Η διαμόρφωσις του ευρωπαϊκού πνεύματος 20ος αιώνας

Έκπτωση
25%
Τιμή Εκδότη: 45.87
34.40
Τιμή Πρωτοπορίας
+
140863
Εκδόσεις: Κυρομάνος
Σελίδες:719
Ημερομηνία Έκδοσης:01/01/2002
ISBN:9789607812131
Διαθεσιμότητα στα βιβλιοπωλεία μας
Αθήνα:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες
Θεσσαλονίκη:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες
Πάτρα:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες

Περιγραφή

Έπαινος από την Ακαδημία Αθηνών το 2002.

Ο τόμος αυτός, που αποτελεί την συνέχεια των δύο τόμων της "Διαμορφώσεως του ευρωπαϊκού πνεύματος", χωρίζεται σε τέσσερα μέρη.
Στο πρώτο μέρος αναπτύσσονται τα κυριώτερα φιλοσοφικά ρεύματα του αιώνος που χαρακτηρίζουν την σκέψη και διαμορφώνουν την νοοτροπία του ανθρώπου της Δύσεως. Στο δεύτερο μέρος εξετάζεται η εξέλιξη της ψυχολογίας. Στο τρίτο μερός αναλύονται οι πολύμορφες τάσεις εκφράσεως της τέχνης, με ιδιαίτερο κεφάλαιο που αφιερώνεται στον κινηματογράφο, αποκλειστικό γέννημα του αιώνος. Στο τέταρτο μέρος εκτίθεται η ιστορική εξέλιξη των φυσικών επιστημών, από την εποχή του Θαλή μέχρι τις νεώτερες έρευνες στο καινούργιο κόσμο της σχετικότητας, την κβαντικής φυσικής και της νέας κοσμολογίας. Για τα τρία πρώτα μέρη του τόμου, βρισκόμουν φυσικά μέσα στα χωρικά ύδατα των πνευματικών μου αναζητήσεων και γνώσεων. Όμως το τέταρτο μέρος, το θέμα ήταν εκτός του οικείου μου curriculum πανεπιστημιακών σπουδών. Χρειάστηκε γι' αυτό ειδική μακροχρόνια μελέτη και αναδίφηση στην πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη της Γενεύης. Κίνητρο ήταν η πλήρωση του κενού που εκφράζει η επιτίμηση του Bertrand Russell ότι "οι φιλόσοφοι δεν ξέρουν φυσική και οι φυσικοί δεν ξέρουν φιλοσοφία". Πιστεύω ότι σήμερα οι κλάδοι ερευνών της φιλοσοφίας και της φυσικής συμπίπτουν. Συμπλήρωσα την μελέτη με συχνές επαφές στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Πυρηνικών Ερευνών (CERN) στην Γενεύη. [...]
(από την εισαγωγή)

Κριτικές

H Διαμόρφωσις του ΕυρωπαΊκού Πνεύματος

Ευχαριστώ τον κ. Στάντη Αποστολίδη (Σ.Α.) για την αναγνώριση «του τρομακτικού όγκου γνώσεων» του συγγραφέως παρά την αντίφαση των περαιτέρω παρατηρήσεων επί των «αδυναμιών» που είναι περισσότερο αδυναμίες της «κριτικής», όρου ο οποίος συγχέεται συχνότατα από τον κ. Σ.Α. με τον όρον «επίκρισις. Επ’ αυτών πρέπει να μου επιτραπεί να παρατηρήσω τα εξής.

1ον. Ο κ. Σ.Α. φαίνεται ότι δεν έχει διαβάσει διεξοδικώς το κείμενο διότι , ήδη, στη σελίδα 2 θα έβλεπε ότι ο εν λόγω τόμος είναι ο τρίτος ενός ευρυτέρου έργου που αρχίζει από τον 4ον αι,. μ.Χ. και ολοκληρώνεται με σύνολον 2000 σελίδων. Θα εγνώριζε ότι η δήθεν παράλειψις αναφοράς στον Bergson (1859-1941) καλύπτεται από σελ. 549 μέχρι σελ. 560 του 2ου Τόμου (19ος αιών) υπό τίτλον «Η Δίκη της Επιστήμης». Όσο για την παράλειψη του …Κρισναμούρτι (!) προτιμώ να παραλείψω εδώ κάθε σχόλιο! Ο κ. Σ.Α. δεν φαίνεται να έχει αντιληφθεί ότι το βιβλίον μου δεν είναι «εγκυκλοπαιδικό λεξικό» αν και αυτή ακόμη η Encyclopedia Britannica έχει διαπράξει αυτήν την …τραγική παράλειψη!
2ον. Εάν είναι άτοπον κατά τον κ. Σ.Α. ότι ανέλαβα «μόνος» το τιτάνειον αυτό έργο, αντιθέτως προς τα «ανάλογης πνοής ξενόγλωσσα έργα», ασφαλώς θα αγνοεί τον Ηράκλειον άθλον του Will Durant με το ανυπέρβλητο έργο του The Story of Civilisation, όπως ασφαλώς αγνοεί και την εν γένει κατάρτισίν μου κατά την διάρκειαν σπουδών εις τρία Πανεπιστήμια (Αθηνών, Λονδίνου και Γενεύης). Αλλά ο κ. Α.Σ. εις το έργον μου όφείλει να κρίνει τα περιεχόμενα και όχι τα παραλειπόμενα, πράγμα που δεν έχει κάνει (εκτός από το ιλαρόν «τω κρατίστω» και όχι «τω αρίστω»!).
3ον. Η παρατήρησις του κ. Σ.Α. περί «Αμερικανών» με βρίσκει θεμελιωδώς αντίθετο. Οι «Αμερικανοί» επιστήμονες και φιλόσοφοι δεν είναι «Αμερικανοί» διότι οι αληθώς Αμερικανοί υπήρξαν προ πολλού ήδη θύματα ριζικής γενοκτονίας. Όπως δείχνουν τα ονόματά τους (Peirce. Dewey, William James) είναι όλοι Ευρωπαίοι. Ο ίδιος ο Peirce ομολογεί ότι εμπνευστής της θεωρίας του Πραγματισμού είναι ο Σωκράτης! Ο δε Βρετανός Whitehead δηλώνει «όλη η σύγχρονη σκέψις δεν είναι παρά μία σειρά υποσημειώσεων στον Πλάτωνα».
4ον. Η παράλειψις του κλάδου λογοτεχνίας είναι ορθή παρατήρησις και τον ευχαριστώ που μου δίνει ευκαιρία να απαντήσω. Το έκανα σκοπίμως (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων υπό τύπον σημειώσεων εκτός κειμένου) διότι εις το εξαίρετο σχετικόν έργο του Παναγ. Κανελλόπουλου που υπήρξε η τροφή μου κατά την εφηβικήν μου ηλικίαν, δεν θα είχα τίποτε να προσθέσω. Τον τύπον σημειώσεως εκτός κειμένου χρησιμοποιώ και για την μνείαν του Παρασκευά Οικονόμου επειδή, χωρίς να έχω πρόθεση να γράψω την Ιστορία του ελληνικού θεάτρου ήθελα να τονίσω, σε όσους «δεν το ξέρουν», ότι ο κύριος εκπρόσωπος μουσικού θεάτρου και δη Οπερέττας ήτο αυτός ιδία κατά τα τελευταία έτη του μεσοπολέμου (και πριν) κατά τα οποία ο κ. Σ.Α. ίσως δεν είχε ακόμη γεννηθεί! Προσθέτω ότι μερικές Οπερέττες του Σακελλαρίδη εγράφησαν ειδικώς για τον Παρασκευά Οικονόμου.
5ον. Η παρατήρησις περί «κανόνος μέτρησης και αποτίμησης παντός φιλοσοφικού συστήματος κλπ» με την θεωρία μου «της Ολοκληρώσεως» ασφαλώς είναι ενδεικτική ότι ο επικριτής μου δεν έχει ασχοληθεί με θέματα φιλοσοφίας. Επικρίνει και περιθωριοποιεί και υποτιμά την θεωρία χωρίς να έχει ενδιαφερθεί να μάθει και καταλάβει περί τίνος ακριβώς πρόκειται. Δεν έχει επίσης αντιληφθεί ότι δεν είναι «ένα φιλοσοφικό αξίωμα του Ν.Κ. που προβάλλεται ως λυδία λίθος του σύγχρονου στοχασμού» αλλά είναι ακριβώς το αντίθετο – είναι δηλαδή ο σύγχρονος στοχασμός (της φιλοσοφίας και της Φυσικής Επιστήμης) που προβάλλεται ως λυδία λίθος της θεωρίας μου της Ολοκληρώσεως (που αποκαλώ Totalism) (βλ. σχετικώς Google: Totalism in a Nutshell, μεταξύ άλλων και πολύ συντόμως βλ.www.fondationkaloy.com, ένθα παρουσιάζω τα ΑΠΑΝΤΑ τω έργων μου – φιλοσοφικών, ιστορικών και πολιτικών - προς ελευθέραν και δωρεάν ανάγνωσιν)).
6ον. Τέλος, ο κ. Σ.Α., αν και δηλώνει «ειλικρινά αναρμόδιος αν ορθώς αποδίδονται τα επιστημονικά επιτεύγματα κλπ» θεωρεί τον εαυτόν του …αρμόδιον να ενσπείρει αμφιβολίες ως προ την ..ορθότητά τους! Επ΄αυτού έχω εξηγήσει : « Το τέταρτο μέρος ήταν εκτός του οικείου μου curriculum πανεπιστημιακών σπουδών, Χρειάστηκε μακροχρόνια μελέτη … κίνητρο ήταν η πλήρωση του κενού που εκφράζει η επιτίμηση του Betrand Russell ότι «οι Φιλόσοφοι δεν ξέρουν Φυσική και οι Φυσικοί δεν ξέρουν Φιλοσοφία». Πιστεύω ότι σήμερα οι κλάδοι ερευνών της φιλοσοφίας και της φυσικής συμπίπτουν. Συμπλήρωσα την μελέτη με συχνές επαφές στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Πυρηνικών Ερευνών (CERN) στην Γενεύη όπου διαμένω μονίμως…». Αποτέλεσμα αυτού είναι και η σημερινή συμβολή μου στον νέο κλάδο της «Πειραματικής Φιλοσοφίας» με την καθιέρωση, μέσω του Πολυτεχνείου της Λωζάννης, του Διεθνούς Βραβείου Kaloy (Βλ. το βιβλίο μου Experimental Philosophy in a New Key – www.kaloyprizeinternational.com).
7ον. Ο κ. Σ.Α. αγνοεί επίσης ότι το 3τομον έργο μου εβραβεύθη με ΕΠΑΙΝΟΝ από την Ακαδημίαν Αθηνών το 2002. Η κρίσις της Ακαδημίας Αθηνών αναφέρει «Δεν είναι άσκοπο στην εποχή κατά την οποίαν σκοπίμως παραβλέπεται η ελληνική συνιστώσα του Ευρωπαϊκού Πνεύματος να υπογραμμισθεί η έντονη προβολή του ελληνικού στοιχείου…. Σπουδαιότητα εμφανίζουν το ενιαίο της εμπνεύσεως, η μεθοδική διάταξη της ύλης, η αναζήτηση εσωτερικών αντί εξωτερικών συσχετισμών και η προβολή της όλης πορείας της Δύσεως στους τομείς της πνευματικής καλλιέργειας, της επιστήμης … που ενυπάρχουν εντός της κλασσικής αρχαιότητος…». Τούτο έκριναν δια το Τρίτομον αυτό έργο μου (2000 σελίδες) πολυάριθμοι Ακαδημαϊκοί, διαθέτοντες «περγαμηνές και ντοκτορά» τα οποία ο κ. Σ.Α ρητώς υποτιμά προφανώς διότι τα στερείται.
8ον. Θα συνιστούσα στον κ. Σ.Α. όταν επιδίδεται δημοσιογραφικώς στην κριτική των δημοσιευομένων έργων στην Ελλάδα, να μη συγχέει την έννοια του όρου «κριτική» με την έννοια του όρου «επίκριση» και, κυρίως, να είναι βέβαιος ότι είναι κάτοχος με ακαδημαϊκή μόρφωση και σπουδή του θέματος το οποίον αποφασίζει να διαπραγματευθεί. Μια βαθυτέρα μελέτη της Φιλοσοφίας και της Φυσικής Επιστήμης είναι γενικώς χρήσιμη, αλλά, όπως φαίνεται, και τα δύο αυτά αλληλένδετα θέματα, τα έχει παραβλέψει.

Dr Nicolas Κaloy-Καλογερόπουλος, B.Sc.(econ-ΑΣΟΕΕ,LSE, London), Ph.D. (philosophy, Universtité de Genève)
Geneva, Switzerland.
(www.nicolaskaloy.com, www.kaloyprizeinternational.com. Google: Nicolas Kaloy και λίαν προσεχώς www.fondationkaloy.com ένθα το πλήρες κείμενον των 23 βιβλίων μου σε ελληνική, αγγλική ή γαλλική γλώσσα).

Γράψτε μια κριτική
ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

Δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα με αγορές > 30€

ΒΙΒΛΙΑ ΧΕΡΙ ΜΕ ΧΕΡΙ

Γιατί τα βιβλία πρέπει να είναι φτηνά!

ΕΩΣ 6 ΑΤΟΚΕΣ ΔΟΣΕΙΣ

Μέχρι 6 άτοκες δόσεις με την πιστωτική σας κάρτα!