0
Your Καλαθι
Η εκπαίδευση στην Κέρκυρα κατά τη διάρκεια της βρετανικής προστασίας (1816-1864)
Έκπτωση
20%
20%
Περιγραφή
Το κεφάλαιο της εκπαίδευσης τον ελληνισμού κατά τη διάρκεια των ξένων διοικήσεων είναι ελκυστικό για τον μελετητή τη νεότερης ιστορίας καθώς βοηθά στον προσδιορισμό ιστορικών και κοινωνικών παραλλήλων και στην κατανόηση εξαρτήσεων και αλληλεπιδράσεων, παρέχει δυνατότητες διερεύνησης των δομών της ελληνικής κοινωνίας και επιτρέπει την διατύπωση προβληματισμών για την εξέλιξη του γενικότερου πολιτισμικού φαινομένου.
Η εστίαση μάλιστα στο χώρο του Ιονίου και την τελευταία από αυτές τις διοικήσεις, κατά την οποία λειτούργησε προστατευόμενο από ξένο μονάρχη κράτος Ελλήνων, εμφανίζει και ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού τότε εφαρμόστηκαν ολοκληρωμένα προγράμματα διοργάνωσης της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, με επιστέγασμα το πρώτο κατά τα δυτικά πρότυπα πανεπιστήμιο στον ευρύτερο χώρο της ανατολικής λεκάνης της Μεσογείου. Ο χαρακτήρας αυτός επιτείνεται από το γεγονός ότι όλα συνέβησαν πολύ πριν το ελεύθερο ελληνικό κράτος οδηγηθεί σε παρόμοιες λύσεις, με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1834 και την ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1836. Ιδιαίτερο επίσης ενδιαφέρον προκαλούν η εξέλιξη της εκπαίδευσης στο συγκεκριμένο χώρο από ελεγχόμενο από την εκκλησία και τους «δυναμένους» αγαθό σε δημόσιο και η διευκρίνηση των δυσχερειών αυτής της διαδρομής μέσα από τα αίτια, την ένταση και τη διάρκειά τους καθώς επίσης ο εντοπισμός των μηχανισμών επιδίωξης των καταλληλότερων λύσεων και εφαρμογής των προσφορότερων.
Μια διδακτορική διατριβή που έχει ως στόχο τη μελέτη των εκπαιδευτικών της Κέρκυρας κατά τη διάρκεια του βρετανικού προτεκτοράτου «Ηνωμένα Κράτη των Ιονίων Νήσων - Stati Uniti Delle Isole Ionie - United States of the Ionian Islands» (1816-1864), απαιτεί εκτενείς αναφορές στις προηγούμενες διοικήσεις: των Βενετών, των Γάλλων, της ρωσσοτουρκικής συμμαχίας, του επίσης προστατευόμενου ελληνικού κράτους «Επτάνησος Πολιτεία», καθώς τότε διαμορφώθηκαν μηχανισμοί, θεσμοί και νοοτροπίες που καθόρισαν τα πράγματα. Μια απλή παρουσίαση των ιδιαιτεροτήτων αυτών των διοικήσεων θα κινδύνευε να χαρακτηρισθεί πως δεν καταγράφει πλήρως τα φαινόμενα, υποβαθμίζει τη προσφορά τους και δυσκολεύει τη συναγωγή των συμπερασμάτων.
Αναγκαία επίσης είναι η αναφορά στις βιβλιοθήκες, τα τυπογραφεία και τις εκδόσεις αφού διαδραμάτισαν ουσιαστικό ρόλο στη διάδοση των ιδεών, στην κοινωνική παιδεία και στην εκπαιδευτική ζωή της Κέρκυρας, καθώς επίσης στη συμβολή του Κερκυραίου πολιτικού Ιωάννη κόμη Καποδίστρια, του οποίου η ανάμειξη στα εκπαιδευτικά υπήρξε διαρκής και καθοριστική. [...]
Η εστίαση μάλιστα στο χώρο του Ιονίου και την τελευταία από αυτές τις διοικήσεις, κατά την οποία λειτούργησε προστατευόμενο από ξένο μονάρχη κράτος Ελλήνων, εμφανίζει και ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού τότε εφαρμόστηκαν ολοκληρωμένα προγράμματα διοργάνωσης της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, με επιστέγασμα το πρώτο κατά τα δυτικά πρότυπα πανεπιστήμιο στον ευρύτερο χώρο της ανατολικής λεκάνης της Μεσογείου. Ο χαρακτήρας αυτός επιτείνεται από το γεγονός ότι όλα συνέβησαν πολύ πριν το ελεύθερο ελληνικό κράτος οδηγηθεί σε παρόμοιες λύσεις, με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1834 και την ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1836. Ιδιαίτερο επίσης ενδιαφέρον προκαλούν η εξέλιξη της εκπαίδευσης στο συγκεκριμένο χώρο από ελεγχόμενο από την εκκλησία και τους «δυναμένους» αγαθό σε δημόσιο και η διευκρίνηση των δυσχερειών αυτής της διαδρομής μέσα από τα αίτια, την ένταση και τη διάρκειά τους καθώς επίσης ο εντοπισμός των μηχανισμών επιδίωξης των καταλληλότερων λύσεων και εφαρμογής των προσφορότερων.
Μια διδακτορική διατριβή που έχει ως στόχο τη μελέτη των εκπαιδευτικών της Κέρκυρας κατά τη διάρκεια του βρετανικού προτεκτοράτου «Ηνωμένα Κράτη των Ιονίων Νήσων - Stati Uniti Delle Isole Ionie - United States of the Ionian Islands» (1816-1864), απαιτεί εκτενείς αναφορές στις προηγούμενες διοικήσεις: των Βενετών, των Γάλλων, της ρωσσοτουρκικής συμμαχίας, του επίσης προστατευόμενου ελληνικού κράτους «Επτάνησος Πολιτεία», καθώς τότε διαμορφώθηκαν μηχανισμοί, θεσμοί και νοοτροπίες που καθόρισαν τα πράγματα. Μια απλή παρουσίαση των ιδιαιτεροτήτων αυτών των διοικήσεων θα κινδύνευε να χαρακτηρισθεί πως δεν καταγράφει πλήρως τα φαινόμενα, υποβαθμίζει τη προσφορά τους και δυσκολεύει τη συναγωγή των συμπερασμάτων.
Αναγκαία επίσης είναι η αναφορά στις βιβλιοθήκες, τα τυπογραφεία και τις εκδόσεις αφού διαδραμάτισαν ουσιαστικό ρόλο στη διάδοση των ιδεών, στην κοινωνική παιδεία και στην εκπαιδευτική ζωή της Κέρκυρας, καθώς επίσης στη συμβολή του Κερκυραίου πολιτικού Ιωάννη κόμη Καποδίστρια, του οποίου η ανάμειξη στα εκπαιδευτικά υπήρξε διαρκής και καθοριστική. [...]
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις