0
Your Καλαθι
Το μεσαιωνικό πρόβλημα των καθόλου
Η αντιπαράθεση ανάμεσα σε ρεαλισμό και νομιναλισμό
Έκπτωση
10%
10%

Περιγραφή
Πω?ς γι?νεται δυ?ο η? περισσο?τερα ξεχωριστα? πρα?γματα να μοιρα?ζονται ε?να κοινο? στοιχει?ο; Το γεγονο?ς ο?τι αναρι?θμητες οντο?τητες η? αντικει?μενα, απολυ?τως διακριτα? μεταξυ? τους, μοιρα?ζονται κα?ποια κοινα? χαρακτηριστικα? η? ιδιο?τητες σημαι?νει ο?τι τα αντικει?μενα αυτα? ει?ναι φορει?ς στοιχει?ων των οποι?ων η ενικο?τητα με κα?ποιον τρο?πο ε?χει διαχυθει? στην πολλαπλο?τητα. Η ε?ννοια του ανθρω?που ει?ναι ενικη?, αλλα? μπορει? και επιμερι?ζεται στον α?πειρο αριθμο? των ανθρω?πων ενο?σω παραμε?νει ο?μοια και ι?δια. Τα καθο?λου ει?ναι τε?τοιες ε?ννοιες που βρι?σκουν εφαρμογη? σε α?πειρες πραγματω?σεις, ενω?νοντας τα επιμε?ρους με αυτο?ν τον ιδιο?τυπο τρο?πο.
Ο προβληματισμο?ς αυτο?ς οδη?γησε στην αντιπαρα?θεση για το εα?ν τα καθο?λου ει?ναι εξι?σου πραγματικα? με τα επιμε?ρους, λαμβα?νοντας υπο?ψη ο?τι τα καθο?λου προε?ρχονται απο? τη νο?ηση, ενω? τα επιμε?ρους ει?ναι παρατηρησιακε?ς οντο?τητες. Το αποτε?λεσμα η?ταν η δημιουργι?α δυ?ο μεγα?λων φιλοσοφικω?ν ρευμα?των: του ρεαλισμου?, που υποστηρι?ζει την αυθυ?παρκτη πραγματικο?τητα των καθο?λου, και του νομιναλισμου?, που τα απορρι?πτει. Στην αναμε?τρηση αυτη? πρωταγωνι?στησαν ο Σκω?τος, υποστηρικτη?ς της τυπικη?ς αντικειμενικο?τητας και υπε?ρμαχος των εννοιω?ν, και ο Ο?καμ, επικριτικο?ς ως προς τον ρο?λο της νο?ησης.
Η διερευ?νηση της αρχη?ς της εξατομι?κευσης, του πω?ς δηλαδη? προκυ?πτει το επιμε?ρους, του οποι?ου η υ?παρξη θεωρει?ται δεδομε?νη και απο? τα δυ?ο φιλοσοφικα? μοντε?λα, ει?ναι αυτη? που αναμε?νεται να δω?σει τη λυ?ση στο προ?βλημα των καθο?λου. Εα?ν η πραγματικο?τητα? τους αποδειχθει?, το?τε μπορει? να θεμελιωθει? η αντικειμενικο?τητα, και την ι?δια στιγμη? αποκαθι?σταται η σχε?ση ανα?μεσα στο υποκει?μενο και την εξωτερικη? πραγματικο?τητα. Στο συ?στημα του Ιωα?ννη Δουνς Σκω?του, η εξατομι?κευση αλλα? και τα καθο?λου μπορου?ν να αποδειχθου?ν εα?ν ακολουθη?σουμε μια πορει?α ο?χι απο? τα «πολλα?» στο «ε?να» –συ?μφωνα με την αφαιρετικη? δομη? της νο?ησης που αι?ρει το ατομικο?– αλλα? απο? το «ε?να» στα «πολλα?».
Ο προβληματισμο?ς αυτο?ς οδη?γησε στην αντιπαρα?θεση για το εα?ν τα καθο?λου ει?ναι εξι?σου πραγματικα? με τα επιμε?ρους, λαμβα?νοντας υπο?ψη ο?τι τα καθο?λου προε?ρχονται απο? τη νο?ηση, ενω? τα επιμε?ρους ει?ναι παρατηρησιακε?ς οντο?τητες. Το αποτε?λεσμα η?ταν η δημιουργι?α δυ?ο μεγα?λων φιλοσοφικω?ν ρευμα?των: του ρεαλισμου?, που υποστηρι?ζει την αυθυ?παρκτη πραγματικο?τητα των καθο?λου, και του νομιναλισμου?, που τα απορρι?πτει. Στην αναμε?τρηση αυτη? πρωταγωνι?στησαν ο Σκω?τος, υποστηρικτη?ς της τυπικη?ς αντικειμενικο?τητας και υπε?ρμαχος των εννοιω?ν, και ο Ο?καμ, επικριτικο?ς ως προς τον ρο?λο της νο?ησης.
Η διερευ?νηση της αρχη?ς της εξατομι?κευσης, του πω?ς δηλαδη? προκυ?πτει το επιμε?ρους, του οποι?ου η υ?παρξη θεωρει?ται δεδομε?νη και απο? τα δυ?ο φιλοσοφικα? μοντε?λα, ει?ναι αυτη? που αναμε?νεται να δω?σει τη λυ?ση στο προ?βλημα των καθο?λου. Εα?ν η πραγματικο?τητα? τους αποδειχθει?, το?τε μπορει? να θεμελιωθει? η αντικειμενικο?τητα, και την ι?δια στιγμη? αποκαθι?σταται η σχε?ση ανα?μεσα στο υποκει?μενο και την εξωτερικη? πραγματικο?τητα. Στο συ?στημα του Ιωα?ννη Δουνς Σκω?του, η εξατομι?κευση αλλα? και τα καθο?λου μπορου?ν να αποδειχθου?ν εα?ν ακολουθη?σουμε μια πορει?α ο?χι απο? τα «πολλα?» στο «ε?να» –συ?μφωνα με την αφαιρετικη? δομη? της νο?ησης που αι?ρει το ατομικο?– αλλα? απο? το «ε?να» στα «πολλα?».
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις