0
Your Καλαθι
Λεξικόν εννοιών της πλατωνικής φιλοσοφίας
Οι πλατωνικοί όροι του Σπευσίππου.
Έκπτωση
30%
30%
Περιγραφή
Πρώτη λεξικογραφημένη έκδοση των "Όρων" του Σπευσίππου, μαθητού και διαδόχου του Πλάτωνος στην Ακαδήμεια. Η παρούσα έκδοση συμπληρώνεται με νέους όρους και τεκμηριώνεται με αναλυτικές αναφορές σε όλα τα έργα του Πλάτωνος.
Ο συγγραφέας, ακολουθώντας την Αλεξανδρινή παράδοση, ταξινόμησε την Συλλογή αυτή “κατά στοιχείον αλφαβητικόν” και συμπύκνωσε σε ένα κοινό λήμμα τις επαναλήψεις των Όρων, όπου υπήρχαν. Ταυτοχρόνως, η Συλλογή εμπλουτίσθηκε με έννοιες που έλειπαν από αυτήν, όπως διάνοια, έρως, κυβερνητική, πάθος, κ.α. Οι περισσότεροι ορισμοί έχουν ληφθεί αυτούσιοι από τα Έργα του Πλάτωνος, πράγμα το οποίο μπορεί να το διαπιστώσει και ο αναγνώστης, προστρέχοντας στις σχετικές αναφορές - τεκμηριώσεις, που παρατίθενται παρά πόδας του κάθε ορισμού, κατά την σειρά του Κανόνος των 36 Έργων του Πλάτωνος.
Οι διδόμενοι ορισμοί των εννοιών είναι σαφείς, ευσύνοπτοι, λακωνικοί, ουσιαστικοί, όπως εξάλλου οφείλει να είναι κάθε πραγματικός ορισμός. Ενδεικτικά παραδείγματα:
? Αγάπησις - παντελής απόδεξις, δηλαδή, ολοκληρωτική αποδοχή.
? Ανδρεία - τόλμα υπηρετική φρονήσεως, δηλαδή, τόλμη που υπηρετεί την φρόνηση.
? Διάνοια - ψυχής διάλογος αυτής προς εαυτήν, δηλαδή, διάλογος της ψυχής με τον εαυτό της.
? Μέτρον - το μέσον υπερβολής και ελλείψεως, δηλαδή, το μέσον υπερβολής και ελλείψεως.
? Παιδεία - δύναμις θεραπευτική ψυχής, δηλαδή, θεραπευτική δύναμη της ψυχής.
Κάθε ορισμός αποτελεί και μια νοητική άσκηση μακράς πνοής. Ταυτοχρόνως, με τον τρόπο που ερανίσθηκαν και παρουσιάζονται τα σχετικά αποσπάσματα, δίνουν ταυτόχρονα στο παρόν Λεξικό τον χαρακτήρα μιας συνοπτικής Θεματικής Ανθολογίας όλου του Πλατωνικού Έργου, με το οποίο ο συγγραφέας έχει ζώσα επαφή, καθώς επί σειρά ετών το διδάσκει στον εβδομαδιαίο Κύκλο Ελληνικής Φιλοσοφίας του Ηλιοδρομίου. Συνεπώς, το παρόν έργο είναι ένα μοναδικό εργαλείο σκέψεως και συνάμα πνευματικό εφόδιο στους δρόμους της φιλοσοφικής Αναζήτησης και στην ατραπό της Μαθητείας.
Ο συγγραφέας, ακολουθώντας την Αλεξανδρινή παράδοση, ταξινόμησε την Συλλογή αυτή “κατά στοιχείον αλφαβητικόν” και συμπύκνωσε σε ένα κοινό λήμμα τις επαναλήψεις των Όρων, όπου υπήρχαν. Ταυτοχρόνως, η Συλλογή εμπλουτίσθηκε με έννοιες που έλειπαν από αυτήν, όπως διάνοια, έρως, κυβερνητική, πάθος, κ.α. Οι περισσότεροι ορισμοί έχουν ληφθεί αυτούσιοι από τα Έργα του Πλάτωνος, πράγμα το οποίο μπορεί να το διαπιστώσει και ο αναγνώστης, προστρέχοντας στις σχετικές αναφορές - τεκμηριώσεις, που παρατίθενται παρά πόδας του κάθε ορισμού, κατά την σειρά του Κανόνος των 36 Έργων του Πλάτωνος.
Οι διδόμενοι ορισμοί των εννοιών είναι σαφείς, ευσύνοπτοι, λακωνικοί, ουσιαστικοί, όπως εξάλλου οφείλει να είναι κάθε πραγματικός ορισμός. Ενδεικτικά παραδείγματα:
? Αγάπησις - παντελής απόδεξις, δηλαδή, ολοκληρωτική αποδοχή.
? Ανδρεία - τόλμα υπηρετική φρονήσεως, δηλαδή, τόλμη που υπηρετεί την φρόνηση.
? Διάνοια - ψυχής διάλογος αυτής προς εαυτήν, δηλαδή, διάλογος της ψυχής με τον εαυτό της.
? Μέτρον - το μέσον υπερβολής και ελλείψεως, δηλαδή, το μέσον υπερβολής και ελλείψεως.
? Παιδεία - δύναμις θεραπευτική ψυχής, δηλαδή, θεραπευτική δύναμη της ψυχής.
Κάθε ορισμός αποτελεί και μια νοητική άσκηση μακράς πνοής. Ταυτοχρόνως, με τον τρόπο που ερανίσθηκαν και παρουσιάζονται τα σχετικά αποσπάσματα, δίνουν ταυτόχρονα στο παρόν Λεξικό τον χαρακτήρα μιας συνοπτικής Θεματικής Ανθολογίας όλου του Πλατωνικού Έργου, με το οποίο ο συγγραφέας έχει ζώσα επαφή, καθώς επί σειρά ετών το διδάσκει στον εβδομαδιαίο Κύκλο Ελληνικής Φιλοσοφίας του Ηλιοδρομίου. Συνεπώς, το παρόν έργο είναι ένα μοναδικό εργαλείο σκέψεως και συνάμα πνευματικό εφόδιο στους δρόμους της φιλοσοφικής Αναζήτησης και στην ατραπό της Μαθητείας.
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις