Οι διεθνείς, υπερεθνικές και διεθνικές ρυθμίσεις του χρόνου ναυτικής εργασίας

και οι επιπτώσεις του στη ναυτική ασφάλεια
Έκπτωση
15%
Τιμή Εκδότη: 45.00
38.25
Τιμή Πρωτοπορίας
+
544346
Εκδόσεις: Σάκκουλας
Σελίδες:410
Ημερομηνία Έκδοσης:01/02/2021
ISBN:9789606482717
Διαθεσιμότητα στα βιβλιοπωλεία μας
Αθήνα:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες
Θεσσαλονίκη:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες
Πάτρα:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες

Περιγραφή

Αντικείμενο της παρούσας μελέτης αποτελεί το νομικό πλαίσιο του χρόνου εργασίας και ανάπαυσης των ναυτικών, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί από τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς και έχει ενσωματωθεί στη συνέχεια τόσο στο δίκαιο της ΕΕ όσο και στα δίκαια των κρατών μελών. Το βασικό ερώτημα που προσεγγίζει η συγγραφέας είναι αν και σε ποιο βαθμό το διεθνές νομοθετικό πλαίσιο του χρόνου ναυτικής εργασίας έχει εναρμονίσει επαρκώς τις αντίστοιχες εθνικές νομοθετικές ρυθμίσεις και πρακτικές. Το ζήτημα της οργάνωσης του χρόνου εργασίας των ναυτικών δεν εκλαμβάνεται, ωστόσο, ως στεγνό νομικό ζήτημα, αλλά τοποθετείται στο ευρύτερο νομικό, κοινωνικό και εργονομικό του περιβάλλον.

Στην εισαγωγή αναλύονται θεμελιώδεις έννοιες του ναυτικού εργατικού δικαίου, όπως το πλοίο, ο ναυτικός, ο εφοπλιστής και ο πλοιοκτήτης. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται η διεθνοποίηση των συστατικών στοιχείων της ναυτικής εργασίας και διερευνώνται οι επιπτώσεις της στις συνθή­κες εργασίας των ναυτικών. Στο δεύτερο μέρος της μονογραφίας προσεγγίζεται ο σεβασμός του νόμιμου χρόνου εργασίας των ναυτικών ως προϋπόθεση της ναυτικής ασφάλειας. Επιπρόσθετα, διερευνάται η θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στα ζη­τήματα της κοινής ευρωπαϊκής θαλάσσιας πολιτικής καθώς και οι επιπτώσεις της πολιτικής αυτής στις προσπάθειες ενίσχυσης των κοινωνικών δικαιωμάτων των ναυτικών, μέσω της ρύθμισης του χρόνου εργασίας τους. Στο τρίτο μέρος διερευνάται η συμβολή της διεθνούς συλλο­γικής διαπραγμάτευσης στον κλάδο της ναυτιλίας και ειδικότερα ο ρόλος των δι­εθνών συνδικαλιστικών οργανώσεων κατά τη θέσπιση κανόνων που αφορούν τη ναυτική εργασία και ειδικότερα το χρόνο εργασίας και ανάπαυσης των ναυτικών.

Ο τρόπος με τον οποίο η συγγραφέας διατυπώνει τις σκέψεις της αναδεικνύει μια βαθιά μελέτη του αντικειμένου, με τεκμηριωμέ­νες με στέρεα επιχειρήματα απόψεις που καταλήγουν σε ενδιαφέρουσες προτάσεις με αναφορές στη νομολο­γία και σε ξενόγλωσση κυρίως βιβλιογραφία, που συντελούν στη διαμόρφωση ενός εμπεριστατωμένου και ολοκληρωμένου έργου που στόχο έχει να προάγει την έρευνα στον κλάδο του ναυτικού εργατικού δικαίου.

Πίνακας περιεχομένων -
VIIΕυχαριστίες

IXΠρόλογος

XXVΣυντομογραφίες

Εισαγωγή

1§ 1 1. Η θέση του προβλήματος

3§ 2 2. Σκοπός της μελέτης

43. Βασικές έννοιες της ναυτικής εργασίας

4§ 3 3.1. Γενικά

5§ 4 3.2. Η έννοια του πλοίου

8§ 5 3.3. Η έννοια του ναυτικού

12§ 6 3.4. Η έννοια του εφοπλιστή και του πλοιοκτήτη στη ναυτική εργασία

15§ 7 4. Διάγραμμα της μελέτης

Μέρος Πρώτο

Οι διεθνείς φορείς της ναυτικής εργασίας

17§ 8 1. Εισαγωγικές παρατηρήσεις

18§ 9 2. Διάρθρωση πρώτου μέρους

Κεφάλαιο Α

Τα διεθνοποιημένα στοιχεία της ναυτικής εργασίας

19§ 10 1. Εισαγωγικές παρατηρήσεις

19Ι. Ο ρόλος της σημαίας του πλοίου

191. Η σημαία του πλοίου

19§ 11 1.1. «Εθνικότητα» και σημαία του πλοίου

23§ 12 1.2. Οι διεθνούς δικαίου κανόνες για την εθνικότητα του πλοίου

26§ 13 1.3. Οι προβλέψεις του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εθνικότητα του πλοίου

28§ 14 1.4. Κατηγοριοποίηση νομικών συστημάτων των σημαιών - Νηολόγια

34§ 15 1.5. Σημαίες ευκαιρίας ή ευκολίας

36§ 16 1.6. Η τοποθέτηση των Διεθνών Οργανισμών για τις σημαίες ευκαιρίας

38§ 17 1.7. Η επιρροή των σημαιών ευκαιρίας στο εργασιακό καθεστώς των πληρωμάτων

42§ 18 1.8. Η «απενοχοποίηση» των σημαιών ευκαιρίας

44ΙΙ. Τα υποκείμενα της ναυτικής εργασίας

441. Οι εργαζόμενοι θαλάσσης

44§ 19 1.1. Η άμεση επίδραση της ιθαγένειας του πλοίου στη σύνθεση του πληρώματος

48§ 20 1.2. Η «διεθνοποιημένη» σύνθεση πληρωμάτων

49§ 21 1.3. Οι διεθνείς διατάξεις για τη σύνθεση των πλοίων

50§ 22 1.4. Εκπαίδευση ναυτικών

51§ 23 1.5. Η πρόσβαση στο ναυτικό επάγγελμα - Crew manning agencies

552. Οι εργοδότες στη ναυτική εργασία

55§ 24 2.1. Οι εταιρείες διαχείρισης ναυτιλιακών επιχειρήσεων

56§ 25 2.2. Η διεθνοποίηση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων - Πολυεθνικές και off-shore

60§ 26 2.3. Η τακτική της ναυτιλιακής επιχείρησης του «ενός πλοίου» (one ship company)

61§ 27 2.4. Ο ρόλος της καταστατικής και της πραγματικής έδρας στις ναυτιλιακές εταιρείες

65§ 28 2.5. Το «εταιρικό πέπλο» στον κλάδο της ναυτιλίας

68§ 29 2.6. Η θέση του ΟΟΣΑ για τη διαφάνεια της ταυτότητας του πλοιοκτήτη

71§ 30 2.7. Η θέση του ΔΝΟ για τη διαφάνεια της ταυτότητας του πλοιοκτήτη

72§ 31 2.8. Η παράλληλη νηολόγηση των πλοίων ως παράγοντας απόκρυψης της ταυτότητας του κυρίου του πλοίου

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β

Οι διεθνείς οργανισμοί και η συμβολή τους

στη διαμόρφωση αξιοπρεπών και ασφαλών συνθηκών εργασίας

επί πλοίου

75§ 32 1. Εισαγωγικές παρατηρήσεις

76Ι. Η διαμόρφωση των συνθηκών ναυτικής εργασίας από τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς

761. Αξιοπρεπείς και ασφαλείς συνθήκες εργασίας των ναυτικών σε διεθνές επίπεδο

76§ 33 1.1. Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΔΝΟ)

78§ 34 1.2. Η διεθνής σύμβαση SOLAS

79§ 35 1.3. Η διεθνής σύμβαση STCW

80§ 36 1.4. Ο Κώδικας ISM

81§ 37 1.5. Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ΔΟΕ)

83ΙΙ. Η διαμόρφωση των συνθηκών ναυτικής εργασίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλους διεθνείς φορείς

831. Αξιοπρεπείς και ασφαλείς συνθήκες εργασίας των ναυτικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση

83§ 38 1.1. Θαλάσσια ασφάλεια και ΕΕ

85§ 39 1.2. Ασφάλεια και υγεία στη ναυτική εργασία στο πλαίσιο της ΕΕ

88§ 40 1.3. Ο ρόλος του EMSA

89§ 41 1.4. Ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΕΟΚΕ)

90§ 42 2. Η συμβολή άλλων διεθνών φορέων

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ

Διεθνείς και ευρωπαϊκές συνδικαλιστικές οργανώσεις

στον κλάδο της ναυτιλίας

92§ 43 1. Εισαγωγικές παρατηρήσεις

94Ι. Τα υποκείμενα της διεθνούς συλλογικής διαπραγμάτευσης στη ναυτική εργασία

941. Η διεθνής συνδικαλιστική οργάνωση των εργαζομένων

94§ 44 1.1. Η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (International Transport Federation, ITF)

96§ 45 2. Οι διεθνείς συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργοδοτών

96§ 46 2.1. Διεθνής Ναυτιλιακή Ομοσπονδία (International Shipping Federation, ISF)

97§ 47 2.2. Διεθνές Συμβούλιο Εργοδοτών Ναυτικών (International Maritime Employers Council, IMEC)

98§ 48 ΙΙ. Οι φορείς του κοινωνικού διαλόγου σε ευρωπαϊκό επίπεδο

1001. Η συνδικαλιστική οργάνωση των εργαζομένων

100§ 49 1.1. Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (European Transport Workers Federation, ETF)

1012. Η συνδικαλιστική οργάνωση των εργοδοτών

101§ 50 2.1. Ένωση Εφοπλιστών Ευρωπαϊκής Κοινότητας (European Community of Shipowners Association, ECSA)

101§ 51 3. Ο απολογισμός των δράσεων των δύο ευρωπαϊκών οργανώσεων

104§ 52 4. Συμπερασματικές κρίσεις πρώτου μέρους

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Ο χρόνος εργασίας των ναυτικών ως προληπτικό μέτρο

της ναυτικής ασφάλειας - Διεθνείς και διεθνικές διαστάσεις

107§ 53 1. Εισαγωγικές παρατηρήσεις

108§ 54 2. Διάρθρωση δεύτερου μέρους

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α

Δικαιοπολιτική προσέγγιση του χρόνου ναυτικής εργασίας

και της σχέσης του με τη ναυτική ασφάλεια

110§ 55 1. Εισαγωγικές παρατηρήσεις

111Ι. Η έννοια του χρόνου εργασίας

111§ 56 1. Γενικά

111§ 57 2. Νόμιμος και συμβατικό

Κριτικές

Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις

Γράψτε μια κριτική
ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

Δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα με αγορές > 30€

ΒΙΒΛΙΑ ΧΕΡΙ ΜΕ ΧΕΡΙ

Γιατί τα βιβλία πρέπει να είναι φτηνά!

ΕΩΣ 6 ΑΤΟΚΕΣ ΔΟΣΕΙΣ

Μέχρι 6 άτοκες δόσεις με την πιστωτική σας κάρτα!