0
Your Καλαθι
Η γυναίκα και ο γυναικείος λόγος στο έργο του Ευριπίδη
Έκπτωση
30%
30%
Περιγραφή
Ο Ευριπίδης υπήρξε δεινός ψυχολόγος, βαθύτατος γνώστης της ψυχής, κυρίως της γυναικείας. Η ανατομική ματιά του στον εσώτατο ψυχικό κόσμο των ηρωίδων του και οι οξυδερκείς απεικονίσεις του των ανθρώπινων συμπεριφορών κλείνουν μέσα τους τα στοιχεία της διάρκειας, τα στοιχεία δηλαδή της αιώνιας και αναλλοίωτης ανθρώπινης υπόστασης.
Στις τραγωδίες του o ποιητής άνοιξε τον γυναικωνίτη, τον χώρο του σπιτιού τον προορισμένο για τις γυναίκες, προκαλώντας δυσαρέσκεια στους συγχρόνους του· καθώς μάλιστα τις παρουσίαζε με τα πραγματικά ελαττώματά τους, κατηγορήθηκε για μισογυνισμό. ΄Αδικος χαρακτηρισμός, γιατί ο Ευριπίδης εξιδανίκευσε περισσότερο από κάθε άλλον το γυναικείο φύλο πλάθοντας στις τραγωδίες του πλήθος γυναικών ηθικού κάλλους και ψυχικού μεγαλείου. Ο κορυφαίος Τραγικός μίλησε με αλήθειες για τη γυναίκα την οποία αγάπησε πολύ ? κατά την παράδοση ήταν φιλογύνης · και ο συγχρωτισμός μαζί της τον έκανε να μελετήσει ιδιαίτερα την πο-λύπλοκη ψυχολογία της, τα ελαττώματα αλλά και τις αρετές της και να γνωρίσει σε βάθος τη φύση της όσο κανείς άλλος ομότεχνός του. Με λεπτολόγο ακρίβεια απεικάζει τις εκδηλώσεις της γυναικείας ψυχοσύνθεσης, από τις πιο ευγενικές μέχρι τις πιο ταπεινές, περιγράφει με θαυμαστή διεισδυτικότητα τα υψηλότερα ανθρώπινα συναισθήματα που εξευγενίζουν τον εσωτερικό της κόσμο, αλλά και τα ποικίλα πάθη που την κατακλύζουν, τις καταιγίδες που ξεσπούν μέσα της. Στόχος μας είναι να ακουστεί ο λόγος της γυναίκας μέσα από την πλειάδα των πολύμορφων γυναικείων χαρακτήρων που λάξευσε ο μεγάλος δραματουργός δίνοντάς τους φωνή και αποκαλύπτοντας συγχρόνως την άβυσσο της γυναικείας ψυχής. Η ανά χείρας έκδοση είναι αφιερωμένη σε όλες τις γυναίκες. Παράλληλα, απευθύνεται και στους άντρες φωτίζοντας το μεγάλο γι’ αυτούς μυστήριο, τη γυναίκα.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ……………………………………………………………………….. 11
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ……………………………………………………………………….. 15
Ο ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ …………………………. 15
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ……………………………… 26
Ο ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΦΥΛΟ …………………….. 28
ΑΛΚΗΣΤΙΣ ……………………………………………………………………….. 39
ΜΗΔΕΙΑ …………………………………………………………………………… 51
ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ ……………………………………………………………………….. 81
ΕΚΑΒΗ ……………………………………………………………………………….. 103
ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ……………………………………………………………………… 127
ΗΡΑΚΛΕΙΔΑΙ ………………………………………………………………………. 147
ΙΚΕΤΙΔΕΣ …………………………………………………………………………… 161
ΗΡΑΚΛΗΣ ΜΑΙΝΟΜΕΝΟΣ …………………………………………………… 183
ΤΡ?ΑΔΕΣ ……………………………………………………………………………. 195
ΗΛΕΚΤΡΑ ……………………………………………………………………………. 231
ΕΛΕΝΗ ……………………………………………………………………………….. 253
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ ………………………………………………….. 273
ΙΩΝ …………………………………………………………………………………….. 293
ΦΟΙΝΙΣΣΑΙ …………………………………………………………………………. 305
ΟΡΕΣΤΗΣ …………………………………………………………………………… 323
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ ……………………………………………………… 339
ΒΑΚΧΑΙ ………………………………………………………………………………. 355
ΣΧΟΛΙΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ……………………………………………………………………….. 386
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ……………………………………………………………………….. 386
ΑΛΚΗΣΤΙΣ ……………………………………………………………………….. 387
ΜΗΔΕΙΑ …………………………………………………………………………… 387
ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ ……………………………………………………………………….. 389
ΕΚΑΒΗ ……………………………………………………………………………….. 392
ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ……………………………………………………………………… 394
ΗΡΑΚΛΕΙΔΑΙ ………………………………………………………………………. 396
ΙΚΕΤΙΔΕΣ …………………………………………………………………………… 398
ΗΡΑΚΛΗΣ ΜΑΙΝΟΜΕΝΟΣ …………………………………………………… 400
ΤΡ?ΑΔΕΣ ……………………………………………………………………………. 401
ΗΛΕΚΤΡΑ ……………………………………………………………………………. 404
ΕΛΕΝΗ ……………………………………………………………………………….. 405
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ ………………………………………………….. 406
ΙΩΝ …………………………………………………………………………………….. 409
ΦΟΙΝΙΣΣΑΙ …………………………………………………………………………. 410
ΟΡΕΣΤΗΣ …………………………………………………………………………… 411
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ ……………………………………………………… 412
ΒΑΚΧΑΙ ………………………………………………………………………………. 413
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΩΝ …………………………………………. 419
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ………………………………………………………………….. 420
Στις τραγωδίες του o ποιητής άνοιξε τον γυναικωνίτη, τον χώρο του σπιτιού τον προορισμένο για τις γυναίκες, προκαλώντας δυσαρέσκεια στους συγχρόνους του· καθώς μάλιστα τις παρουσίαζε με τα πραγματικά ελαττώματά τους, κατηγορήθηκε για μισογυνισμό. ΄Αδικος χαρακτηρισμός, γιατί ο Ευριπίδης εξιδανίκευσε περισσότερο από κάθε άλλον το γυναικείο φύλο πλάθοντας στις τραγωδίες του πλήθος γυναικών ηθικού κάλλους και ψυχικού μεγαλείου. Ο κορυφαίος Τραγικός μίλησε με αλήθειες για τη γυναίκα την οποία αγάπησε πολύ ? κατά την παράδοση ήταν φιλογύνης · και ο συγχρωτισμός μαζί της τον έκανε να μελετήσει ιδιαίτερα την πο-λύπλοκη ψυχολογία της, τα ελαττώματα αλλά και τις αρετές της και να γνωρίσει σε βάθος τη φύση της όσο κανείς άλλος ομότεχνός του. Με λεπτολόγο ακρίβεια απεικάζει τις εκδηλώσεις της γυναικείας ψυχοσύνθεσης, από τις πιο ευγενικές μέχρι τις πιο ταπεινές, περιγράφει με θαυμαστή διεισδυτικότητα τα υψηλότερα ανθρώπινα συναισθήματα που εξευγενίζουν τον εσωτερικό της κόσμο, αλλά και τα ποικίλα πάθη που την κατακλύζουν, τις καταιγίδες που ξεσπούν μέσα της. Στόχος μας είναι να ακουστεί ο λόγος της γυναίκας μέσα από την πλειάδα των πολύμορφων γυναικείων χαρακτήρων που λάξευσε ο μεγάλος δραματουργός δίνοντάς τους φωνή και αποκαλύπτοντας συγχρόνως την άβυσσο της γυναικείας ψυχής. Η ανά χείρας έκδοση είναι αφιερωμένη σε όλες τις γυναίκες. Παράλληλα, απευθύνεται και στους άντρες φωτίζοντας το μεγάλο γι’ αυτούς μυστήριο, τη γυναίκα.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ……………………………………………………………………….. 11
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ……………………………………………………………………….. 15
Ο ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ …………………………. 15
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ……………………………… 26
Ο ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΦΥΛΟ …………………….. 28
ΑΛΚΗΣΤΙΣ ……………………………………………………………………….. 39
ΜΗΔΕΙΑ …………………………………………………………………………… 51
ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ ……………………………………………………………………….. 81
ΕΚΑΒΗ ……………………………………………………………………………….. 103
ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ……………………………………………………………………… 127
ΗΡΑΚΛΕΙΔΑΙ ………………………………………………………………………. 147
ΙΚΕΤΙΔΕΣ …………………………………………………………………………… 161
ΗΡΑΚΛΗΣ ΜΑΙΝΟΜΕΝΟΣ …………………………………………………… 183
ΤΡ?ΑΔΕΣ ……………………………………………………………………………. 195
ΗΛΕΚΤΡΑ ……………………………………………………………………………. 231
ΕΛΕΝΗ ……………………………………………………………………………….. 253
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ ………………………………………………….. 273
ΙΩΝ …………………………………………………………………………………….. 293
ΦΟΙΝΙΣΣΑΙ …………………………………………………………………………. 305
ΟΡΕΣΤΗΣ …………………………………………………………………………… 323
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ ……………………………………………………… 339
ΒΑΚΧΑΙ ………………………………………………………………………………. 355
ΣΧΟΛΙΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ……………………………………………………………………….. 386
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ……………………………………………………………………….. 386
ΑΛΚΗΣΤΙΣ ……………………………………………………………………….. 387
ΜΗΔΕΙΑ …………………………………………………………………………… 387
ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ ……………………………………………………………………….. 389
ΕΚΑΒΗ ……………………………………………………………………………….. 392
ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ……………………………………………………………………… 394
ΗΡΑΚΛΕΙΔΑΙ ………………………………………………………………………. 396
ΙΚΕΤΙΔΕΣ …………………………………………………………………………… 398
ΗΡΑΚΛΗΣ ΜΑΙΝΟΜΕΝΟΣ …………………………………………………… 400
ΤΡ?ΑΔΕΣ ……………………………………………………………………………. 401
ΗΛΕΚΤΡΑ ……………………………………………………………………………. 404
ΕΛΕΝΗ ……………………………………………………………………………….. 405
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ ………………………………………………….. 406
ΙΩΝ …………………………………………………………………………………….. 409
ΦΟΙΝΙΣΣΑΙ …………………………………………………………………………. 410
ΟΡΕΣΤΗΣ …………………………………………………………………………… 411
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ ……………………………………………………… 412
ΒΑΚΧΑΙ ………………………………………………………………………………. 413
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΩΝ …………………………………………. 419
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ………………………………………………………………….. 420
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις