινγκ σαν ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο στη διάθεση των διοικήσεων τους. Χάρη σε αυτό, οι τουριστικές επιχειρήσεις, για τις οποίες ο λόγος, έχουν εκτός απρόοπτου τη δυνατότητα να ικανοποιούν τις περισσότερες τουριστικές ανάγκες ή επιθυμίες των ενεργών και πιθανών πελατών τους. Το γεγονός αυτό είναι χωρίς άλλο ολοφάνερο, γι' αυτό και δεν επιδέχεται αμφισβητήσεις.
Το μάρκετινγκ υπηρεσιών, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και οι τουριστικές υπηρεσίες, απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση από αυτήν του μάρκετινγκ αγαθών. Συγκεκριμένα απαιτεί τη χρησιμοποίηση διαφορετικού μείγματος μάρκετινγκ, διαφορετικού συστήματος διανομής, διαφορετικής προώθησης πωλήσεων, καθώς επίσης διαφορετικού τρόπου εξυπηρέτησης ενεργών και πιθανών πελατών. Ο τουρισμός αποτελεί κατά κύριο λόγο βιομηχανία έντασης εργασίας, στην οποία το προϊόν που παράγεται είναι στενά συνυφασμένο με το ανθρώπινο στοιχείο, που με οποιοδήποτε τρόπο παρεμβάλλεται στην παραγωγική διαδικασία, όπως για παράδειγμα στις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών φιλοξενίας από το προσωπικό ξενοδοχείων, ταξιδιωτικών υπηρεσιών από τουριστικούς πράκτορες ή τουρ οπερέιτορς κλπ. Κάθε άτομο που απασχολείται επαγγελματικά στην τουριστική βιομηχανία έχει να διαδραματίσει ένα διαφορετικό ρόλο στις συναλλαγές του, τόσο με ενεργούς όσο και με πιθανούς πελάτες. Γ' αυτό και επιβάλλεται όχι μόνο να μάθει τις πρακτικές δεξιότητες του τουριστικού μάρκετινγκ, αλλά και να τις χρησιμοποιεί σωστά, δηλαδή αποτελεσματικά.
Το βιβλίο αυτό απευθύνεται βασικά σε φοιτητές τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που διδάσκονται για πρώτη φορά το μάθημα του τουριστικού μάρκετινγκ, καθώς επίσης σε άτομα που ξεκινούν την καριέρα τους στην τουριστική βιομηχανία και σκοπεύουν μελλοντικά να ειδικευτούν στο τουριστικό μάρκετινγκ.
Η δομή του βιβλίου είναι τέτοια, ώστε να συμβάλει κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην κατανόηση των γενικών αρχών του τουριστικού μάρκετινγκ εκ μέρους του αναγνώστη και κυρίως να του αποκαλύψει τον τρόπο με τον οποίο αυτές μπορούν να εφαρμοστούν αποτελεσματικά στην τουριστική βιομηχανία. Η γνώση αυτή των γενικών αρχών του τουριστικού μάρκετινγκ θα αποτελέσει τη βάση για μια σε βάθος μελέτη ορισμένων εξειδικευμένων θεμάτων του, όπως είναι για παράδειγμα η έρευνα τουριστικής αγοράς, η προώθηση τουριστικών προϊόντων, η τουριστική διαφήμιση κλπ., που σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να καλυφτούν σε μεγάλη έκταση από πλευράς ύλης σε ένα βιβλίο σαν αυτό που πραγματεύεται τις γενικές αρχές του τουριστικού μάρκετινγκ. Το βιβλίο αυτό, συγκριτικά με άλλα βιβλία εισαγωγής στο μάρκετινγκ, διαφέρει στο ό,τι προσπαθεί με κάθε τρόπο να αποκαλύψει στον αναγνώστη του πώς οι γενικές αρχές του τουριστικού μάρκετινγκ εφαρμόζονται στην πράξη στην τουριστική βιομηχανία, χρησιμοποιώντας προς το σκοπό αυτόν από την αρχή μέχρι το τέλος πρακτικά και πραγματολογικά παραδείγματα.
Πιστεύω ότι το βιβλίο αυτό θα διευκολύνει τους αναγνώστες του και ιδιαίτερα τους φοιτητές τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που προετοιμάζονται για να αποτελέσουν τα αυριανά στελέχη της τουριστικής βιομηχανίας, να αποκτήσουν τις απαραίτητες εκείνες θεωρητικές γνώσεις τουριστικού μάρκετινγκ και κυρίως την ευχέρεια να τις χρησιμοποιούν στην πράξη σαν ένα αποτελεσματικό εργαλείο, ώστε να καταστούν ικανοί να επιβιώσουν σε έναν όλο και πιο ανταγωνιστικό κλάδο οικονομικής δραστηριότητας, όπως είναι αυτός του τουρισμού, στον οποίο έχουν εκδηλώσει την πρόθεση τους να σταδιοδρομήσουν.
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις