Η απειλή ΜΕΤ-ΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ

16.00
Τιμή Πρωτοπορίας
+
433846
Συγγραφέας: Μπόιντ, Γουίλιαμ
Εκδόσεις: Ωκεανίδα
Σελίδες:474
Μεταφραστής:ΧΑΤΧΟΥΤ ΡΕΝΑ
Ημερομηνία Έκδοσης:01/11/2007
ISBN:2229604104893

Περιγραφή


«Eύα Ντελεκτόρσκαγια;» είπα σαστισμένη. «Ποια είναι αυτή;»

«Εγώ», μου απάντησε εκείνη. «Εγώ είμαι η Εύα Ντελεκτόρσκαγια».

Τι συμβαίνει στη ζωή σου όταν όλα όσα νόμιζες πως ήξερες για τη μητέρα σου αποδεικνύονται ψέματα; Εκείνο το μακρύ, ζεστό καλοκαίρι του 1976 η Ρουθ ανακαλύπτει πως η Αγγλίδα μητέρα της η Σάλι είναι στην πραγματικότητα η Εύα Ντελεκτόρσκαγια, Ρωσίδα πρόσφυγας και κάποτε κατάσκοπος, με μια πολύ καλά κρυμμένη διπλή ζωή. Αλλά αν ήσουν κάποτε κατάσκοπος, μένεις πάντα κατάσκοπος. Και τώρα η Εύα πρέπει να ολοκληρώσει μια τελευταία αποστολή.

Αυτή τη φορά όμως δεν μπορεί να δράσει μόνη της. Χρειάζεται τη βοήθεια της κόρης της, που τώρα πρέπει να μάθει όλη την αλήθεια...

Κριτική:


Ο Γουίλιαμ Μπόιντ αναβαθμίζει το κατασκοπικό μυθιστορηματικό είδος, σε λογοτεχνικό

Κανείς δεν θα είναι πια ήσυχος


ΜΑΝΑ ΚΑΙ ΚΟΡΗ ΣΤΙΣ ΕΞΟΧΕΣ ΤΟΥ ΟΞΦΟΡΝΤΣΑΪΡ
ΕΝΑ ΖΕΣΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 1976. Η
ΜΑΝΑ, Η ΣΑΛΙΝ ΓΚΙΛΜΑΡΤΙΝ, ΔΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΚΟΡΗ
ΤΗΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΜΕ
ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΥΑΣ ΝΤΕΛΕΚΤΟΡΣΚΑΓΙΑ».
«ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΛΙ ΑΥΤΗ;», ΑΠΟΡΕΙ Η
ΚΟΡΗ. «ΕΓΩ», ΛΕΕΙ Η ΣΑΛΙΝ. «ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Η ΕΥΑ
ΝΤΕΛΕΚΤΟΡΣΚΑΓΙΑ»


Από το πρώτο κεφάλαιο, ο Γουίλιαμ Μπόιντ μας προϊδεάζει ότι δεν θα παρακολουθήσουμε μια καθημερινή ιστορία μάνας και κόρης, που είναι και οι βασικές ηρωίδες του ένατου μυθιστορήματός του. Αμφότερες ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα πρότυπα της ζωής. Η εξηνταεξάχρονη μάνα ζει απομονωμένη στις εξοχές, έχοντας αγοράσει ένα ανακαινισμένο αρχοντικό. Ολομόναχη, σε επιφυλακή, παρατηρεί μακριά το Δάσος των Μαγισσών, περιμένοντας να ξεπροβάλει από μέσα ένας αόρατος εχθρός. Η εικοσιεννιάχρονη κόρη της, η Ρουθ, διαισθάνεται αυτή την ατμόσφαιρα, ότι η μάνα της «βλέπει» κάποιον, κάποιον που θα έρθει να την πάρει και έτσι η απειλή της παιδικής της ηλικίας θα γίνει πραγματικότητα. Φαίνεται μέστωσε η στιγμή να παραδώσει η Σάλιν το μεγάλο μυστικό της στην κόρη- και όχι μόνο. Μαζί με τη ζωή της σε χειρόγραφα, που της τα παραδίδει σταδιακά, αφήνει να εννοηθεί ότι θα την εμπλέξει και στην υπόθεση που πάει πίσω σαράντα χρόνια πριν, τότε που η Σάλιν πράγματι λεγόταν Εύα. Νέα και όμορφη κοπέλα, στην κηδεία του αδικοχαμένου αδελφού της, θα την προσεγγίσει ένα αινιγματικός Άγγλος, ο Λούκας Ρόμερ, αφού της εξηγήσει ότι τον Κόλια τον σκότωσαν οι ναζί. Θα την επιστρατεύσει στις βρετανικές Μυστικές Υπηρεσίες- αυτήν, μια νεαρή Ρωσίδα, μιας αποδιωγμένης το 1917 από τη Ρωσία οικογένειας που επέλεξε- ύστερα από περιπλανήσεις σε όλο τον κόσμο- να ζήσει στο Παρίσι. Μόνον που αυτή τη φορά η περιπλάνηση της Εύας θα έχει ένα διαφορετικό σκοπό και χαρακτήρα, για να μην πούμε πολλούς χαρακτήρες. Η ζωή της Εύας στο εξής θα είναι μια διαρκής μεταμφίεση και υπόκριση ρόλων.

Ψευδείς ειδήσεις


Ξεκινώντας ως Ιβ Ντόλτον, η Εύα, θα καταλήξει τουλάχιστον με πέντε διαφορετικές ταυτότητες σε τρεις ηπείρους, βοηθώντας το έργο των Βρετανών που θέλουν να προετοιμάσουν τον κόσμο, και ειδικά την Αμερική, για τον επερχόμενο πόλεμο και την εισβολή της Γερμανίας. Η Εύα μαθαίνει να ζει μόνη της, να μην εμπιστεύεται κανέναν παρά μόνο το έργο της στον Βρετανικό Συντονισμό Ασφαλείας, δηλαδή τη διασπορά ψευδών ανησυχητικών ειδήσεων που μέσα από πολλαπλά δίκτυα μέσων ενημέρωσης, αναμεταδίδονται σε ενδιαφερόμενους παραλήπτες παγκοσμίως. Βρισκόμαστε στις κρίσιμες χρονιές 1939-1942, που σημαίνει Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και η Εύα βρίσκεται μπλεγμένη μέσα στην Ιστορία και με δυνατότητες να επηρεάσει κατά κάποιον τρόπο τις εξελίξεις. Σε αυτή τη φάση έχει μόνιμο καθοδηγητή τον Λούκας Ρόμερ, με τον οποίο θα συνδεθεί ερωτικά με μια δυνατή έλξη, μοιραία όπως θα αποδειχθεί στην συνέχεια.
Οι καταγραμμένες περιπέτειες της κατασκόπου μητέρας αναστατώνουν την ταραγμένη ζωή της Ρουθ, που ταυτόχρονα είναι και ανύπαντρη μητέρα. Έχει να θρέψει έναν γιο, από Γερμανό πατέρα τριών παιδιών, να ετοιμάσει μια διατριβή για τα ταραγμένα χρόνια του Πολέμου στη Γερμανία και να βγάζει τα προς το ζην διδάσκοντας αγγλικά ως ξένη γλώσσα σε αλλοδαπούς ενήλικους φοιτητές. Κατεβάζει μπουκάλια κρασί, στρίβει τσιγαριλίκια, έχει να αντιμετωπίσει τον ερωτευμένο Χαμίντ, Πέρση μαθητή της και ενεργοποιημένο αντι-σαχικό. Αυτό όμως που τη βασανίζει είναι, «πόσο λίγα ξέρουμε στ΄ αλήθεια για τους γονείς μας, πόσο αόριστες και απροσδιόριστες είναι οι βιογραφίες τους, σχεδόν σαν τους βίους των αγίων- όλο μύθους κι ανέκδοτα-, εκτός κι αν κάνουμε τον κόπο να σκάψουμε πιο βαθιά». Σκάβοντας βαθιά για το παρελθόν της μάνας της αντικρύζει και τη δική της ζωή, μετέωρη, μονότονη, χωρίς τους θρύλους της κατασκόπου Εύας.

Το ξεκαθάρισμα παλιών λογαριασμών


Δύο ιστορίες τρέχουν παράλληλα από κεφάλαιο σε κεφάλαιο. Η ιστορία της Εύας γραμμένη με τον παλιό συναρπαστικό τρόπο του κατασκοπικού μυθιστορήματος, με δόσεις Γκρέιαμ Γκριν, Τζον Λε Καρέ αλλά και Ζορζ Σιμενόν. Η ιστορία της Ρουθ διατηρεί μια εξοργιστική απλότητα, ίσως για να καταδειχθεί η διαφορά δράσης ανάμεσα στις εποχές και τις ιστορικές στιγμές που εκπροσωπούν η κάθε γυναίκα. Σε μια στιγμή αλληλοεμπλέκονται, όταν μάνα και κόρη συζητούν ανοιχτά και «συνεργάζονται». Την ίδια στιγμή ο Γερμανός «κουνιάδος» της Ρουθ έρχεται απρόσκλητος στη Οξφόρδη, επιβαρημένος με διασυνδέσεις με τη Φράξια του Κόκκινου Στρατού. Οι καθόλου τυχαίες οι αναφορές στην ιρανική ΣΑΒΑΚ και στη δίκη Μπάαντερ-Μάινχοφ δημιουργούν το πλαίσιο μιας επερχόμενης αστάθειας, της νεοτρομοκρατίας που θα κυριαρχήσει από Ευρώπη μέχρι Ανατολή. Η Ρουθ θα ενεργοποιηθεί μέσα από τη ζωή της μάνας της, θα βοηθήσει στην κάθαρση και το ξεκαθάρισμα παλιών λογαριασμών, αλλά όχι στην ανακούφιση της Εύας· γιατί πώς να χαλαρώσεις ύστερα από τόσα χρόνια απόκρυψης και ετερομορφίας; Άλλωστε, εκεί στο βάθος, στην αρχή του δάσους, όσο τα δένδρα θα σαλεύουν ανησυχητικά στον άνεμο, κανείς δεν θα μπορεί πια να είναι ήσυχος

Η ΚΑΤΑΣΚΟΠΕΙΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ


Ο Γουίλιαμ Μπόιντ, γεννημένος στην Γκάνα από Σκωτσέζους γονείς, έδρεψε αρκετές λογοτεχνικές δάφνες. Ανήκει στη γενιά του Μάρτιν Έιμις, της Πατ Μπάρκερ, του Ίαν ΜακΓιούαν, του Καζούο Ισιγκούρο (οι καλύτεροι νέοι Βρετανοί μυθιστοριογράφοι στο Granta 1983). Έγραψε εννέα μυθιστορήματα, δύο συλλογές διηγημάτων και 13 σενάρια για τον κινηματογράφο. Οι περιπλανήσεις τού έδωσαν τη δυνατότητα να γράφει για ξεχωριστά σημεία του κόσμου ( Το Γαλάζιο απόγευμα , Ωκεανίδα), η απομάκρυνσή του από τη Βρετανία τον εξόπλισε με το μάτι της διαφορετικότητας, ενώ στα θέματά του η Ιστορία της Ευρώπης στον 20ό αιώνα παίζει πρωτεύοντα ρόλο. Αγάπησε τις κατασκοπικές ιστορίες, τις διάβασε, είδε στις μέρες του να αποκαλύπτονται μυστικά και αινιγματικοί κώδικες και καταπιάστηκε με το θέμα αυτό και σε προηγούμενα βιβλία του.

Ταυτότητα


Σε μια κατασκοπική ιστορία, δεν έχεις να κάνεις μόνο με την εξαπάτηση αλλά και με την ταυτότητα. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Μπόιντ έγραψε ένα ολόκληρο βιβλίο, αφιερωμένο στον... αδήλωτο εξπρεσιονιστή ζωγράφο Νατ Τέιτ, που υπήρξε εραστής της Πέγκι Γκούγκενχαϊμ και μάλιστα γνώρισε μεγάλη κριτική αποδοχή εξαπατώντας βιβλιοκριτικούς και τεχνοκριτικούς. Στο κάτω κάτω, μυθοπλασία σημαίνει πλάνη και πλάσιμο, και ο Γουίλιαμ Μπόιντ τα καταφέρνει περίφημα αναβαθμίζοντας το «κατασκοπικό μυθιστορηματικό είδος» σε «λογοτεχνικό»· κάτι που σημαίνει ότι ενώ η απίστευτη ιστορία της Εύας Ντελεκτόρσκαγια στα χέρια ενός συγγραφέα κατασκοπικών βιβλίων θα συνεχιζόταν σε άλλα δέκα βιβλία, στην Απειλή μοιράζεται τα μισά κεφάλαια ενός συναρπαστικού βιβλίου που μάλλον δεν υπόσχεται άλλες συνέχειες. Κρίμα...

Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Βιβλιοδρόμιο, 7/6/2008

Κριτικές

Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις

Γράψτε μια κριτική
ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

Δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα με αγορές > 30€

ΒΙΒΛΙΑ ΧΕΡΙ ΜΕ ΧΕΡΙ

Γιατί τα βιβλία πρέπει να είναι φτηνά!

ΕΩΣ 6 ΑΤΟΚΕΣ ΔΟΣΕΙΣ

Μέχρι 6 άτοκες δόσεις με την πιστωτική σας κάρτα!