0
Your Καλαθι
Οι Προσωκρατικοί
Η εφεύρεση της Λογικής
Έκπτωση
10%
10%
Περιγραφή
Πολύς κόσμος διερωτάται πού και πότε άρχισε στην πραγματικότητα αυτό που αποκαλούμε Επιστήμη.
Εάν θεωρούσαμε την Επιστήμη με την σύγχρονη έννοια, ίσως θα ήταν αρκετό να αρχίζαμε με τον Γαλιλαίο και τον Κέπλερ, στις αρχές του 17ου αιώνα. Eάν όμως, ως Επιστήμη θεωρήσουμε την προσπάθεια να αντιληφθούμε λογικά τη συμπεριφορά των φυσικών
φαινομένων χωρίς να μας απασχολεί άμεσα ο πειραματισμός, τότε θα πρέπει να αρχί-
σουμε με την Αρχαιότητα.
Πρόκειται για την περίοδο που εκτείνεται κατά προσέγγιση από το 600 π.Χ. μέχρι το 400 π.Χ., τότε που έζησαν, στην Αρχαία Ελλάδα, φιλόσοφοι με μια ποικιλία ιδεών, γνωστοί ως Προσωκρατικοί.
Η πρόκληση της Επιστήμης είναι η ίδια με της λογικής: και οι δύο θέλουν να επιλύσουν προβλήματα, γνωρίζοντας προηγουμένως πώς να τα μορφοποιήσουν σύμφωνα με την εμπειρία της σκέψης.
Πέραν τούτου, οι ερωτήσεις επεκφρασμένες με επιστημονικό τρόπο πρέπει να βρουν τις απαντήσεις τους στο εσωτερικό του ερευνούμενου πράγματος, και όχι σε μύθους ή μυθικά αφηγήματα.
Έτσι, μολονότι δεν ήσαν επιστήμονες, και ούτε καν εμφανίζονταν στην Ιστορία της Επιστήμης ως πρόδρομοί τους, οι Προσωκρατικοί αξίζουν μιας εξέχουσας θέσης στο επιστημονικό σύμπαν. Στο τέλος-τέλος, αυτοί κληροδότησαν τον τύπο σκέψης που η
Επιστήμη έκτοτε δεν μπορούσε παρά να τον εκμεταλλευθεί. Στο παρόν έργο, γραμμένο κατά τρόπο εναργή και ελκυστικό από τον Καθηγητή Auterives Maciel Junior, θα έρθετε σε επαφή με μερικές από τις προσωκρατικές ιδέες, κυρίως με εκείνες στις οποίες κυριαρχεί το «επιστημονικό» περιεχόμενο. Επίσης, μετά από την ανάγνωσή τους, θα καταστεί σαφές ο λόγος για τον οποίο αυτοί οι φιλόσοφοι συμπεριλαμβάνονται στους «Αθάνατους της Επιστήμης».
Περιεχόμενα:
ΠΡΟΛΟΓΟΣ από τον Marcelo Gleise
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ: Η ανάδυση των Προσωκρατικών
ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΥΘΟ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟ: Ένας νέος τρόπος σκέψεως
ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ: Η σχολή της Μιλήτου
Η ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΥΡ: Ηράκλειτος ο Εφέσιος
ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ: Πυθαγορισμός
ΤΟ ΟΝ ("εόν") ΩΣ ΑΡΧΗ: Παρμενίδης ο Ελεάτης
ΕΙΝΑΙ Η ΚΙΝΗΣΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ; Ζήνων της Ελέας
Η ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ Η ΑΠΕΧΘΕΙΑ: Εμπεδοκλής
Η ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ: Ο Αναξαγόρας από τις Κλαζομενές
Η ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ: Λεύκιππος και Δημόκριτος
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Η σκέψη περί φύσεως και η Επιστήμη που έρχεται
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΓΛΩΣΣΑΡΙ
Εάν θεωρούσαμε την Επιστήμη με την σύγχρονη έννοια, ίσως θα ήταν αρκετό να αρχίζαμε με τον Γαλιλαίο και τον Κέπλερ, στις αρχές του 17ου αιώνα. Eάν όμως, ως Επιστήμη θεωρήσουμε την προσπάθεια να αντιληφθούμε λογικά τη συμπεριφορά των φυσικών
φαινομένων χωρίς να μας απασχολεί άμεσα ο πειραματισμός, τότε θα πρέπει να αρχί-
σουμε με την Αρχαιότητα.
Πρόκειται για την περίοδο που εκτείνεται κατά προσέγγιση από το 600 π.Χ. μέχρι το 400 π.Χ., τότε που έζησαν, στην Αρχαία Ελλάδα, φιλόσοφοι με μια ποικιλία ιδεών, γνωστοί ως Προσωκρατικοί.
Η πρόκληση της Επιστήμης είναι η ίδια με της λογικής: και οι δύο θέλουν να επιλύσουν προβλήματα, γνωρίζοντας προηγουμένως πώς να τα μορφοποιήσουν σύμφωνα με την εμπειρία της σκέψης.
Πέραν τούτου, οι ερωτήσεις επεκφρασμένες με επιστημονικό τρόπο πρέπει να βρουν τις απαντήσεις τους στο εσωτερικό του ερευνούμενου πράγματος, και όχι σε μύθους ή μυθικά αφηγήματα.
Έτσι, μολονότι δεν ήσαν επιστήμονες, και ούτε καν εμφανίζονταν στην Ιστορία της Επιστήμης ως πρόδρομοί τους, οι Προσωκρατικοί αξίζουν μιας εξέχουσας θέσης στο επιστημονικό σύμπαν. Στο τέλος-τέλος, αυτοί κληροδότησαν τον τύπο σκέψης που η
Επιστήμη έκτοτε δεν μπορούσε παρά να τον εκμεταλλευθεί. Στο παρόν έργο, γραμμένο κατά τρόπο εναργή και ελκυστικό από τον Καθηγητή Auterives Maciel Junior, θα έρθετε σε επαφή με μερικές από τις προσωκρατικές ιδέες, κυρίως με εκείνες στις οποίες κυριαρχεί το «επιστημονικό» περιεχόμενο. Επίσης, μετά από την ανάγνωσή τους, θα καταστεί σαφές ο λόγος για τον οποίο αυτοί οι φιλόσοφοι συμπεριλαμβάνονται στους «Αθάνατους της Επιστήμης».
Περιεχόμενα:
ΠΡΟΛΟΓΟΣ από τον Marcelo Gleise
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ: Η ανάδυση των Προσωκρατικών
ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΥΘΟ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟ: Ένας νέος τρόπος σκέψεως
ΕΝ ΤΟ ΠΑΝ: Η σχολή της Μιλήτου
Η ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΥΡ: Ηράκλειτος ο Εφέσιος
ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ: Πυθαγορισμός
ΤΟ ΟΝ ("εόν") ΩΣ ΑΡΧΗ: Παρμενίδης ο Ελεάτης
ΕΙΝΑΙ Η ΚΙΝΗΣΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ; Ζήνων της Ελέας
Η ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ Η ΑΠΕΧΘΕΙΑ: Εμπεδοκλής
Η ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ: Ο Αναξαγόρας από τις Κλαζομενές
Η ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ: Λεύκιππος και Δημόκριτος
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Η σκέψη περί φύσεως και η Επιστήμη που έρχεται
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΓΛΩΣΣΑΡΙ
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις