0
Your Καλαθι
Το Φιλοσοφικό και Επιστημονικό Κίνημα στο Βυζάντιο τον 14ο Αιώνα
Έκπτωση
10%
10%
Περιγραφή
Σχετικά με το ησυχαστικό κίνημα που έλαβε χώρα στο Βυζάντιο του 14ου αιώνα έχουν γραφτεί πάρα πολλά. Όμως για το φιλοσοφικό και επιστημονικό κίνημα της εποχής του, το οποίο το προκάλεσε, δεν υπάρχει ακόμα κάποια αυτόνομη ενδελεχής μελέτη.
Στο έργο μου αυτό καταπιάνομαι με το φιλοσοφικό και επιστημονικό κίνημα του Βυζαντίου και καταδεικνύω τις φιλοσοφικές του αρχές και τα ιδιαίτερά του χαρακτηριστικά. Το ορίζω ως προέκταση του κινήματος της Ύστερης Αρχαιότητος, δηλαδή του νεοπλατωνισμού και αποδεικνύω τον ισχυρισμό μου βάσει πλήθους βυζαντινών πηγών.
Ελπίζω ότι με αυτή τη μελέτη μου θα συμβάλλω στην κατανόηση αυτής της κρυφής και σκοτεινής πτυχής του βυζαντινού πολιτισμού.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Εισαγωγή
Α. Το πολιτιστικό κλίμα της εποχής . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Β. Η Ησυχαστική Έριδα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α
Ο τρόπος αντίληψης των επιστημών και της φιλοσοφίας
στο Βυζάντιο τον 14ο
αιώνα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Α. Η αστρονομία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Β. Η αστρολογία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Γ. Τα μαθηματικά . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Δ. Οι απόκρυφες επιστήμες και η μαγεία . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β
Η έννοια της «θεωρίας» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Α. Η έννοια της «θεωρίας» στη φιλοσοφική και θεολογική
σκέψη . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Β. Η «θεωρία» του Ενός (του Θεού) σύμφωνα με τους
νεοπλατωνικούς φιλοσόφους . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Γ. Η «θεωρία» του Θεού σύμφωνα με τους Πατέρες
της ανατολικής Χριστιανικής Εκκλησίας . . . . . . . . . . . . . . . 74
Το φιλοσοφικό και επιστημονικό κίνημα στο Βυζάντιο τον 14ο
αιώνα
8
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ
Η έννοια της «θεωρίας» τον 14ο
αιώνα . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ
Ο ρόλος και η ουσία της κοσμικής σοφίας κατά
τον Γρηγόριο Παλαμά . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Α. Η διπλή εξήγηση της γενέσεως του κόσμου............ 99
Β. Η Ελληνική κοσμολογία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Γ. Η γήινη σφαίρα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Δ. Η θεωρία του Παλαμά η σχετική με την γνώση . . . . . . . . 104
Επίλογος . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Συντμήσεις............................................... 113
Βιβλιογραφία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Στο έργο μου αυτό καταπιάνομαι με το φιλοσοφικό και επιστημονικό κίνημα του Βυζαντίου και καταδεικνύω τις φιλοσοφικές του αρχές και τα ιδιαίτερά του χαρακτηριστικά. Το ορίζω ως προέκταση του κινήματος της Ύστερης Αρχαιότητος, δηλαδή του νεοπλατωνισμού και αποδεικνύω τον ισχυρισμό μου βάσει πλήθους βυζαντινών πηγών.
Ελπίζω ότι με αυτή τη μελέτη μου θα συμβάλλω στην κατανόηση αυτής της κρυφής και σκοτεινής πτυχής του βυζαντινού πολιτισμού.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Εισαγωγή
Α. Το πολιτιστικό κλίμα της εποχής . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Β. Η Ησυχαστική Έριδα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α
Ο τρόπος αντίληψης των επιστημών και της φιλοσοφίας
στο Βυζάντιο τον 14ο
αιώνα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Α. Η αστρονομία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Β. Η αστρολογία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Γ. Τα μαθηματικά . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Δ. Οι απόκρυφες επιστήμες και η μαγεία . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β
Η έννοια της «θεωρίας» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Α. Η έννοια της «θεωρίας» στη φιλοσοφική και θεολογική
σκέψη . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Β. Η «θεωρία» του Ενός (του Θεού) σύμφωνα με τους
νεοπλατωνικούς φιλοσόφους . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Γ. Η «θεωρία» του Θεού σύμφωνα με τους Πατέρες
της ανατολικής Χριστιανικής Εκκλησίας . . . . . . . . . . . . . . . 74
Το φιλοσοφικό και επιστημονικό κίνημα στο Βυζάντιο τον 14ο
αιώνα
8
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ
Η έννοια της «θεωρίας» τον 14ο
αιώνα . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ
Ο ρόλος και η ουσία της κοσμικής σοφίας κατά
τον Γρηγόριο Παλαμά . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Α. Η διπλή εξήγηση της γενέσεως του κόσμου............ 99
Β. Η Ελληνική κοσμολογία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Γ. Η γήινη σφαίρα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Δ. Η θεωρία του Παλαμά η σχετική με την γνώση . . . . . . . . 104
Επίλογος . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Συντμήσεις............................................... 113
Βιβλιογραφία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις