0
Your Καλαθι
Ο διπλός θάνατος της Κριστίν Φολς
Περιγραφή
O Κουίρκ, ένας μεσήλικας ιατροδικαστής, έρχεται αντιμέτωπος με μια ακόμα υπόθεση ρουτίνας: μια νεκρή κοπέλα, την Κριστίν Φολς, που πέθανε στη γέννα. Ωστόσο, πριν προλάβει να ολοκληρώσει τη νεκροψία, το πτώμα της κοπέλας εξαφανίζεται και ο φάκελός της εμφανίζεται τελεσίδικα έτοιμος, παραποιημένος -υποπτεύεται- από τον αδελφό του, επιφανή γυναικολόγο και φύλακα μυστικών που ο Κουίρκ είναι αποφασισμένος να ανακαλύψει. Μόνο που το μυστήριο της αδικοχαμένης Κριστίν πρόκειται να ανασύρει φαντάσματα από το δικό του παρελθόν, να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του. Γιατί κάθε θάνατος, όπως και κάθε ζωή, κρύβει μια διαφορετική ιστορία.
Ένα συναρπαστικό αστυνομικό μυθιστόρημα αλλά και μια σπουδή στο αγαπημένο του μοτίβο της απώλειας, διά χειρός ενός από τους σπουδαιότερους τεχνίτες της αγγλικής γλώσσας, του βραβευμένου με το Μπούκερ 2005 Τζών Μπάνβιλ, ο οποίος υπογράφει με ψευδώνυμο το πρώτο του αυτό αστυνομικό έργο.
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
ΚΡΙΤΙΚΗ
Πολύς λόγος γίνεται εσχάτως για τις υιοθεσίες με αφορμή βιβλία, ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές. Το θέμα είναι διαχρονικό και απασχολεί λογοτέχνες και δημοσιογράφους. Ο συγγραφέας του παρόντος μυθιστορήματος, ο βραβευμένος με το Μπούκερ του 2005 Ιρλανδός Τζον Μπάνβιλ, που για λόγους λογοτεχνικούς χρησιμοποιεί ψευδώνυμο, προφανώς για να ξεχωρίζουν οι αναγνώστες τη «σοβαρή» λογοτεχνία από την άλλη, τη «μη σοβαρή» - αν και σε ορισμένες χώρες τέτοιοι διαχωρισμοί μάλλον δεν υφίστανται -, καταθέτει τη δική του άποψη. Κεντρικός του ήρωας είναι ο Κουίρκ, μεσήλικος ιατροδικαστής, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με μιαν υπόθεση ρουτίνας: τον θάνατο κατά τη διάρκεια του τοκετού της νεαρής Κριστίν Φολς. Προτού προλάβει να ολοκληρώσει τη νεκροψία, το νεκρό σώμα της κοπέλας εξαφανίζεται, ενώ ο φάκελός της, που και αυτός είχε εξαφανιστεί, επανεμφανίζεται παραποιημένος. Βασικός ύποπτος για το έγκλημα και τη λαθροχειρία είναι ο σύγαμπρός του, ο γυναικολόγος Μαλ Γκρίφιν, με τον οποίο μεγάλωσαν μαζί - ο Κουίρκ είναι υιοθετημένος -, που έχει αρκετούς λόγους για να διαπράξει έγκλημα. Τι ακριβώς συνέβη;
Πρέπει να σημειωθεί ότι η πλοκή της ιστορίας λαμβάνει χώρα στις αρχές της δεκαετίας του 1950 και διαδραματίζεται στο Δουβλίνο αλλά και στη Βοστώνη, αφού ο Κουίρκ σε κάποια φάση των επίμονων αλλά και επικίνδυνων, όπως αποδεικνύεται, ερευνών του αναγκάζεται να ταξιδέψει στην Αμερική για να επιβεβαιώσει τις υποψίες του. Με αυτόν τον τρόπο ο συγγραφέας επιθυμεί να δείξει τα ήθη της συγκεκριμένης εποχής στην Ιρλανδία και στις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς το τέλος του Β/ Παγκοσμίου Πολέμου δεν απείχε πολύ. Χρησιμοποιώντας στοιχεία τόσο από την ορθόδοξη αστυνομική λογοτεχνία της αγγλικής σχολής όσο και από το σκληρό αφήγημα της αμερικανικής, δημιουργεί ένα ενδιαφέρον κράμα, όπου το μυστήριο αναμειγνύεται σοφά με το σασπένς και την αγωνία και όπου οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη.
Οφείλουμε να πούμε ότι το μυθιστόρημα είναι ένα σύνολο από οικογενειακές ιστορίες, δραματικές στην πλειονότητά τους, ιστορίες που κρύβουν τρομερά μυστικά. Και όπως λέει κάποιο από τα πρόσωπα του βιβλίου, «τα μυστικά είναι σαν το κρασί: όσο πιο πολλά χρόνια τα φυλάξεις τόσο πιο πλούσια γεύση αποκτούν». Η σχέση του Κουίρκ με τον θετό πατέρα του, τον θετό αδελφό του, τη σύζυγο του αδελφού του και την κόρη τους, τον πεθερό του δεν είναι αυτή που φαίνεται. Οι περισσότεροι ανάμεσά τους είναι υπεύθυνοι για τον θάνατο της Κριστίν Φολς, ωστόσο ανάμεσά τους υπάρχουν και αθώοι. Πόσο αθώος είναι και ο ίδιος ο Κουίρκ; Ασφαλώς ο Μπένζαμιν Μπλακ/Τζον Μπάνβιλ δεν έχει την πρόθεση να εντυπωσιάσει τον αναγνώστη με τους μυστηριώδεις φόνους και τις προσπάθειες του ήρωά του να ανακαλύψει τους ακόμη πιο μυστηριώδεις δράστες, οι οποίοι απειλούν και τη δική του ζωή. Κύριο μέλημά του είναι να περιγράψει την προσωπικότητα του Κουίρκ, του μοναχικού μεσηλίκου που έχασε τη γυναίκα του στη γέννα, μαζί με το παιδί, ο οποίος πίνει για να ξεχάσει την πίκρα της ζωής, που βασανίζεται από αυτές τις απώλειες και γεύεται περιστασιακούς έρωτες, σχεδόν ακούσια, αφού η μόνιμη θλίψη του έλκει τα θηλυκά, μικρά και μεγάλα. Μετά ενδιαφέρεται να μιλήσει για το θέμα της έλλειψης τέκνων σε μερικές οικογένειες, κάτι που προκαλεί διαταράξεις στα ζευγάρια, ωθώντας τα στην αναζήτηση ξένων μωρών, για τα οποία πληρώνουν βαρύ τίμημα, όχι απαραιτήτως χρηματικό. Οι υιοθεσίες ξένων παιδιών, νομότυπες ή όχι, ενίοτε περιπλέκουν τα πράγματα και αντί να δώσουν λύσεις στο πρόβλημα οξύνουν τις συζυγικές σχέσεις.
Πέρα από όλα αυτά Ο διπλός θάνατος της Κριστίν Φολς είναι και μια περιπλάνηση στο Δουβλίνο, την εξαίσια πόλη του Τζέιμς Τζόις, την υγρή και ομιχλώδη, που κρύβει κάμποσα μυστικά, ικανά να ταλανίζουν τους κατοίκους της, όπως συνέβαινε μερικές δεκαετίες πριν, την εποχή που ο Λεοπόλδος Μπλουμ, ο ήρωας του Οδυσσέα, αντιμετώπιζε πλείστα ενδοοικογενειακά προβλήματα, με τη σύζυγό του Μόλλυ κυρίως.
Φίλιππος Φιλίππου (συγγραφέας)
Το ΒΗΜΑ, 28/01/2007
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις