0
Your Καλαθι
Leo Strauss
Πολιτική Φιλοσοφία και Κρίση της Νεοτερικότητας
Έκπτωση
10%
10%
Περιγραφή
O Leo Strauss (1899-1973) συνιστά μία κρίσιμη μορφή μέσα στον κανόνα της Ηπειρωτικής Φιλοσοφίας. Η μακρά πορεία ενός
γερμανoεβραίου από τη Βαϊμάρη στην Αμερική δεν σηματοδότησε μόνο το «τραύμα» της Γερμανίας και της Ευρώπης από την
τραγική εμπειρία του ναζισμού, αλλά μεταπολεμικά στις ΗΠΑ, σε ένα υψηλό ακαδημαϊκό συγκείμενο, και τη μετάβαση της σύγχρονης πολιτικής επιστήμης από την μπιχεβιοριστική προσέγγιση στην πολιτική φιλοσοφία. Μέσα στο έργο του, στο επίκεντρο αυτής της «στροφής», συντελείται η ολική «επι-στροφή» στην κλασική πολιτική φιλοσοφία, το κλασικό φυσικό δίκαιο και τον αρχαίο φιλελευθερισμό. Αυτός ο «δεύτερος πλους» έλαβε χώρα με ενδιάμεσο σταθμό το μεσαιωνικό διαφωτισμό, ολοκληρώνοντας την πορεία του στο «πρόβλημα του Σωκράτη». Ουσιαστικά, το εναρκτήριο «τραύμα» μετατέθηκε μέσα στο πλατωνικό «τραύμα»: πώς είναι δυνατόν η Αθήνα, η πεμπτουσία της δημοκρατίας, να θανατώνει τον Σωκράτη; Ο Strauss αφιέρωσε όλη τη ζωή του στη διερεύνηση αυτού του ζητήματος, που συνιστά την ιδρυτική πράξη της κλασικής πολιτικής φιλοσοφίας. Μολονότι η «τραυματική» σχέση φιλοσοφίας και πολιτικής έχει ήδη τεθεί στα χρόνια της Βαϊμάρης ως το «θεολογικ
ο πολιτικό πρόβλημα», ο ώριμος και ύστερος Strauss, στην αμερικανική πλέον φάση της σκέψης και του έργου του, τοποθέτησε το συνολικό
διακύβευμα εκ νέου υπό την αιγίδα του σωκρατικού δαιμόνιου.
Περιεχόμενα:
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
Η πολιτική φιλοσοφία στον 21ο αιώνα: Η problematique της «αιώνιας επιστροφής» ή προς ένα νιτσεϊκό διαφωτισμό
Ι. Η διδακτική περίπτωση του Leo Strauss
II. Η ενδοχώρα του ευρωπαϊκού και δυτικού συντηρητισμού και η altera pars της αντι-νεοτερικότητας
Από τη βαϊμαρική αναγέννηση στην Αμερική
Το θεολογικο-πολιτικό πρόβλημα
Ιερουσαλήμ/Αποκάλυψη ή/και Αθήνα/Λόγος: Ο δυτικός πολιτισμός ανάμεσα σε δύο προαιώνια αρχέτυπα
Εβραϊκό Ζήτημα, μεσαιωνικός διαφωτισμός και επιστροφή στην αρχαιότητα
Η φιλοσοφία ως τρόπος ζωής και η φύση του πολιτικού: Το «πρόβλημα του Σωκράτη»
Η κρίση της νεοτερικότητας ως ηθική κρίση της Δύσης: Ιστορικισμός, θετικισμός, σχετικισμός και μηδενισμός ή επιστρέφοντας στο κλασικό φυσικό δίκαιο
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟY
Από την κριτική του φιλελευθερισμού στην απόρριψη της νεοτερικότητας
Ι. Η πολιτική θεολογία ενός εξόριστου «Εβραίου Πλάτωνα»
ΙΙ. Straussians, Straussophobia και Strauss στην εποχή της παγκοσμιοποίησης
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Βιογραφικό και εργογραφία του συγγραφέα
γερμανoεβραίου από τη Βαϊμάρη στην Αμερική δεν σηματοδότησε μόνο το «τραύμα» της Γερμανίας και της Ευρώπης από την
τραγική εμπειρία του ναζισμού, αλλά μεταπολεμικά στις ΗΠΑ, σε ένα υψηλό ακαδημαϊκό συγκείμενο, και τη μετάβαση της σύγχρονης πολιτικής επιστήμης από την μπιχεβιοριστική προσέγγιση στην πολιτική φιλοσοφία. Μέσα στο έργο του, στο επίκεντρο αυτής της «στροφής», συντελείται η ολική «επι-στροφή» στην κλασική πολιτική φιλοσοφία, το κλασικό φυσικό δίκαιο και τον αρχαίο φιλελευθερισμό. Αυτός ο «δεύτερος πλους» έλαβε χώρα με ενδιάμεσο σταθμό το μεσαιωνικό διαφωτισμό, ολοκληρώνοντας την πορεία του στο «πρόβλημα του Σωκράτη». Ουσιαστικά, το εναρκτήριο «τραύμα» μετατέθηκε μέσα στο πλατωνικό «τραύμα»: πώς είναι δυνατόν η Αθήνα, η πεμπτουσία της δημοκρατίας, να θανατώνει τον Σωκράτη; Ο Strauss αφιέρωσε όλη τη ζωή του στη διερεύνηση αυτού του ζητήματος, που συνιστά την ιδρυτική πράξη της κλασικής πολιτικής φιλοσοφίας. Μολονότι η «τραυματική» σχέση φιλοσοφίας και πολιτικής έχει ήδη τεθεί στα χρόνια της Βαϊμάρης ως το «θεολογικ
ο πολιτικό πρόβλημα», ο ώριμος και ύστερος Strauss, στην αμερικανική πλέον φάση της σκέψης και του έργου του, τοποθέτησε το συνολικό
διακύβευμα εκ νέου υπό την αιγίδα του σωκρατικού δαιμόνιου.
Περιεχόμενα:
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
Η πολιτική φιλοσοφία στον 21ο αιώνα: Η problematique της «αιώνιας επιστροφής» ή προς ένα νιτσεϊκό διαφωτισμό
Ι. Η διδακτική περίπτωση του Leo Strauss
II. Η ενδοχώρα του ευρωπαϊκού και δυτικού συντηρητισμού και η altera pars της αντι-νεοτερικότητας
Από τη βαϊμαρική αναγέννηση στην Αμερική
Το θεολογικο-πολιτικό πρόβλημα
Ιερουσαλήμ/Αποκάλυψη ή/και Αθήνα/Λόγος: Ο δυτικός πολιτισμός ανάμεσα σε δύο προαιώνια αρχέτυπα
Εβραϊκό Ζήτημα, μεσαιωνικός διαφωτισμός και επιστροφή στην αρχαιότητα
Η φιλοσοφία ως τρόπος ζωής και η φύση του πολιτικού: Το «πρόβλημα του Σωκράτη»
Η κρίση της νεοτερικότητας ως ηθική κρίση της Δύσης: Ιστορικισμός, θετικισμός, σχετικισμός και μηδενισμός ή επιστρέφοντας στο κλασικό φυσικό δίκαιο
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟY
Από την κριτική του φιλελευθερισμού στην απόρριψη της νεοτερικότητας
Ι. Η πολιτική θεολογία ενός εξόριστου «Εβραίου Πλάτωνα»
ΙΙ. Straussians, Straussophobia και Strauss στην εποχή της παγκοσμιοποίησης
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Βιογραφικό και εργογραφία του συγγραφέα
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις