0
Your Καλαθι
Μήδεια (MEDEA)
ΕΠΙΜΕΤΡΟ: ΡΩΜΑΪΚΕΣ ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΥΘΟ ΤΗΣ ΜΗΔΕΙΑΣ (ΕΝΝΙΟΣ, ΠΑΚΟΥΒΙΟΣ, ΑΚΚΙΟΣ, ΟΒΙΔΙΟΣ, ΟΣΙΔΙΟΣ ΓΕΤΗΣ, ΔΡΑΚΟΝΤΙΟ
Έκπτωση
20%
20%
Περιγραφή
Έχοντας ως πρότυπο τη ευριπίδεια «Μήδεια», καθώς και άλλες προγενέστερες τραγωδίες, ο Σενέκας ερμηνεύει τον γνωστό μύθο, άλλοτε ακολουθώντας κι άλλοτε αναπλάθοντας τα πρότυπα. Εξόριστη, βάρβαρη, μανιακή, γυναίκα, σύζυγος, θεά, μάγισσα, παιδοκτόνος, η Μήδεια είναι μια πολυσύνθετη ύπαρξη, η οποία εγκαταλείπει οικογένεια και πατρίδα για χάρη του Ιάσονα, προβαίνοντας σε φριχτά εγκλήματα. Μετά από κάποια χρόνια έγγαμου βίου, ο Ιάσονας τη χωρίζει, για να παντρευτεί τη βασιλοπούλα Κρέουσα, κόρη του Κρέοντα. Η Μήδεια, πικραμένη και οργισμένη, σχεδιάζει για εκδίκηση τη δολοφονία της αντιζήλου, της οικογένειάς της, αλλά και των ίδιων της των παιδιών, προτού η ίδια δραπετεύσει πάνω σε ιπτάμενο άρμα.
Ο Δημήτριος Μαντζίλας είναι πτυχιούχος Κλασικής Φιλολογίας του Ε.Κ.Π.Α. Ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. απέκτησε μεταπτυχιακό και διδακτορικό δίπλωμα Λατινικής Φιλολογίας στη Σορβόννη. Έχει διδάξει Λατινικά, διδακτική των Αρχαίων Ελληνικών και Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας σε έξι Πανεπιστήμια και ένα Ίδρυμα. Ασχολείται με τομείς ρωμαϊκής λογοτεχνίας και πολιτισμού όπως: θρησκεία, μυθολογία, ποίηση, πεζογραφία, επιστημονική γραμματεία.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ:
Αφιέρωση. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Πρόλογος Ι. Παπαδοπούλου. . . . .
Πρόλογος Δ. Μαντζίλα. . . . . . . .
Εισαγωγή
1. Βίος και Πολιτεία του Σενέκα. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
2. Τ ο πεζογραφικό έργο του συγγραφέα. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . 14
3. Τ ο ποιητικό έργο του συγγραφέα . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
4. Η χειρόγραφη παράδοση και οι εκδόσεις. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
5. Υπόβαθρο: ο μύθος της Μήδειας . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
a. Η Μήδεια στην Κολχίδα. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
b. Η Μήδεια στην Ιωλκό. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
c. Η Μήδεια στην Κόρινθο. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
d. Η Μήδεια στην Αθήνα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
e. Η Μήδεια στη Μηδία. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
6. Η «Μήδεια» (Medea) του Σενέκα. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
a. Π εριεχόμενο. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
b. Γ ενικά Χαρακτηριστικά . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
c. Η προσωπικότητα της Μήδειας . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Κεί μενο - Μετάφραση
Dramatis personae-Τα πρόσωπα του δράματος. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Α΄ Πράξη (1-55). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Α΄ Χορικό (56-115). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Β΄ Πράξη (116-300). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Β΄ Χορικό (301-379). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Γ΄ Πράξη (380-578). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Γ΄ Χορικό (579-669) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Δ΄ Πράξη (670-848). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Δ΄ Χορικό (849-878) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Ε΄ Πράξη (879-1027). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Γενικά Σχόλια-Διάρθρωση του έργου
Α΄ Πράξη (1-55). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Α΄ Χορικό (56-115). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
140 ΛΕΥΚΙΟΣ ΑΝΝΑΙΟΣ ΣΕΝΕΚΑΣ – ΜΗΔΕΙΑ (MEDEA)
Β΄ Πράξη (116-300). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Β΄ Χορικό (301-379). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Γ΄ Πράξη (380-578). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Γ΄ Χορικό (579-669) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Δ΄ Πράξη (670-848). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Δ΄ Χορικό (849-878) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Ε΄ Πράξη (879-1027). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Επίμετρο: Ρωμαϊκές τραγωδίες εμπνευσμένες από τον μύθο της Μήδε ιας
Α. Έργα προγενέστερα του Σενέκα. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
I. Q. Ennius, Medea sive Medea Exul-Κόιντος Έννιος,
Μήδεια ή Εξόριστη Μήδεια. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
II. M. Pacuvius, Medus-Μάρκος Πακούβιος, Μήδος. . . . . . . . . . . . . . . . . 105
III. L. Accius, Medea sive Argonautae- Λεύκιος Άκκιος,
Μήδεια ή Οι Αργοναύτες. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
IV. P. Ovidius Naso, Medea-Πόπλιος Οβίδιος Νάσων, Μήδεια. . . . . . . . . 116
V. Ex incertis incertorum tragoediis (Ennius? / Accius?) -
Αποσπάσματα από τραγωδίες ανωνύμων ποιητών
(Έννιος; / Άκκιος;) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Β. Έργα μεταγενέστερα του Σενέκα
Ι. Hosidius Geta, Medea-Οσίδιος Γέτης, Μήδεια. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
ΙΙ. Dracontius, Medea-Δρακόντιος, Μήδεια. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Βιβλιογραφία
1. Συγκεντρωτικές βιβλιογραφίες. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
2. Οδηγοί (companions) και συναγωγές άρθρων . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
3. Εκδόσεις και μελέτες . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
4. Π ροσλήψεις του Σενέκα στην ευρωπαϊκή λογοτεχνική παραγωγή. . . . . . 131
5. Ελληνόγλωσσες εκδόσεις και εργασίες. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Abstract. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Ο Δημήτριος Μαντζίλας είναι πτυχιούχος Κλασικής Φιλολογίας του Ε.Κ.Π.Α. Ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. απέκτησε μεταπτυχιακό και διδακτορικό δίπλωμα Λατινικής Φιλολογίας στη Σορβόννη. Έχει διδάξει Λατινικά, διδακτική των Αρχαίων Ελληνικών και Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας σε έξι Πανεπιστήμια και ένα Ίδρυμα. Ασχολείται με τομείς ρωμαϊκής λογοτεχνίας και πολιτισμού όπως: θρησκεία, μυθολογία, ποίηση, πεζογραφία, επιστημονική γραμματεία.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ:
Αφιέρωση. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Πρόλογος Ι. Παπαδοπούλου. . . . .
Πρόλογος Δ. Μαντζίλα. . . . . . . .
Εισαγωγή
1. Βίος και Πολιτεία του Σενέκα. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
2. Τ ο πεζογραφικό έργο του συγγραφέα. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . 14
3. Τ ο ποιητικό έργο του συγγραφέα . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
4. Η χειρόγραφη παράδοση και οι εκδόσεις. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
5. Υπόβαθρο: ο μύθος της Μήδειας . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
a. Η Μήδεια στην Κολχίδα. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
b. Η Μήδεια στην Ιωλκό. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
c. Η Μήδεια στην Κόρινθο. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
d. Η Μήδεια στην Αθήνα . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
e. Η Μήδεια στη Μηδία. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
6. Η «Μήδεια» (Medea) του Σενέκα. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
a. Π εριεχόμενο. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
b. Γ ενικά Χαρακτηριστικά . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
c. Η προσωπικότητα της Μήδειας . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Κεί μενο - Μετάφραση
Dramatis personae-Τα πρόσωπα του δράματος. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Α΄ Πράξη (1-55). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Α΄ Χορικό (56-115). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Β΄ Πράξη (116-300). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Β΄ Χορικό (301-379). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Γ΄ Πράξη (380-578). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Γ΄ Χορικό (579-669) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Δ΄ Πράξη (670-848). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Δ΄ Χορικό (849-878) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Ε΄ Πράξη (879-1027). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Γενικά Σχόλια-Διάρθρωση του έργου
Α΄ Πράξη (1-55). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Α΄ Χορικό (56-115). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
140 ΛΕΥΚΙΟΣ ΑΝΝΑΙΟΣ ΣΕΝΕΚΑΣ – ΜΗΔΕΙΑ (MEDEA)
Β΄ Πράξη (116-300). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Β΄ Χορικό (301-379). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Γ΄ Πράξη (380-578). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Γ΄ Χορικό (579-669) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Δ΄ Πράξη (670-848). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Δ΄ Χορικό (849-878) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Ε΄ Πράξη (879-1027). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Επίμετρο: Ρωμαϊκές τραγωδίες εμπνευσμένες από τον μύθο της Μήδε ιας
Α. Έργα προγενέστερα του Σενέκα. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
I. Q. Ennius, Medea sive Medea Exul-Κόιντος Έννιος,
Μήδεια ή Εξόριστη Μήδεια. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
II. M. Pacuvius, Medus-Μάρκος Πακούβιος, Μήδος. . . . . . . . . . . . . . . . . 105
III. L. Accius, Medea sive Argonautae- Λεύκιος Άκκιος,
Μήδεια ή Οι Αργοναύτες. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
IV. P. Ovidius Naso, Medea-Πόπλιος Οβίδιος Νάσων, Μήδεια. . . . . . . . . 116
V. Ex incertis incertorum tragoediis (Ennius? / Accius?) -
Αποσπάσματα από τραγωδίες ανωνύμων ποιητών
(Έννιος; / Άκκιος;) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Β. Έργα μεταγενέστερα του Σενέκα
Ι. Hosidius Geta, Medea-Οσίδιος Γέτης, Μήδεια. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
ΙΙ. Dracontius, Medea-Δρακόντιος, Μήδεια. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Βιβλιογραφία
1. Συγκεντρωτικές βιβλιογραφίες. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
2. Οδηγοί (companions) και συναγωγές άρθρων . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
3. Εκδόσεις και μελέτες . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
4. Π ροσλήψεις του Σενέκα στην ευρωπαϊκή λογοτεχνική παραγωγή. . . . . . 131
5. Ελληνόγλωσσες εκδόσεις και εργασίες. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Abstract. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις