0
Your Καλαθι
Κονδυλοφόρος 19/2021
Ετήσια έκδοση νεότερης ελληνικής φιλολογίας.
Έκπτωση
40%
40%
Περιγραφή
Στο πρώτο και κύριο μέρος του, περιλαμβάνονται οκτώ μελετήματα.
Ο Δημήτρης Πολυχρονάκης, μέσα στο πλαίσιο της κίνησης των προεπαναστατικών ιδεών, διερευνά τους λόγους που ώθησαν τον Αδαμάντιο Κοραή, κατά την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, να εκδώσει τα Πολιτικά και τα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη, ως οδηγό για τη μελλοντική συγκρότηση του ελληνικού κράτους, παρά το ότι τα έργα αυτά κινούνταν στους αντίποδες του φιλελευθερισμού του Διαφωτισμού.
Η Μαρία Μανδαμαδιώτου, εξετάζοντας τις προεπαναστατικές ιδεολογικές ζυμώσεις στη Λέσβο, αναφέρεται στον δάσκαλο Σταυράκη Αναγνώστη και σχολιάζει την ποιητική του συλλογή Δωδεκάχορδος κιθάρα, στην οποία ανιχνεύει επιρροές των ιδεών του Διαφωτισμού.
Ο Χ. Λ. Καράογλου, προσκομίζει νέα στοιχεία για την υποδοχή του φουτουρισμού στην Ελλάδα το διάστημα 1908-1920, αναφερόμενος ειδικότερα στη «σατιρική τραγωδία» Le Roi Bombance του Μαρινέτι και στις αντιδράσεις του Πολύβιου Δημητρακόπουλου και του Δημ. Καλογερόπουλου.
Η Στεφανία Γεωργάκη και ο Χ. Λ. Καράογλου δημοσιεύουν με σχόλια έξι βιβλιοκριτικά κείμενα του Ρώμου Φιλύρα, τα οποία αναφέρονται στους Ροβέρτο Κάμπο, Κώστα Ουράνη, Λάμπρο Πορφύρα, Βασίλη Ρώτα κ.ά.
Η Έλλη Φιλοκύπρου εξετάζει τη συνύφανση παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος στο ποιητικό έργο του Κ. Γ. Καρυωτάκη και της Μαρίας Πολυδούρη, παρακολουθώντας την αναμέτρησή τους με τον χρόνο και την προσπάθειά τους να προσεταιριστούν το δυσοίωνο μέλλον τους.
Δύο μελετήματα έχουν θέμα τον Τέλλο Άγρα: Στο πρώτο, η Θάλεια Ιερωνυμάκη εξετάζει τη σχέση του με τη βουκολική ποίηση, αναφερόμενη ιδιαίτερα στη συλλογή Τα Βουκολικά και τα Εγκώμια. Στο δεύτερο, η Σοφία Μπόρα, από το Αρχείο του Άγρα στο ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ, παρουσιάζει τις ανέκδοτες σημειώσεις του που συγκροτούν μια συστηματική σειρά μαθημάτων μετρικής.
Η Αθηνά Ψαροπούλου αναλύει την «ψυχολογική συγγένεια» υπερρεαλισμού και ρομαντισμού και ανιχνεύει τις εκλεκτικές συγγένειες και αποκλίσεις ρομαντικής και υπερρεαλιστικής «επιφάνειας», και συγκρίνει τη ρομαντική επιφάνεια του ποιήματος «Επίγραμμα εις Φραγκίσκα Φραίζερ» του Δ. Σολωμού με τις υπερρεαλιστικές επιφάνειες του ποιητικού αφηγήματος «Αφροδίτη» του Εμπειρίκου και του ποιήματος «Ελεωνόρα» του Εγγονόπουλου.
Στο δεύτερο μέρος του Κονδυλοφόρου, δημοσιεύονται δύο συντομότερα φιλολογικά άρθρα: Στο πρώτο, η Τασούλα Μ. Μαρκομιχελάκη αποδεικνύει ότι ο Καισάριος Δαπόντες, για τη σύνθεση της Ιστορίας Σωσάννης, άντλησε από τις Διδαχές και Λόγους του Ηλία Μηνιάτη. Στο δεύτερο, ο Αλέξης Πολίτης δημοσιεύει και σχολιάζει το ανώνυμο ποίημα του 1821 «Ο θρίαμβος του Μπίμπαση Σάββα», προερχόμενο από τα κατάλοιπα του Φοριέλ.
Ο τόμος κλείνει με βιβλιοκρισίες του Αλέξη Πολίτη για τρεις εκδόσεις: τα Νεοελληνικά φιλολογικά ανάλεκτα του Μανόλη Κ. Χατζηγιακουμή, Τα απομνημονεύματά μου του Σωτήρη Σπαθάρη και την Ελληνική οικονομία μετά το 1950 του Χρυσάφη Ι. Ιορδάνογλου.
Ο Δημήτρης Πολυχρονάκης, μέσα στο πλαίσιο της κίνησης των προεπαναστατικών ιδεών, διερευνά τους λόγους που ώθησαν τον Αδαμάντιο Κοραή, κατά την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, να εκδώσει τα Πολιτικά και τα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη, ως οδηγό για τη μελλοντική συγκρότηση του ελληνικού κράτους, παρά το ότι τα έργα αυτά κινούνταν στους αντίποδες του φιλελευθερισμού του Διαφωτισμού.
Η Μαρία Μανδαμαδιώτου, εξετάζοντας τις προεπαναστατικές ιδεολογικές ζυμώσεις στη Λέσβο, αναφέρεται στον δάσκαλο Σταυράκη Αναγνώστη και σχολιάζει την ποιητική του συλλογή Δωδεκάχορδος κιθάρα, στην οποία ανιχνεύει επιρροές των ιδεών του Διαφωτισμού.
Ο Χ. Λ. Καράογλου, προσκομίζει νέα στοιχεία για την υποδοχή του φουτουρισμού στην Ελλάδα το διάστημα 1908-1920, αναφερόμενος ειδικότερα στη «σατιρική τραγωδία» Le Roi Bombance του Μαρινέτι και στις αντιδράσεις του Πολύβιου Δημητρακόπουλου και του Δημ. Καλογερόπουλου.
Η Στεφανία Γεωργάκη και ο Χ. Λ. Καράογλου δημοσιεύουν με σχόλια έξι βιβλιοκριτικά κείμενα του Ρώμου Φιλύρα, τα οποία αναφέρονται στους Ροβέρτο Κάμπο, Κώστα Ουράνη, Λάμπρο Πορφύρα, Βασίλη Ρώτα κ.ά.
Η Έλλη Φιλοκύπρου εξετάζει τη συνύφανση παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος στο ποιητικό έργο του Κ. Γ. Καρυωτάκη και της Μαρίας Πολυδούρη, παρακολουθώντας την αναμέτρησή τους με τον χρόνο και την προσπάθειά τους να προσεταιριστούν το δυσοίωνο μέλλον τους.
Δύο μελετήματα έχουν θέμα τον Τέλλο Άγρα: Στο πρώτο, η Θάλεια Ιερωνυμάκη εξετάζει τη σχέση του με τη βουκολική ποίηση, αναφερόμενη ιδιαίτερα στη συλλογή Τα Βουκολικά και τα Εγκώμια. Στο δεύτερο, η Σοφία Μπόρα, από το Αρχείο του Άγρα στο ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ, παρουσιάζει τις ανέκδοτες σημειώσεις του που συγκροτούν μια συστηματική σειρά μαθημάτων μετρικής.
Η Αθηνά Ψαροπούλου αναλύει την «ψυχολογική συγγένεια» υπερρεαλισμού και ρομαντισμού και ανιχνεύει τις εκλεκτικές συγγένειες και αποκλίσεις ρομαντικής και υπερρεαλιστικής «επιφάνειας», και συγκρίνει τη ρομαντική επιφάνεια του ποιήματος «Επίγραμμα εις Φραγκίσκα Φραίζερ» του Δ. Σολωμού με τις υπερρεαλιστικές επιφάνειες του ποιητικού αφηγήματος «Αφροδίτη» του Εμπειρίκου και του ποιήματος «Ελεωνόρα» του Εγγονόπουλου.
Στο δεύτερο μέρος του Κονδυλοφόρου, δημοσιεύονται δύο συντομότερα φιλολογικά άρθρα: Στο πρώτο, η Τασούλα Μ. Μαρκομιχελάκη αποδεικνύει ότι ο Καισάριος Δαπόντες, για τη σύνθεση της Ιστορίας Σωσάννης, άντλησε από τις Διδαχές και Λόγους του Ηλία Μηνιάτη. Στο δεύτερο, ο Αλέξης Πολίτης δημοσιεύει και σχολιάζει το ανώνυμο ποίημα του 1821 «Ο θρίαμβος του Μπίμπαση Σάββα», προερχόμενο από τα κατάλοιπα του Φοριέλ.
Ο τόμος κλείνει με βιβλιοκρισίες του Αλέξη Πολίτη για τρεις εκδόσεις: τα Νεοελληνικά φιλολογικά ανάλεκτα του Μανόλη Κ. Χατζηγιακουμή, Τα απομνημονεύματά μου του Σωτήρη Σπαθάρη και την Ελληνική οικονομία μετά το 1950 του Χρυσάφη Ι. Ιορδάνογλου.
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις