0
Your Καλαθι
Σχολική Ηγεσία στην Εκπαίδευση
Το μετασχηματιστικό μοντέλο της ηγεσίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Έκπτωση
10%
10%
Περιγραφή
H σχολική ηγεσία αποτελεί ένα αντικείμενο απασχόλησης για πολλούς ερευνητές, καθώς, σε κάθε περίπτωση η διοίκηση ενός οργανισμού φέρει την ευθύνη της αποδοτικής και ποιοτικής λειτουργίας του.
Έτσι, όταν η ηγεσία ενός εκπαιδευτικού οργανισμού είναι φορέας μεταρρυθμίσεων και αλλαγών, αναμένεται και η αντίστοιχη βελτίωση της σχολικής κουλτούρας και της αποδοτικότητας του σχολικού οργανισμού μετασχηματίζοντάς την σε μια μανθάνουσα κοινότητα για όλους, μαθητές και διδακτικό προσωπικό.
Στο πλαίσιο της διερεύνησης των αλλαγών που θα πρέπει να επέλθουν στη ηγεσία και διοίκηση των σχολικών μονάδων έχουν διατυπωθεί ποικίλα μοντέλα, εκ των οποίων ξεχωρίζει το μετασχηματιστικό μοντέλο ηγεσίας, ένα μοντέλο όπου εφαρμόστηκε σχετικά πρόσφατα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Σύμφωνα με αυτό, προωθείται μέσα σε ένα πλαίσιο αμοιβαίου σεβασμού και συνευθύνης, η συνέργια μεταξύ των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με απώτερο στόχο τα καλύτερα αποτελέσματα στη λειτουργία του σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό, οι διοικούντες της σχολικής μονάδας, «μετασχηματίζονται» από διαχειριστές της εκάστοτε κατάστασης σε οραματιστές και εμπνευστές, λαμβάνοντας υπόψη τους την ψυχολογία, τις ανάγκες, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά μαθητών και εκπαιδευτικών, ώστε να δημιουργήσουν ένα εύφορο και αποδοτικό κλίμα για όλους, εντός του οποίου θα είναι δυνατό να εφαρμοστούν και-νοτόμες και σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας.
Καθίσταται λοιπόν αναγκαία η διερεύνηση και η κριτική ανάλυση των απόψεων των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στους οποίους και απευθύνεται η συγκεκριμένη έρευνα, σχετικά με την εφαρμογή του μετασχηματιστικού μοντέλου ηγεσίας, ως άτομα που βιώνουν καθημερινά την θεώρηση των εκπαιδευτικών μας θεμάτων ούτως ώστε , αφ ενός να αναδειχτεί η πολυδιάστατη και ποικιλόμορφη πλευρά των προβλημάτων και των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος, αφ ετέρου, στο μερίδιο που της αναλογεί, ευελπιστεί να συμβάλει στην εξαγωγή συμπερασμάτων για τα οφέλη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την βελτίωση του ήδη υπάρχοντος συστήματος.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος
Εισαγωγή
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ: Θεωρητικό
1 Ηγεσία στην εκπαίδευση
1.1 Η έννοια της εκπαιδευτικής ηγεσίας
1.2 Διαφορά ηγεσίας και διοίκησης
1.3 Θεωρίες και τύποι σχολικής ηγεσίας
2 Η ποιότητα στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς
2.1 Εννοιολογική προσέγγιση της ποιότητας και της
αποτελεσματικότητας
2.2 Η διοίκηση ολικής ποιότητας
2.3 Η διοίκηση ολικής ποιότητας στην εκπαίδευση
3 Η μετασχηματιστική ηγεσία στην εκπαίδευση
3.1 Η έννοια του μετασχηματιστικού μοντέλου
3.2 Το μετασχηματιστικό μοντέλο ηγεσίας στην εκπαίδευση
3.3 Το σχολείο ως «μανθάνουσα» κοινότητα
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: Ερευνητικό
4 Μεθοδολογία έρευνας
4.1 Εισαγωγικές παρατηρήσεις
4.2 Ερευνητικό εργαλείο
4.3 Δείγμα
4.4 Χαρακτηριστικά του δείγματος
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
– 10 –
5 Παρουσίαση των ευρημάτων
5.1 Η σπουδαιότητα των χαρακτηριστικών της μετασχηματιστικής
ηγεσίας για τη διεύθυνση του σχολείου
5.2 Αναγνώριση των χαρακτηριστικών της μετασχηματιστικής
ηγεσίας στους διευθυντές των σχολείων από τους
εκπαιδευτικούς
5.3 Η επιρροή των προσωπικών χαρακτηριστικών των εκπαιδευτικών απέναντι στις απόψεις τους για το μετασχηματιστικό
μοντέλο ηγεσίας
5.4 Εξέταση συσχετίσεων
6 Συζήτηση .
7 Συμπεράσματα
Επίλογος .... 83
Βιβλιογραφία 85
Παράρτημα Ι 91
Παράρτημα ΙΙ
Έτσι, όταν η ηγεσία ενός εκπαιδευτικού οργανισμού είναι φορέας μεταρρυθμίσεων και αλλαγών, αναμένεται και η αντίστοιχη βελτίωση της σχολικής κουλτούρας και της αποδοτικότητας του σχολικού οργανισμού μετασχηματίζοντάς την σε μια μανθάνουσα κοινότητα για όλους, μαθητές και διδακτικό προσωπικό.
Στο πλαίσιο της διερεύνησης των αλλαγών που θα πρέπει να επέλθουν στη ηγεσία και διοίκηση των σχολικών μονάδων έχουν διατυπωθεί ποικίλα μοντέλα, εκ των οποίων ξεχωρίζει το μετασχηματιστικό μοντέλο ηγεσίας, ένα μοντέλο όπου εφαρμόστηκε σχετικά πρόσφατα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Σύμφωνα με αυτό, προωθείται μέσα σε ένα πλαίσιο αμοιβαίου σεβασμού και συνευθύνης, η συνέργια μεταξύ των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με απώτερο στόχο τα καλύτερα αποτελέσματα στη λειτουργία του σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό, οι διοικούντες της σχολικής μονάδας, «μετασχηματίζονται» από διαχειριστές της εκάστοτε κατάστασης σε οραματιστές και εμπνευστές, λαμβάνοντας υπόψη τους την ψυχολογία, τις ανάγκες, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά μαθητών και εκπαιδευτικών, ώστε να δημιουργήσουν ένα εύφορο και αποδοτικό κλίμα για όλους, εντός του οποίου θα είναι δυνατό να εφαρμοστούν και-νοτόμες και σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας.
Καθίσταται λοιπόν αναγκαία η διερεύνηση και η κριτική ανάλυση των απόψεων των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στους οποίους και απευθύνεται η συγκεκριμένη έρευνα, σχετικά με την εφαρμογή του μετασχηματιστικού μοντέλου ηγεσίας, ως άτομα που βιώνουν καθημερινά την θεώρηση των εκπαιδευτικών μας θεμάτων ούτως ώστε , αφ ενός να αναδειχτεί η πολυδιάστατη και ποικιλόμορφη πλευρά των προβλημάτων και των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος, αφ ετέρου, στο μερίδιο που της αναλογεί, ευελπιστεί να συμβάλει στην εξαγωγή συμπερασμάτων για τα οφέλη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την βελτίωση του ήδη υπάρχοντος συστήματος.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος
Εισαγωγή
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ: Θεωρητικό
1 Ηγεσία στην εκπαίδευση
1.1 Η έννοια της εκπαιδευτικής ηγεσίας
1.2 Διαφορά ηγεσίας και διοίκησης
1.3 Θεωρίες και τύποι σχολικής ηγεσίας
2 Η ποιότητα στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς
2.1 Εννοιολογική προσέγγιση της ποιότητας και της
αποτελεσματικότητας
2.2 Η διοίκηση ολικής ποιότητας
2.3 Η διοίκηση ολικής ποιότητας στην εκπαίδευση
3 Η μετασχηματιστική ηγεσία στην εκπαίδευση
3.1 Η έννοια του μετασχηματιστικού μοντέλου
3.2 Το μετασχηματιστικό μοντέλο ηγεσίας στην εκπαίδευση
3.3 Το σχολείο ως «μανθάνουσα» κοινότητα
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: Ερευνητικό
4 Μεθοδολογία έρευνας
4.1 Εισαγωγικές παρατηρήσεις
4.2 Ερευνητικό εργαλείο
4.3 Δείγμα
4.4 Χαρακτηριστικά του δείγματος
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
– 10 –
5 Παρουσίαση των ευρημάτων
5.1 Η σπουδαιότητα των χαρακτηριστικών της μετασχηματιστικής
ηγεσίας για τη διεύθυνση του σχολείου
5.2 Αναγνώριση των χαρακτηριστικών της μετασχηματιστικής
ηγεσίας στους διευθυντές των σχολείων από τους
εκπαιδευτικούς
5.3 Η επιρροή των προσωπικών χαρακτηριστικών των εκπαιδευτικών απέναντι στις απόψεις τους για το μετασχηματιστικό
μοντέλο ηγεσίας
5.4 Εξέταση συσχετίσεων
6 Συζήτηση .
7 Συμπεράσματα
Επίλογος .... 83
Βιβλιογραφία 85
Παράρτημα Ι 91
Παράρτημα ΙΙ
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις