0
Your Καλαθι
Παγγαίο Ι: τα πρακτικά του πρώτου συνεδρίου τοπικής ιστορίας
Έκπτωση
10%
10%
Περιγραφή
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ:
1. Ακρόπρωρα-οι Γοργόνες των γαλαξιδιώτικων πλοίων (Γεωργούλα Ε.)
2. «Αλαφροΐσκιωτε καλέ, για πες απόψε τι ’δες». Αφηγήσεις για τις νεράιδες από
τον Ασβέστη Φθιώτιδας (Σωτηροπούλου Σ.)
3. Ανιχνεύοντας την τοπική ιστορία της Θεσ/νίκης (Καραμανώλη Ε.)
4. Αξιοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων σε Μουσεία, Τοπία μνήμης και
Γεωτόπους: αποτελέσματα μίας έρευνας - Εικόνες και λεζάντες (Ρήνου Μ.,
Νικονάνου Ν., Θεοδοσίου Σ.)
5. Αξιοποίηση των εφαρμογών WEB GIS στην εκπαιδευτική διαδικασία
(Αρκουμάνης Π., Καλαντζής Γ.)
6. «Από τη Μικρά Ασία του 1922 στη Νέα Φιλαδέλφεια του 2019». Δημιουργικές
μαθητικές δράσεις στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής (Σακελλαροπούλου Ι.)
7. Από τις «Αόρατες Πόλεις» στην «Πόλη των Φαντασμάτων»: Προσεγγίσεις της
ιστορίας της Θεσσαλονίκης μέσα από εκπαιδευτικές πρακτικές για μαθητές
Γυμνασίων και Λυκείων στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μαβίνη Χ.)
8. Αποτυπώματα στον χρόνο: η εξερεύνηση του παρελθόντος του σχολείου μέσα
από το αρχειακό του υλικό (Ταλαμπίρης Κ.)
9. Αρχαίο Θέατρο Ερέτριας (Φραγκομανώλη Σ., Ντόκου Β.)
10. Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας: Μαρτυρίες για την Τοπική Ιστορία (Φραγκούλη
Α., Μαγγέρα Χ., Δημοπούλου Β.)
11. Διαδρομές στο χθες και στο σήμερα: διδασκαλία και εκπαίδευση μέσω
ερευνητικής εργασίας (Κακαλέ Α.)
12. Διακοπές με τον «Τρελαντώνη» σε τοπία μίας άλλης εποχής (Μιχαηλίδου Β.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
13. Διαφορετικές αφετηρίες, κοινός προορισμός. Πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας
(Χιονίδης Π.)
14. Δουργούτι, μια ιστορία σε μια συνοικία (Παπαδοπούλου Ε., Μιχαηλίδου Μ.)
15. Είμαστε ό,τι χτίζουμε, χτίζουμε ό,τι είμαστε: πέτρινα κτίρια νεότερων χρόνων
στον Αχινό (Μπλούνα Μ.)
16. Ένα αυτοκίνητο ταξιδεύει στο χθες και στο σήμερα του τόπου μας (Γραικούση Ε.)
17. Ένα κάστρο, τρεις πολιτισμοί (Μαυρόγιαννης Π., Σγουρίδης Μ., Μερτζάνη Ι.)
18. Εξερευνώντας τη "Βυζαντινή Γειτονιά" στο Δικαστικό Μέγαρο της Θήβας
(Βλαχογιάννη Α.)
19. Ερέτρια – Μια πόλη αφηγείται την ιστορία της (Λιάτζουρα Α. – Νίκα Χ.)
20. Ερευνητική εργασία τοπικής ιστορίας με θέμα “Ο Πειραιάς στην Κατοχή και την
Αντίσταση, 1941-1944” και παρουσίασή της στη σχολική γιορτή της 28ης
Οκτωβρίου (Λουράντου Σ.)
21. «Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών:μια περιήγηση στους χώρους του με
οδηγό τη σύγχρονη τέχνη» (Σταύρου Μ.)
22. Ζούμε τα μνημεία – Παρουσίαση σχεδίου εργασίας του 10ου Δ.Σ. Χαλκίδας
(Μαμασούκα Μ.)
23. Η αξιοποίηση της Τοπικής Ιστορίας στα Μαθητικά Συνέδρια. Η περίπτωση των
Συνεδρίων της Δ.Δ.Ε. Μαγνησίας (Κανταράκη Σ.)
24. Η διερεύνηση, καταγραφή, ψηφιοποίηση, εκμετάλλευση και ανάδειξη της
τοπικής άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς από μαθητές Β/θμιας Εκπαίδευσης
μέσω ενός προγράμματος Erasmus+KA2 (Καρούζου Π.)
25. Η εγκατάσταση των Μακεδόνων μετά το 1821 στο Ταλάντι (Τσάπαλη Ε., Βογιατζή
Α.)
26. Η ιστορία του 2ου Δ.Σ. Στυλίδας (Καπούλα Ε.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
27. Η Καβάλα του χθες και του σήμερα μέσα από τα μνημεία της (Κουγιουμτζόγλου
Δ., Παπανικολάου Κ.)
28. Η κυρία Φανουρία κι η Τοπική μας Ιστορία (Ψιμογιάννου Ε.)
29. Η μνήμη είναι μάχη. Ιστορικές και πολιτιστικές διαδρομές στον Πειραιά και στη
δική μας γειτονιά, την παλιά Κοκκινιά (Κουσκουμπέκου Δ.)
30. Η PortaReale στην Κέρκυρα, ένα μνημείο που χάθηκε (Δημητρίου Γ.)
31. Η προσέγγιση της Ιστορίας και του Πολιτισμού μέσα από καινοτόμες δράσεις σε
λειτουργικούς χώρους με ιστορικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον (Γεωργοτά Σ.,
Θεοχάρης Θ.)
32. Η Τοπική Ιστορία στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Ιστορίας: εφαρμόζοντας στην
τάξη τον θεματικό φάκελο «Πρόσκληση σε Βυζαντινό γεύμα» (Βλαχάκη Μ.,
Παληκίδης Α.)
33. Η τοπική ιστορία της Αχαΐας ως αφόρμηση του επετειακού εορτασμού της 28ης
Οκτωβρίου (Αλεξανδροπούλου Α., Κασβίκη Σ.)
34. Η τοπική ιστορία της Λήμνου μέσα από βιωματικές δράσεις και η δημιουργία
ντοκυμανταίρ (Παπαπαναγιώτου Μ.)
35. Η Τοπική Ιστορία ως πεδίο καλλιέργειας της ιστορικής σκέψης σε παιδιά
προσχολικής ηλικίας (Μαυρουδή Ε., Παληκίδης Α.)
36. Η ψηφιακή αφήγηση ως μέσο για τη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας (Νούτσος
Χ.)
37. Ιστορικοί περίπατοι σε αστικό τοπίο: η περίπτωση της ρωμαϊκής Θεσσαλονίκης
(Μερούσης Ν.)
38. Ιχνηλατώντας τη μικρή μας πόλη. Από την Ευέλικτη Ζώνη μέχρι σήμερα μια
Τοπική Ιστορία δρόμος (Βυθούλκας Δ., Ποτηροπούλου Μ.)
39. Ιχνηλατώντας την Τοπική Ιστορία μέσα από τα Γ.Α.Κ. Φθιώτιδας (Βακιρτζηδέλη Σ.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
40. Κυνηγώντας τους κρυμμένους θησαυρούς της ιστορικής Θήβας (Κυπραίου Σ.-Ι.,
Πλατιά Μ.)
41. Λιβαδειά – Θεσπιές, έξι ώρες δρόμος (Καραλή Α., Σαμούχος Π., Σταυριανουδάκη
Α.)
42. Μαγνησία Μικράς Ασίας – Νέα Μαγνησία Λαμίας: η προσφυγιά μέσα στον χρόνο
(Καλλιώρα Δ., Φράγκου Κ., Παπαθανάση Α., Χριστοδούλου Ε., Μιχαηλίδου Β.)
43. Μαθαίνοντας την ιστορία της πόλης μέσα από ιστορικούς περιπάτους. Μια
βιωματική πρόταση για μαθητές και ενήλικους πολίτες (Λάζου Β., Σωτηρίου Π.)
44. Μαθαίνω για τη γενέτειρά μου και την αγαπώ (Δημητρίου Ν.)
45. Μαθητικό ντοκυμανταίρ και τοπική ιστορία: το Πρωτοκύριακο του 1941 στην
Κέρκυρα (Μέριανου Α., Παπαγιάννη Μ., Κατής Α., Πουλιάσης Ε., Γεωργίου Α.)
46. Μες του Μουσείου τη σιγή ιστορία θα ακουστεί (Γιαννιός Π., Ματσαγγούρα Ε.,
Παπαδά Α., Σταμέλου Ε.)
47. Μια μέρα στο Καρπενήσι του 1930. Αποτυπώσεις της καθημερινότητας στην
εφημερίδα "ΤΟ ΒΕΛΟΥΧΙ" (Καρφή Ρ., Χαντζοπούλου Χ.)
48. Μια σελίδα ιστορίας: το Ολοκαύτωμα, σύμβολο ρατσισμού και μισαλλοδοξίας
(Μελισσουργού Β.)
49. Μικρές ξεναγοί στο ιστορικό Γαλαξίδι (Κούσκουρη Μ.)
50. Μύθοι, θρύλοι και παραδόσεις του τόπου μας (Φώτου Β.)
51. Μύθος - μνήμη - γνώση (Τσούρτη Μ.)
52. Νεοκλασικά κτήρια στη Στυλίδα (Μαυροειδή Β., Μπαχλαβά Ι.)
53. Νιάλα: Όταν η φύση πάγωσε τον πόλεμο (Χειροπούλου Β.)
54. Οι ανεμοκίνητοι μεταλλικοί υδρόμυλοι στη Σαλαμίνα (waterwindmills): Μια
ιστορία νερού/Ανέμη, Μελωδία, Γραφή (Μπίλλια I., Λαζάρου Π.)
55. Οι Δήμαρχοι του Αιγίου (1835-2019) (Αγγελόπουλος Γ.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
56. Οι ειδικότητες των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) και η τοπική ιστορία: η
εμπειρία του 7ου Ε. Κ. Πειραιά (Πέραμα) και η σύνδεσή του με το Μουσείο
Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Πειραιά (Πλέσσα Μ., Ράπτη Μ., Κοτσιφάκος Δ.)
57. Οι ιππότες του Negroponte ζωντανεύουν στο Μουσείο της Αρέθουσας: η
συμβολή ενός προγράμματος Τοπικής Ιστορίας στη Μουσειακή Αγωγή
(Παπαϊωάννου Α., Βιντζηλαίου Χ., Ηλιοπούλου Ι.)
58. Οι καπναποθήκες Παπαστράτου στο Αγρίνιο. Τόποι Μνήμης και Ιστορίας (Αγγέλη
Μ.)
59. Ο πολιτικός βίος του Ηλία Τσιριμώκου. Η μαρτυρία του στον Τύπο (Τσιγγέλη Δ.)
60. Όταν η Κρήνη του Οιδίποδα στη Θήβα συναντά τον ποταμό Έρκυνα της
Λιβαδειάς: μια συγκριτική μελέτη δύο σημείων πολιτιστικής κληρονομιάς σε μια
τάξη Νηπιαγωγείου (Δρακωνάκη Φ., Μπαρώνα Α.)
61. Ο τόπος μου, ο τόπος μου αλλάζει (Σαλεμή Α., Χριστοδουλάκη Δ.)
62. Παιδαγωγική και διδακτική αξιοποίηση των αρχείων ενός σχολείου: η περίπτωση
του Γυμνασίου Φερών (Μανωλοπούλου Χ.)
63. Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική–Πέτρινα Γεφύρια: το περιβαλλοντικό -πολιτιστικό
πρόγραμμα του Κ.Π.Ε. Κισσάβου-Ελασσόνας (Γκανάτσιος Α., Γκράσσος Γ.)
64. Παραδοσιακοί οικισμοί: τόποι ιστορικής μνήμης, πολιτιστικών, κοινωνιολογικών
και περιβαλλοντικών αναφορών (Νικολάου Μ.)
65. Πάρε τα χνάρια που άφησαν (Φώτη Γ.)
66. Πενήντα χρόνια από την ίδρυση του 1ου Νηπιαγωγείου Καρπενησίου (1967-
2017) (Μπανιά Μ., Aνδρέου Μ., Μουτσώκου Α., Μάντζαρη Ε., Παραστατίδου Ε.)
67. Περιβάλλον και παράδοση-Οι ρίζες μας-Ερευνώντας την ιστορία και παράδοση
του Οξύλιθου (Βελισσαρίου Ε., Φραντζεσκίδου Α., Ρουμπή Κ.)
68. Περπατώντας στα μονοπάτια της Φύσης και της Ιστορίας του τόπου μου.
Αμφίκλεια – Δαδί (Πανουργιά Ε., Καραπιπέρη Β.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
69. Περπατώ, παρατηρώ, καταγράφω, συλλέγω, ηχογραφώ, φωτογραφίζω Φωτοηχο-ιστορίες (Πετρά Β.)
70. Πρώτη φορά στο Μουσείο (Πίνη Ε.)
71. «Σκύδρα, Πλατεία Ελευθερίας. Ένας φωτογραφικός περίπατος».
Ανακαλύπτοντας την ιστορία του τόπου μας μέσα από προφορικές μαρτυρίες και
φωτογραφίες (Γκαϊτατζή Σ., Παλάσκας Γ.)
72. «Στη Θεσσαλονίκη μέρες του 1821 – 1822. Μελέτη του θέματος σε δύο χρονικές
στιγμές 2010-2011, 2018-2019» (Ψωμά Μ.)
73. Στοιχεία ιστορίας του παραδοσιακού ελαιώνα της Άμφισσας (Σαλώνων) - η
καταστροφική πυρκαγιά (2013) (Κολιαβάς Ι., Παλούκης Δ.)
74. Συνομιλώντας με την ιστορία του τόπου μου (Λάππα Β.)
75. Σχεδιασμός θεματικής προσέγγισης στη Μελέτη Περιβάλλοντος με τη
μουσειοσκευή του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήβας «Οι Κόρες της Αρχαίας
Τανάγρας» (Σαλεμή Α., Χριστοδουλάκη Δ.)
76. Τα κτήρια της πόλης μου (Βάβουρα Ν., Μπαράκου Κ.)
77. Ταξιδεύοντας με την «Αλτάνα» στο Ναυτικό Μουσείο Γαλαξιδίου (Σκώττη Κ.)
78. Τα σύνορα του πρώτου ελληνικού κράτους στον τόπο μας (Καραγεώργου Β.,
Κοτσιάνη Δ., Κοντογιάννης Ν.)
79. Το Κιλκίς στη δίνη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου: 100 χρόνια από τις μάχες Σκρα
και Δοϊράνης (Ταλαμπίρης Κ.)
80. Το Κρατικό Ωδείο και το Γενί Τζαμί Θεσσαλονίκης, δύο πρότζεκτ Τοπικής
Ιστορίας στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας για ωφελούμενους του Ο.ΚΑ.ΝΑ στη
Θεσσαλονίκη (Μητσοπούλου Α., Κρασοπούλου Α., Τοκαλατσίδης Σ.)
81. Το παλιό εξατάξιο Γυμνάσιο και η αρχαιολογική συλλογή Θεσπιών. Πυλώνες
ιστορίας για τους μαθητές Νηπιαγωγείου (Λιάκου Α.)
82. Τοπική Ιστορία και εναλλακτικός τουρισμός στη Δημητσάνα Αρκαδίας (Μακρή Δ.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
83. Τοπική Ιστορία της Ραφήνας. Η πόλη μας και η θάλασσά μας (Γρηγορίου Ν.)
84. Το προσφυγικό ζήτημα όπως το βίωσε η Φθιώτιδα: συγκρίνοντας το χθες με το
σήμερα (Παπαντωνίου Ε.)
85. «Το πρώτο διάστημα εγκατάστασης και η αστική αποκατάσταση των
προσφύγων»: μια καλή διδακτική πρακτική με αξιοποίηση ιστορικών πηγών για
την Ιστορία Γ΄ τάξης προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών (Ματθαίου Μ.)
86. Το «τενεκεδένιο σχολείο» της Θεσ/νίκης. Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα τοπικής
ιστορίας για το Νηπιαγωγείο (Φαρδή Κ.)
87. Τρεις Χάριτες: από τον γεώτοπο στον μύθο, στην ιστορία, στην τέχνη
(Ζαραμπούκας Β., Γερονικολού Π.)
88. Χρήστος Ηλία Χατζηχρήστος: Ο Λαμιώτης λογοτέχνης που διέπρεψε στην
Κων/πολη τον 19ο και τις αρχές του 20ού αιώνα (Ευαγγελοπούλου Α.)
89. Χρονομηχανή: στάση Αρχαία Ελλάδα. Μελέτη του ιστορικού, κοινωνικού και
πολιτιστικού γίγνεσθαι της εποχής μέσα από τον συνυφασμό της Τοπικής και της
Γενικής Ιστορίας (Γερονικολού Π.)
ΒΙ?ΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
1. «Αν σ’ αρέσει μπαρμπα – Λάμπρο, ξαναπέρνα από την Άνδρο» (Μαυροειδή Ε.)
2. Αξιοποίηση τοπικών μνημείων για την απαραίτητη διασωστική εκπαίδευση
(Γουλόπουλος Ν.)
3. Ο αστυνόμος Βρισκόλας και οι αρχαίοι Βοιωτοί Ολυμπιονίκες (Μαυροειδή Ε.)
4. Σαντιρβάν Τζαμί: οι εποχές του μνημείου. Μία δίοδος για την ιστορία της πόλης
(Μπακάλη Γ., Σφακιανάκης Δ.)
5. «Ταξίδια με τη Χρονομηχανή: οπτικοακουστικός Γραμματισμός, δημιουργική
Γραφή και Ψηφιακή Αφήγηση στην Τοπική Ιστορία» (Δελιόπουλος Γ., Γκίνου Β.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
ΑΝΑΡΤΗΜΕΝΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝ?ΣΕΙΣ
(POSTERS)
Από τη Σχολική στην Τοπική Ιστορία: αξιοποιώντας το σχολικό αρχείο για τη
διδακτική προσέγγιση του Ολοκαυτώματος
Τοπική Ιστορία και Μουσειακή Αγωγή: μια μικρή συλλογή, πολλές σημαντικές
ιστορίες
(Βλαχάκη Μ.)
1. Ακρόπρωρα-οι Γοργόνες των γαλαξιδιώτικων πλοίων (Γεωργούλα Ε.)
2. «Αλαφροΐσκιωτε καλέ, για πες απόψε τι ’δες». Αφηγήσεις για τις νεράιδες από
τον Ασβέστη Φθιώτιδας (Σωτηροπούλου Σ.)
3. Ανιχνεύοντας την τοπική ιστορία της Θεσ/νίκης (Καραμανώλη Ε.)
4. Αξιοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων σε Μουσεία, Τοπία μνήμης και
Γεωτόπους: αποτελέσματα μίας έρευνας - Εικόνες και λεζάντες (Ρήνου Μ.,
Νικονάνου Ν., Θεοδοσίου Σ.)
5. Αξιοποίηση των εφαρμογών WEB GIS στην εκπαιδευτική διαδικασία
(Αρκουμάνης Π., Καλαντζής Γ.)
6. «Από τη Μικρά Ασία του 1922 στη Νέα Φιλαδέλφεια του 2019». Δημιουργικές
μαθητικές δράσεις στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής (Σακελλαροπούλου Ι.)
7. Από τις «Αόρατες Πόλεις» στην «Πόλη των Φαντασμάτων»: Προσεγγίσεις της
ιστορίας της Θεσσαλονίκης μέσα από εκπαιδευτικές πρακτικές για μαθητές
Γυμνασίων και Λυκείων στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μαβίνη Χ.)
8. Αποτυπώματα στον χρόνο: η εξερεύνηση του παρελθόντος του σχολείου μέσα
από το αρχειακό του υλικό (Ταλαμπίρης Κ.)
9. Αρχαίο Θέατρο Ερέτριας (Φραγκομανώλη Σ., Ντόκου Β.)
10. Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας: Μαρτυρίες για την Τοπική Ιστορία (Φραγκούλη
Α., Μαγγέρα Χ., Δημοπούλου Β.)
11. Διαδρομές στο χθες και στο σήμερα: διδασκαλία και εκπαίδευση μέσω
ερευνητικής εργασίας (Κακαλέ Α.)
12. Διακοπές με τον «Τρελαντώνη» σε τοπία μίας άλλης εποχής (Μιχαηλίδου Β.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
13. Διαφορετικές αφετηρίες, κοινός προορισμός. Πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας
(Χιονίδης Π.)
14. Δουργούτι, μια ιστορία σε μια συνοικία (Παπαδοπούλου Ε., Μιχαηλίδου Μ.)
15. Είμαστε ό,τι χτίζουμε, χτίζουμε ό,τι είμαστε: πέτρινα κτίρια νεότερων χρόνων
στον Αχινό (Μπλούνα Μ.)
16. Ένα αυτοκίνητο ταξιδεύει στο χθες και στο σήμερα του τόπου μας (Γραικούση Ε.)
17. Ένα κάστρο, τρεις πολιτισμοί (Μαυρόγιαννης Π., Σγουρίδης Μ., Μερτζάνη Ι.)
18. Εξερευνώντας τη "Βυζαντινή Γειτονιά" στο Δικαστικό Μέγαρο της Θήβας
(Βλαχογιάννη Α.)
19. Ερέτρια – Μια πόλη αφηγείται την ιστορία της (Λιάτζουρα Α. – Νίκα Χ.)
20. Ερευνητική εργασία τοπικής ιστορίας με θέμα “Ο Πειραιάς στην Κατοχή και την
Αντίσταση, 1941-1944” και παρουσίασή της στη σχολική γιορτή της 28ης
Οκτωβρίου (Λουράντου Σ.)
21. «Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών:μια περιήγηση στους χώρους του με
οδηγό τη σύγχρονη τέχνη» (Σταύρου Μ.)
22. Ζούμε τα μνημεία – Παρουσίαση σχεδίου εργασίας του 10ου Δ.Σ. Χαλκίδας
(Μαμασούκα Μ.)
23. Η αξιοποίηση της Τοπικής Ιστορίας στα Μαθητικά Συνέδρια. Η περίπτωση των
Συνεδρίων της Δ.Δ.Ε. Μαγνησίας (Κανταράκη Σ.)
24. Η διερεύνηση, καταγραφή, ψηφιοποίηση, εκμετάλλευση και ανάδειξη της
τοπικής άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς από μαθητές Β/θμιας Εκπαίδευσης
μέσω ενός προγράμματος Erasmus+KA2 (Καρούζου Π.)
25. Η εγκατάσταση των Μακεδόνων μετά το 1821 στο Ταλάντι (Τσάπαλη Ε., Βογιατζή
Α.)
26. Η ιστορία του 2ου Δ.Σ. Στυλίδας (Καπούλα Ε.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
27. Η Καβάλα του χθες και του σήμερα μέσα από τα μνημεία της (Κουγιουμτζόγλου
Δ., Παπανικολάου Κ.)
28. Η κυρία Φανουρία κι η Τοπική μας Ιστορία (Ψιμογιάννου Ε.)
29. Η μνήμη είναι μάχη. Ιστορικές και πολιτιστικές διαδρομές στον Πειραιά και στη
δική μας γειτονιά, την παλιά Κοκκινιά (Κουσκουμπέκου Δ.)
30. Η PortaReale στην Κέρκυρα, ένα μνημείο που χάθηκε (Δημητρίου Γ.)
31. Η προσέγγιση της Ιστορίας και του Πολιτισμού μέσα από καινοτόμες δράσεις σε
λειτουργικούς χώρους με ιστορικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον (Γεωργοτά Σ.,
Θεοχάρης Θ.)
32. Η Τοπική Ιστορία στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Ιστορίας: εφαρμόζοντας στην
τάξη τον θεματικό φάκελο «Πρόσκληση σε Βυζαντινό γεύμα» (Βλαχάκη Μ.,
Παληκίδης Α.)
33. Η τοπική ιστορία της Αχαΐας ως αφόρμηση του επετειακού εορτασμού της 28ης
Οκτωβρίου (Αλεξανδροπούλου Α., Κασβίκη Σ.)
34. Η τοπική ιστορία της Λήμνου μέσα από βιωματικές δράσεις και η δημιουργία
ντοκυμανταίρ (Παπαπαναγιώτου Μ.)
35. Η Τοπική Ιστορία ως πεδίο καλλιέργειας της ιστορικής σκέψης σε παιδιά
προσχολικής ηλικίας (Μαυρουδή Ε., Παληκίδης Α.)
36. Η ψηφιακή αφήγηση ως μέσο για τη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας (Νούτσος
Χ.)
37. Ιστορικοί περίπατοι σε αστικό τοπίο: η περίπτωση της ρωμαϊκής Θεσσαλονίκης
(Μερούσης Ν.)
38. Ιχνηλατώντας τη μικρή μας πόλη. Από την Ευέλικτη Ζώνη μέχρι σήμερα μια
Τοπική Ιστορία δρόμος (Βυθούλκας Δ., Ποτηροπούλου Μ.)
39. Ιχνηλατώντας την Τοπική Ιστορία μέσα από τα Γ.Α.Κ. Φθιώτιδας (Βακιρτζηδέλη Σ.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
40. Κυνηγώντας τους κρυμμένους θησαυρούς της ιστορικής Θήβας (Κυπραίου Σ.-Ι.,
Πλατιά Μ.)
41. Λιβαδειά – Θεσπιές, έξι ώρες δρόμος (Καραλή Α., Σαμούχος Π., Σταυριανουδάκη
Α.)
42. Μαγνησία Μικράς Ασίας – Νέα Μαγνησία Λαμίας: η προσφυγιά μέσα στον χρόνο
(Καλλιώρα Δ., Φράγκου Κ., Παπαθανάση Α., Χριστοδούλου Ε., Μιχαηλίδου Β.)
43. Μαθαίνοντας την ιστορία της πόλης μέσα από ιστορικούς περιπάτους. Μια
βιωματική πρόταση για μαθητές και ενήλικους πολίτες (Λάζου Β., Σωτηρίου Π.)
44. Μαθαίνω για τη γενέτειρά μου και την αγαπώ (Δημητρίου Ν.)
45. Μαθητικό ντοκυμανταίρ και τοπική ιστορία: το Πρωτοκύριακο του 1941 στην
Κέρκυρα (Μέριανου Α., Παπαγιάννη Μ., Κατής Α., Πουλιάσης Ε., Γεωργίου Α.)
46. Μες του Μουσείου τη σιγή ιστορία θα ακουστεί (Γιαννιός Π., Ματσαγγούρα Ε.,
Παπαδά Α., Σταμέλου Ε.)
47. Μια μέρα στο Καρπενήσι του 1930. Αποτυπώσεις της καθημερινότητας στην
εφημερίδα "ΤΟ ΒΕΛΟΥΧΙ" (Καρφή Ρ., Χαντζοπούλου Χ.)
48. Μια σελίδα ιστορίας: το Ολοκαύτωμα, σύμβολο ρατσισμού και μισαλλοδοξίας
(Μελισσουργού Β.)
49. Μικρές ξεναγοί στο ιστορικό Γαλαξίδι (Κούσκουρη Μ.)
50. Μύθοι, θρύλοι και παραδόσεις του τόπου μας (Φώτου Β.)
51. Μύθος - μνήμη - γνώση (Τσούρτη Μ.)
52. Νεοκλασικά κτήρια στη Στυλίδα (Μαυροειδή Β., Μπαχλαβά Ι.)
53. Νιάλα: Όταν η φύση πάγωσε τον πόλεμο (Χειροπούλου Β.)
54. Οι ανεμοκίνητοι μεταλλικοί υδρόμυλοι στη Σαλαμίνα (waterwindmills): Μια
ιστορία νερού/Ανέμη, Μελωδία, Γραφή (Μπίλλια I., Λαζάρου Π.)
55. Οι Δήμαρχοι του Αιγίου (1835-2019) (Αγγελόπουλος Γ.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
56. Οι ειδικότητες των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) και η τοπική ιστορία: η
εμπειρία του 7ου Ε. Κ. Πειραιά (Πέραμα) και η σύνδεσή του με το Μουσείο
Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Πειραιά (Πλέσσα Μ., Ράπτη Μ., Κοτσιφάκος Δ.)
57. Οι ιππότες του Negroponte ζωντανεύουν στο Μουσείο της Αρέθουσας: η
συμβολή ενός προγράμματος Τοπικής Ιστορίας στη Μουσειακή Αγωγή
(Παπαϊωάννου Α., Βιντζηλαίου Χ., Ηλιοπούλου Ι.)
58. Οι καπναποθήκες Παπαστράτου στο Αγρίνιο. Τόποι Μνήμης και Ιστορίας (Αγγέλη
Μ.)
59. Ο πολιτικός βίος του Ηλία Τσιριμώκου. Η μαρτυρία του στον Τύπο (Τσιγγέλη Δ.)
60. Όταν η Κρήνη του Οιδίποδα στη Θήβα συναντά τον ποταμό Έρκυνα της
Λιβαδειάς: μια συγκριτική μελέτη δύο σημείων πολιτιστικής κληρονομιάς σε μια
τάξη Νηπιαγωγείου (Δρακωνάκη Φ., Μπαρώνα Α.)
61. Ο τόπος μου, ο τόπος μου αλλάζει (Σαλεμή Α., Χριστοδουλάκη Δ.)
62. Παιδαγωγική και διδακτική αξιοποίηση των αρχείων ενός σχολείου: η περίπτωση
του Γυμνασίου Φερών (Μανωλοπούλου Χ.)
63. Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική–Πέτρινα Γεφύρια: το περιβαλλοντικό -πολιτιστικό
πρόγραμμα του Κ.Π.Ε. Κισσάβου-Ελασσόνας (Γκανάτσιος Α., Γκράσσος Γ.)
64. Παραδοσιακοί οικισμοί: τόποι ιστορικής μνήμης, πολιτιστικών, κοινωνιολογικών
και περιβαλλοντικών αναφορών (Νικολάου Μ.)
65. Πάρε τα χνάρια που άφησαν (Φώτη Γ.)
66. Πενήντα χρόνια από την ίδρυση του 1ου Νηπιαγωγείου Καρπενησίου (1967-
2017) (Μπανιά Μ., Aνδρέου Μ., Μουτσώκου Α., Μάντζαρη Ε., Παραστατίδου Ε.)
67. Περιβάλλον και παράδοση-Οι ρίζες μας-Ερευνώντας την ιστορία και παράδοση
του Οξύλιθου (Βελισσαρίου Ε., Φραντζεσκίδου Α., Ρουμπή Κ.)
68. Περπατώντας στα μονοπάτια της Φύσης και της Ιστορίας του τόπου μου.
Αμφίκλεια – Δαδί (Πανουργιά Ε., Καραπιπέρη Β.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
69. Περπατώ, παρατηρώ, καταγράφω, συλλέγω, ηχογραφώ, φωτογραφίζω Φωτοηχο-ιστορίες (Πετρά Β.)
70. Πρώτη φορά στο Μουσείο (Πίνη Ε.)
71. «Σκύδρα, Πλατεία Ελευθερίας. Ένας φωτογραφικός περίπατος».
Ανακαλύπτοντας την ιστορία του τόπου μας μέσα από προφορικές μαρτυρίες και
φωτογραφίες (Γκαϊτατζή Σ., Παλάσκας Γ.)
72. «Στη Θεσσαλονίκη μέρες του 1821 – 1822. Μελέτη του θέματος σε δύο χρονικές
στιγμές 2010-2011, 2018-2019» (Ψωμά Μ.)
73. Στοιχεία ιστορίας του παραδοσιακού ελαιώνα της Άμφισσας (Σαλώνων) - η
καταστροφική πυρκαγιά (2013) (Κολιαβάς Ι., Παλούκης Δ.)
74. Συνομιλώντας με την ιστορία του τόπου μου (Λάππα Β.)
75. Σχεδιασμός θεματικής προσέγγισης στη Μελέτη Περιβάλλοντος με τη
μουσειοσκευή του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήβας «Οι Κόρες της Αρχαίας
Τανάγρας» (Σαλεμή Α., Χριστοδουλάκη Δ.)
76. Τα κτήρια της πόλης μου (Βάβουρα Ν., Μπαράκου Κ.)
77. Ταξιδεύοντας με την «Αλτάνα» στο Ναυτικό Μουσείο Γαλαξιδίου (Σκώττη Κ.)
78. Τα σύνορα του πρώτου ελληνικού κράτους στον τόπο μας (Καραγεώργου Β.,
Κοτσιάνη Δ., Κοντογιάννης Ν.)
79. Το Κιλκίς στη δίνη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου: 100 χρόνια από τις μάχες Σκρα
και Δοϊράνης (Ταλαμπίρης Κ.)
80. Το Κρατικό Ωδείο και το Γενί Τζαμί Θεσσαλονίκης, δύο πρότζεκτ Τοπικής
Ιστορίας στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας για ωφελούμενους του Ο.ΚΑ.ΝΑ στη
Θεσσαλονίκη (Μητσοπούλου Α., Κρασοπούλου Α., Τοκαλατσίδης Σ.)
81. Το παλιό εξατάξιο Γυμνάσιο και η αρχαιολογική συλλογή Θεσπιών. Πυλώνες
ιστορίας για τους μαθητές Νηπιαγωγείου (Λιάκου Α.)
82. Τοπική Ιστορία και εναλλακτικός τουρισμός στη Δημητσάνα Αρκαδίας (Μακρή Δ.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
83. Τοπική Ιστορία της Ραφήνας. Η πόλη μας και η θάλασσά μας (Γρηγορίου Ν.)
84. Το προσφυγικό ζήτημα όπως το βίωσε η Φθιώτιδα: συγκρίνοντας το χθες με το
σήμερα (Παπαντωνίου Ε.)
85. «Το πρώτο διάστημα εγκατάστασης και η αστική αποκατάσταση των
προσφύγων»: μια καλή διδακτική πρακτική με αξιοποίηση ιστορικών πηγών για
την Ιστορία Γ΄ τάξης προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών (Ματθαίου Μ.)
86. Το «τενεκεδένιο σχολείο» της Θεσ/νίκης. Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα τοπικής
ιστορίας για το Νηπιαγωγείο (Φαρδή Κ.)
87. Τρεις Χάριτες: από τον γεώτοπο στον μύθο, στην ιστορία, στην τέχνη
(Ζαραμπούκας Β., Γερονικολού Π.)
88. Χρήστος Ηλία Χατζηχρήστος: Ο Λαμιώτης λογοτέχνης που διέπρεψε στην
Κων/πολη τον 19ο και τις αρχές του 20ού αιώνα (Ευαγγελοπούλου Α.)
89. Χρονομηχανή: στάση Αρχαία Ελλάδα. Μελέτη του ιστορικού, κοινωνικού και
πολιτιστικού γίγνεσθαι της εποχής μέσα από τον συνυφασμό της Τοπικής και της
Γενικής Ιστορίας (Γερονικολού Π.)
ΒΙ?ΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
1. «Αν σ’ αρέσει μπαρμπα – Λάμπρο, ξαναπέρνα από την Άνδρο» (Μαυροειδή Ε.)
2. Αξιοποίηση τοπικών μνημείων για την απαραίτητη διασωστική εκπαίδευση
(Γουλόπουλος Ν.)
3. Ο αστυνόμος Βρισκόλας και οι αρχαίοι Βοιωτοί Ολυμπιονίκες (Μαυροειδή Ε.)
4. Σαντιρβάν Τζαμί: οι εποχές του μνημείου. Μία δίοδος για την ιστορία της πόλης
(Μπακάλη Γ., Σφακιανάκης Δ.)
5. «Ταξίδια με τη Χρονομηχανή: οπτικοακουστικός Γραμματισμός, δημιουργική
Γραφή και Ψηφιακή Αφήγηση στην Τοπική Ιστορία» (Δελιόπουλος Γ., Γκίνου Β.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναπτύσσοντας μια οργανική & αποτελεσματική σχέση
μεταξύ τους
ΑΝΑΡΤΗΜΕΝΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝ?ΣΕΙΣ
(POSTERS)
Από τη Σχολική στην Τοπική Ιστορία: αξιοποιώντας το σχολικό αρχείο για τη
διδακτική προσέγγιση του Ολοκαυτώματος
Τοπική Ιστορία και Μουσειακή Αγωγή: μια μικρή συλλογή, πολλές σημαντικές
ιστορίες
(Βλαχάκη Μ.)
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις