0
Your Καλαθι
Εκπαίδευση και διάκριση των φύλων
Παιδικά αναγνώσματα στο νηπιαγωγείο
Περιγραφή
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
Μέρος πρώτο
Κεφάλαιο πρώτο
Η διάκριση των φύλων και η κοινωνική θέση της γυναίκας
Κεφάλαιο δεύτερο
Κοινωνικοποίηση ως προς το ρόλο του φύλου στην προσχολική ηλικία
Κεφάλαιο τρίτο
Κοινωνικοποίηση ως προς το ρόλο του φύλου
Κεφάλαιο τέταρτο
Μέθοδος έρευνας και ανάλυσης του υλικού
Μέρος δεύτερο
Κεφάλαιο πέμπτο
Οικογένεια και διάκριση των φύλων
Κεφάλαιο έκτο
Εργασία και διάκριση φύλων
Κεφάλαιο έβδομο
Χαρακτηριστικά προσωπικότητας των φύλων
Κεφάλαιο όγδοο
Παιχνίδια και διάκριση των φύλων
Κεφάλαιο ένατο
Τα φύλα στην εικονογράφηση των βιβλίων
Κεφάλαιο δέκατο
Τα παραμύθια
Κεφάλαιο ενδέκατο: Συμπεράσματα. Προτάσεις
Θεωρητικές και εμπειρικές μελέτες τόσο στο διεθνή όσο και στον ελλαδικό χώρο τεκμηριώνουν την άποψη ότι το σχολείο με ποικίλους τρόπους και πρακτικές συμβάλλει στην αναπαραγωγή της κοινωνικής ανισότητας των φύλων. Το νηπιαγωγείο ως η προβαθμίδα του όλου εκπαιδευτικού συστήματος παίζει σημαντικό ρόλο στην υπόθεση αυτή. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας βρίσκονται σε μια αναπτυξιακή φάση αποφασιστικής σημασίας από την άποψη της κοινωνικοποίησής τους ως προς το ρόλο του φύλου. Στο βιβλίο αυτό εξετάζονται οι αντιλήψεις για τα φύλα σε παιδικά αναγνώσματα που χρησιμοποιούνται στο νηπιαγωγείο. Η έρευνα θεμελιώνεται θεωρητικά πάνω στις αρχές και θέσεις των βασικότερων θεωριών κοινωνικοποίησης ως προς το ρόλο του φύλου. Σύμφωνα με αυτές όσα εγγράφονται και αποτυπώνονται για τα φύλα σε έντυπο υλικό -σχολικά εγχειρίδια, λογοτεχνικά βιβλία κ.λπ.- προσδιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις αντιλήψεις που τα παιδιά διαμορφώνουν σχετικά με το τι είναι κατάλληλο και αποδεκτό για το κάθε φύλο. Η έρευνα αυτή καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα παιδικά αναγνώσματα που χρησιμοποιούνται ευρύτατα στα νηπιαγωγεία, όσον αφορά το πώς προβάλλουν και τι αποδίδουν στα φύλα, είναι αναχρονιστικά.
Μέρος πρώτο
Κεφάλαιο πρώτο
Η διάκριση των φύλων και η κοινωνική θέση της γυναίκας
Κεφάλαιο δεύτερο
Κοινωνικοποίηση ως προς το ρόλο του φύλου στην προσχολική ηλικία
Κεφάλαιο τρίτο
Κοινωνικοποίηση ως προς το ρόλο του φύλου
Κεφάλαιο τέταρτο
Μέθοδος έρευνας και ανάλυσης του υλικού
Μέρος δεύτερο
Κεφάλαιο πέμπτο
Οικογένεια και διάκριση των φύλων
Κεφάλαιο έκτο
Εργασία και διάκριση φύλων
Κεφάλαιο έβδομο
Χαρακτηριστικά προσωπικότητας των φύλων
Κεφάλαιο όγδοο
Παιχνίδια και διάκριση των φύλων
Κεφάλαιο ένατο
Τα φύλα στην εικονογράφηση των βιβλίων
Κεφάλαιο δέκατο
Τα παραμύθια
Κεφάλαιο ενδέκατο: Συμπεράσματα. Προτάσεις
Θεωρητικές και εμπειρικές μελέτες τόσο στο διεθνή όσο και στον ελλαδικό χώρο τεκμηριώνουν την άποψη ότι το σχολείο με ποικίλους τρόπους και πρακτικές συμβάλλει στην αναπαραγωγή της κοινωνικής ανισότητας των φύλων. Το νηπιαγωγείο ως η προβαθμίδα του όλου εκπαιδευτικού συστήματος παίζει σημαντικό ρόλο στην υπόθεση αυτή. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας βρίσκονται σε μια αναπτυξιακή φάση αποφασιστικής σημασίας από την άποψη της κοινωνικοποίησής τους ως προς το ρόλο του φύλου. Στο βιβλίο αυτό εξετάζονται οι αντιλήψεις για τα φύλα σε παιδικά αναγνώσματα που χρησιμοποιούνται στο νηπιαγωγείο. Η έρευνα θεμελιώνεται θεωρητικά πάνω στις αρχές και θέσεις των βασικότερων θεωριών κοινωνικοποίησης ως προς το ρόλο του φύλου. Σύμφωνα με αυτές όσα εγγράφονται και αποτυπώνονται για τα φύλα σε έντυπο υλικό -σχολικά εγχειρίδια, λογοτεχνικά βιβλία κ.λπ.- προσδιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις αντιλήψεις που τα παιδιά διαμορφώνουν σχετικά με το τι είναι κατάλληλο και αποδεκτό για το κάθε φύλο. Η έρευνα αυτή καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα παιδικά αναγνώσματα που χρησιμοποιούνται ευρύτατα στα νηπιαγωγεία, όσον αφορά το πώς προβάλλουν και τι αποδίδουν στα φύλα, είναι αναχρονιστικά.
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις