Η Φιλοσοφία στην Αρχαία Ελλάδα
60%
Περιγραφή
Οι στοχασμοί γύρω απ' τον κόσμο και τη ζωή είναι πολύ παλιοί, παλιοί όσο και η ανθρωπότητα. Όμως τον 5ο αι. π.Χ. καθώς ο Θαλής ο Μιλήσιος προβλέπει μια έκλειψη ηλίου, γεννιέται μια νέα επιστήμη, που λίγο αργότερα θα ονομαστεί "φιλοσοφία".
Με τον "λόγο", ο άνθρωπος παύει να σκέφτεται με μυθικές παραστάσεις και να προσωποιεί τις δυνάμεις της φύσης, οι σκέψεις του συστηματοποιούνται και εκλογικεύονται. Τώρα ο Μύθος αποκτά λογική (αλλιώς ο Οδυσσέας δεν θα μπορούσε ποτέ να τυφλώσει τον Κύκλωπα), και η λογική επιστρατεύει τους δικούς της μύθους (αλλιώς ο Πλάτωνας δεν θα μπορούσε ποτέ να εξηγήσει την αθανασία της ψυχής).
Με τη γέννηση της φιλοσοφίας, ο άνθρωπος βρίσκει νέους τρόπους για να εξηγήσει τον κόσμο και τη ζωή.
Οι μεγάλες αγωνίες της ανθρωπότητας (τι θα πει "υπάρχω", τι θα πει "γνωρίζω", πώς μπορεί να κατακτήσει κανείς την ευτυχία) αντιμετωπίζονται τώρα πια φιλοσοφικά.
Μαζί με τη φιλοσοφία γεννιέται και η "πόλις" ως κοινωνική οργάνωση -μια οργάνωση που δίνει στην άρχουσα τάξη ελεύθερο χρόνο για να στοχάζεται και να φιλοσοφεί.
Το βιβλίο αυτό παρακολουθεί την εξέλιξη της φιλοσοφίας από τους μεγάλους στοχαστές σαν τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη (χωρίς όμως να παραλείπει τους προσωκρατικούς και τους σοφιστές), ώς την εμφάνιση των μεγάλων ελληνιστικών σχολών, του Κυνισμού, του Σκεπτικισμού, του Στωικισμού και του Επικουρισμού.
Περιεχόμενα:
- Εισαγωγή
- Χρονικό πλαίσιο της ελληνικής φιλοσοφίας
- Από το μύθο στο λόγο
- Η φιλοσοφία και η πόλις
- Ο ελεύθερος χρόνος
- Η προσωκρατική περίοδος
- Η περίοδος του Σωκράτη και των σοφιστών
- Η περίοδος Πλάτωνα- Αριστοτέλη
- Η ελληνιστική περίοδος
- Ηράκλειτος ο Εφέσιος
- Η θέση του στην Ιωνική σχολή
- Η ζωή του
- Το έργο του
- Οι αισθήσεις δεν χαρίζουν σοφία
- Η μόρφωση δε χαρίζει σοφία
- Η θρησκευτική πρακτική δεν χαρίζει σοφία
- Η οικουμενική αρχή
- Η αρμονία των αντιθέτων
- Η εικόνα του ποταμού
- Η ανθρώπινη ψυχή
- Η σοφία
- Ο θάνατος
- Παρμενίδης ο Ελεάτης
- Η ζωή του
- Το έργο του
- Η συνάντηση με τη θεά
- δρόμος του είναι και ο δρόμος του Μη Είναι
- Ο δρόμος της αλήθειας
- Σκέφτομαι το υπάρχον
- Οι άλλοι δρόμοι
- Τα εννέα σήματα του Είναι
- Το Είναι μοιάζει με σφαίρα;
- Τα προβλήματα του Παρμενίδη
- Ζήνων ο Ελεάτης
- Η ζωή του
- Το έργο του
- Τα παράδοξα κατά της πολλαπλότητας
- Η δοχοτομία
- Οι σοφιστές
- Γοργίας
- Πραγματεία περί του Μη Όντος
- Ελένης εγκώμιον
- Δάσκαλοι ή έμποροι;
- Σωκράτης
- Η ζωή και η αποστολή του
- Η μέθοδος: η ανασκευαστική και η μαιευτική
- Επιστήμη και αρετή
- Άγνοια και αμαρτία
- Η σωκρατική ηθική
- Η δική του Σωκράτη
- Ο θάνατος του Σωκράτη
- Το πρόβλημα του Σωκράτη
- Πλάτων
- Παιδική ηλικία και εκπαίδευση
- Τα ταξίδια του Πλάτωνα
- Η Ακαδημία
- Το έργο του Πλάτωνα: οι διάλογοι
- Οι πρώιμοι διάλογοι
- Χαρακτηριστικά των πρώιμων διαλόγων
- Μια πρώτη περιγραφή των μορφών
- Οι μέσοι διάλογοι
- Οι διαφορές από τους πρώιμους
- Ο αισθητός κόσμος και ο νοητός κόσμος
- Οι τύποι της γνώσης
- Οι ύστεροι διάλογοι
- Οι αντιρρήσειςγια τη θεωρία των ιδεών
- Ο συνδυασμός των μορφών
- Αριστοτέλης
- Κριτική στον Πλάτωνα
- Η ζωή του Αριστοτέλη
- Το Λύκειο
- Το έργο του Αριστοτέλη
- Η μεταφυσική του Αριστοτέλη
- Τι είναι το ον;
- Το τυχαίο είναι
- Το Είναι καθεαυτό
- Αληθής ή ψευδής και δυνάμει ή στην πράξη
- Τι είναι η οντότητα (υπόσταση);
- Ποιά πράγματα είναι οντότητες;
- Η γνωστική θεωρία του Αριστοτέλη
- Οι αισθήσεις
- Η κοινή αίσθηση
- Η φαντασία
- Ο νους
- Ο κυνισμός
- Είναι φιλοσοφία ο Κυνισμός;
- Ο Πύρρων και ο σκεπτικισμός
- Ο τρόπος ζωής των σκεπτικιστών
- Η σοφία των σκεπτικιστών και τα όρια της
- Ο Επίκουρος και η φιλοσοφία του
- Η ηδονή, αρχή της επικούρειας ηθικής
- Η ταξινόμηση των ηδονών
- Ο φόβος του Θανάτου
- Ο Στωικισμός
- Η αναγκαιότητα
- Η ελευθερία
- Η ελευθερία στην αναγκαιότητα
- Ευρετήριο
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις