0
Your Καλαθι
Η ιστορία της μουσικής του Εθνικού Θεάτρου (1932-2005)
Έκπτωση
20%
20%
Περιγραφή
Από την Εθνική Μουσική Σχολή στην πρωτοπορία
Με αφορμή τη μουσική που επένδυσε παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου την περίοδο από το 1932 ως το 2005, η συγκεκριμένη μελέτη εστιάζει σε ζητήματα σχετικά με την ένταξή της στις σύγχρονες θεατρικές παραστάσεις. Θέτοντας ως γνώμονα τον προβληματισμό που καλλιεργήθηκε από σύγχρονους συνθέτες και τη συνεργασία τους με τις εκάστοτε σκηνοθετικές κατευθύνσεις, η παρούσα μελέτη υπογραμμίζει τη δυναμική του μουσικού παράγοντα, πρωτίστως στην πρόσληψη του Αρχαίου δράματος, επισημαίνει τη διαμόρφωσή του παράλληλα με την επιχειρούμενη ανανέωση και ανατροπή της μουσικής γλώσσας στην Ευρώπη, ενώ προσδιορίζει τη σπουδαιότητά της σε συνδυασμό με τις αθρόες ιστορικές μεταβολές στη νεότερη Ελλάδα.
Περιεχόμενα:
1ο
ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (1932-1940)
1.1. Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου
1.2. Προτάσεις μελοποίησης της αρχαίας τραγωδίας
και η Εθνική Μουσική Σχολή
1.3. Η ευρωπαϊκή μουσική μέχρι τις αρχές
του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου
1.4. Οι πρώτες παραστάσεις. Από την Εθνική Μουσική Σχολή στους σύγχρονους νεωτερισμούς
1.5. Η συνεργασία Δημήτρη Μητρόπουλου – Δημήτρη Ροντήρη
1.6. Η μουσική επιμέλεια στις παραστάσεις ευρωπαϊκού θεάτρου
1.7. Οι παραμονές του Ελληνοϊταλικού Πολέμου
2ο
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΟΥ Β ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ,ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ (1940-1950) 2.1. Το ζήτημα της «ελληνικότητας» και η πρόσληψη της αρχαίας τραγωδίας
2.2. Μουσική διεύθυνση, μουσική επιμέλεια και μουσική διδασκαλία
2.3. Η συνεργασία Δημήτρη Ροντήρη – Μενέλαου Παλλάντιου και η τριλογία της Ορέστειας
2.4. Το ευρωπαϊκό ρεπερτόριο και η πολιτική του κρατικού οργανισμού κατά την περίοδο 1940-1950
3ο Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1950 ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
3.1. Μουσικό και θεατρικό ιστορικό της δεκαετίας του 1950
3.2. Η μουσική στις παραστάσεις αρχαίου δράματος κατά την πενταετία 1950-1955
3.3. Η περίοδος 1956-1960 και οι κατευθύνσεις της «ελληνικότητας» στις μουσικές επενδύσεις (Μάνος Χατζιδάκις – Μίκης Θεοδωράκης)
3.4. Η μουσική πρωτοπορία και οι παραστάσεις αρχαίου δράματος
3.5. Κατίνα Παξινού. Θέατρο και μουσική
3.6. Οι παραστάσεις νεοελληνικού και ευρωπαϊκού θεάτρου κατά τη δεκαετία του 1950
3.7. Η ορχήστρα στις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (1955-1960)
4ο
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΑΚΜΗΣ (1960-1967)
4.1. Η τεχνολογία, η μουσική πρωτοπορία και οι Έλληνες συνθέτες
4.2. Το νέο ολικό θέατρο και η μουσική πρωτοπορία
4.3. Η εποχή της μαγνητοταινίας στο Εθνικό Θέατρο
4.4. Οι μουσικές κατευθύνσεις στο Εθνικό Θέατρο
4.5. Η μουσική για τις παραστάσεις του νεοελληνικού και του ευρωπαϊκού θεάτρου
5ο
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ (1967-1974)
5.1. Θεατρικές και μουσικές κατευθύνσεις
5.2. Η Επταετία και το Εθνικό Θέατρο
5.3. Οι Έλληνες συνθέτες και η μουσική για την αρχαία τραγωδία
5.4. Μουσική και αρχαία ελληνική κωμωδία στο Εθνικό Θέατρο
5.5. Ευρωπαϊκό και νεοελληνικό θέατρο κατά την Επταετία
6ο
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ (ΑΠΟ ΤΟ 1974 ΚΑΙ ΜΕΤΑ)
6.1. Θεατρικές και μουσικές ανατροπές στην Ευρώπη και την Ελλάδα
6.2. Η μουσική κατά την περίοδο Μινωτή στο Εθνικό Θέατρο. Aπό τις μουσικές προτάσεις του παρελθόντος στις νεότερες προκλήσεις
6.3. Είδη μουσικής για τις παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας στο Εθνικό Θέατρο κατά την πρώτη περίοδο της Μεταπολίτευσης
6.4. Η μουσική στην αρχαία ελληνική κωμωδία
6.5. Η μουσική για το ευρωπαϊκό θέατρο
6.6. Η μουσική πράξη στο νεοελληνικό ρεπερτόριο
7ο
ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΑ VS ΑΠΛΟΤΗΤΑ: ΝΕΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ (1981-2005)
7.1. Οι νέες μουσικές και θεατρικές συνθήκες
7.2. Το Εθνικό Θέατρο στο κατώφλι του 21ου αιώνα και η παγκόσμια απήχηση του αρχαίου δράματος
7.3. Έλληνες συνθέτες στο Εθνικό Θέατρο
7.4. Οι παραστάσεις αρχαίου δράματος ως γόνιμο υλικό σε νεότερες μουσικοδραματικές φόρμες
7.5. Η θεσμοθέτηση της σκηνικής μουσικής ως ρεπερτόριο των συναυλιών
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Με αφορμή τη μουσική που επένδυσε παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου την περίοδο από το 1932 ως το 2005, η συγκεκριμένη μελέτη εστιάζει σε ζητήματα σχετικά με την ένταξή της στις σύγχρονες θεατρικές παραστάσεις. Θέτοντας ως γνώμονα τον προβληματισμό που καλλιεργήθηκε από σύγχρονους συνθέτες και τη συνεργασία τους με τις εκάστοτε σκηνοθετικές κατευθύνσεις, η παρούσα μελέτη υπογραμμίζει τη δυναμική του μουσικού παράγοντα, πρωτίστως στην πρόσληψη του Αρχαίου δράματος, επισημαίνει τη διαμόρφωσή του παράλληλα με την επιχειρούμενη ανανέωση και ανατροπή της μουσικής γλώσσας στην Ευρώπη, ενώ προσδιορίζει τη σπουδαιότητά της σε συνδυασμό με τις αθρόες ιστορικές μεταβολές στη νεότερη Ελλάδα.
Περιεχόμενα:
1ο
ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (1932-1940)
1.1. Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου
1.2. Προτάσεις μελοποίησης της αρχαίας τραγωδίας
και η Εθνική Μουσική Σχολή
1.3. Η ευρωπαϊκή μουσική μέχρι τις αρχές
του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου
1.4. Οι πρώτες παραστάσεις. Από την Εθνική Μουσική Σχολή στους σύγχρονους νεωτερισμούς
1.5. Η συνεργασία Δημήτρη Μητρόπουλου – Δημήτρη Ροντήρη
1.6. Η μουσική επιμέλεια στις παραστάσεις ευρωπαϊκού θεάτρου
1.7. Οι παραμονές του Ελληνοϊταλικού Πολέμου
2ο
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΟΥ Β ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ,ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ (1940-1950) 2.1. Το ζήτημα της «ελληνικότητας» και η πρόσληψη της αρχαίας τραγωδίας
2.2. Μουσική διεύθυνση, μουσική επιμέλεια και μουσική διδασκαλία
2.3. Η συνεργασία Δημήτρη Ροντήρη – Μενέλαου Παλλάντιου και η τριλογία της Ορέστειας
2.4. Το ευρωπαϊκό ρεπερτόριο και η πολιτική του κρατικού οργανισμού κατά την περίοδο 1940-1950
3ο Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1950 ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
3.1. Μουσικό και θεατρικό ιστορικό της δεκαετίας του 1950
3.2. Η μουσική στις παραστάσεις αρχαίου δράματος κατά την πενταετία 1950-1955
3.3. Η περίοδος 1956-1960 και οι κατευθύνσεις της «ελληνικότητας» στις μουσικές επενδύσεις (Μάνος Χατζιδάκις – Μίκης Θεοδωράκης)
3.4. Η μουσική πρωτοπορία και οι παραστάσεις αρχαίου δράματος
3.5. Κατίνα Παξινού. Θέατρο και μουσική
3.6. Οι παραστάσεις νεοελληνικού και ευρωπαϊκού θεάτρου κατά τη δεκαετία του 1950
3.7. Η ορχήστρα στις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (1955-1960)
4ο
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΑΚΜΗΣ (1960-1967)
4.1. Η τεχνολογία, η μουσική πρωτοπορία και οι Έλληνες συνθέτες
4.2. Το νέο ολικό θέατρο και η μουσική πρωτοπορία
4.3. Η εποχή της μαγνητοταινίας στο Εθνικό Θέατρο
4.4. Οι μουσικές κατευθύνσεις στο Εθνικό Θέατρο
4.5. Η μουσική για τις παραστάσεις του νεοελληνικού και του ευρωπαϊκού θεάτρου
5ο
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ (1967-1974)
5.1. Θεατρικές και μουσικές κατευθύνσεις
5.2. Η Επταετία και το Εθνικό Θέατρο
5.3. Οι Έλληνες συνθέτες και η μουσική για την αρχαία τραγωδία
5.4. Μουσική και αρχαία ελληνική κωμωδία στο Εθνικό Θέατρο
5.5. Ευρωπαϊκό και νεοελληνικό θέατρο κατά την Επταετία
6ο
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ (ΑΠΟ ΤΟ 1974 ΚΑΙ ΜΕΤΑ)
6.1. Θεατρικές και μουσικές ανατροπές στην Ευρώπη και την Ελλάδα
6.2. Η μουσική κατά την περίοδο Μινωτή στο Εθνικό Θέατρο. Aπό τις μουσικές προτάσεις του παρελθόντος στις νεότερες προκλήσεις
6.3. Είδη μουσικής για τις παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας στο Εθνικό Θέατρο κατά την πρώτη περίοδο της Μεταπολίτευσης
6.4. Η μουσική στην αρχαία ελληνική κωμωδία
6.5. Η μουσική για το ευρωπαϊκό θέατρο
6.6. Η μουσική πράξη στο νεοελληνικό ρεπερτόριο
7ο
ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΑ VS ΑΠΛΟΤΗΤΑ: ΝΕΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ (1981-2005)
7.1. Οι νέες μουσικές και θεατρικές συνθήκες
7.2. Το Εθνικό Θέατρο στο κατώφλι του 21ου αιώνα και η παγκόσμια απήχηση του αρχαίου δράματος
7.3. Έλληνες συνθέτες στο Εθνικό Θέατρο
7.4. Οι παραστάσεις αρχαίου δράματος ως γόνιμο υλικό σε νεότερες μουσικοδραματικές φόρμες
7.5. Η θεσμοθέτηση της σκηνικής μουσικής ως ρεπερτόριο των συναυλιών
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις