0
Your Καλαθι
Αλλόκοτος Ελληνισμός
Δοκίμιο για την οριακή εμπειρία των ιδεών
Έκπτωση
35%
35%
Περιγραφή
Ο Αλλόκοτος Ελληνισμός φωτίζει επτά έκκεντρες μορφές της νεοελληνικής πνευματικής ιστορίας, οι οποίες αφοσιώθηκαν με πάθος στις σχέσειςελληνισμού και χριστιανισμού, Ανατολής και Δύσης και αποτόλμησαν ασυνήθιστους πειραματισμούς με τη νεοελληνική ταυτότητα.
Οι παραγνωρισμένες αυτές αναζητήσεις της ελληνικότητας γεννήθηκαν λίγο πριν και λίγο μετά τα δύο κρίσιμα ιστορικά ορόσημα του ελληνισμού, την πτώση του Βυζαντίου (1453) και τη δημιουργία του νεοελληνικού κράτους (1830), απολήγοντας σε επτά εκδοχές οριακής εμπειρίας των ιδεών στον ευρύτερο ελληνικό χώρο: περιπλάνηση ( Κυ -ριακός Αγκωνίτης ), ουτοπία (Πλήθων), εκτοπισμός (Μάρουλλος Ταρχανιώτης ),
βλασφημία (Χριστόδουλος Παμπλέκης ), αίρεση (Θεόφιλος Καίρης ), αλλόκοτο
(Παναγιώτης Σοφιανόπουλος ), ψευδολογία ( Κωνσταντίνος Σιμωνίδης ).
Συνδυάζοντας τη μελέτη των πηγών με την ιστορία των ιδεών και τον φιλοσοφικό στοχασμό, το δοκίμιο του Νικήτα Σινιόσογλου χαρτο γραφεί μια λησμονημένη μεθόριο της νεοελληνικής ιστορίας των ιδεών, την οποία η κυρίαρχη διανοητική ιστορία αντιμετωπίζει με δυσπιστία και αμηχανία.
Στην παρούσα συγκυρία ακραίας πολιτικής ρευστότητας και ιδεολο γικών
ανακατατάξεων, τα ανοίκεια άκρα της νεοελληνικής ιστορίας των ιδεών αποκτούν
μιάν αναπάντεχη πολιτική σημασία.
«Κάθε σύστημα ωφελείται αναγνωρίζοντας την ανάγκη της παρέκ κλι σης, ενώ
συνάμα τρέμει την υπερβολή της. Μοιραία η αλλόκοτη σκέψη δεν ζεί πολύ. Λίγες
ιδέες κατορθώνουν να διαφύγουν από τη βία του κα νόνα, κι όταν το πετυχαίνουν
είναι για λίγο μόνο.
Το αλλόκοτο δεν διαλέγεται παρά σημαίνει. Αλλόκοτο είναι ό,τι αντιστέκεται».
Ν. Σ.
Οι παραγνωρισμένες αυτές αναζητήσεις της ελληνικότητας γεννήθηκαν λίγο πριν και λίγο μετά τα δύο κρίσιμα ιστορικά ορόσημα του ελληνισμού, την πτώση του Βυζαντίου (1453) και τη δημιουργία του νεοελληνικού κράτους (1830), απολήγοντας σε επτά εκδοχές οριακής εμπειρίας των ιδεών στον ευρύτερο ελληνικό χώρο: περιπλάνηση ( Κυ -ριακός Αγκωνίτης ), ουτοπία (Πλήθων), εκτοπισμός (Μάρουλλος Ταρχανιώτης ),
βλασφημία (Χριστόδουλος Παμπλέκης ), αίρεση (Θεόφιλος Καίρης ), αλλόκοτο
(Παναγιώτης Σοφιανόπουλος ), ψευδολογία ( Κωνσταντίνος Σιμωνίδης ).
Συνδυάζοντας τη μελέτη των πηγών με την ιστορία των ιδεών και τον φιλοσοφικό στοχασμό, το δοκίμιο του Νικήτα Σινιόσογλου χαρτο γραφεί μια λησμονημένη μεθόριο της νεοελληνικής ιστορίας των ιδεών, την οποία η κυρίαρχη διανοητική ιστορία αντιμετωπίζει με δυσπιστία και αμηχανία.
Στην παρούσα συγκυρία ακραίας πολιτικής ρευστότητας και ιδεολο γικών
ανακατατάξεων, τα ανοίκεια άκρα της νεοελληνικής ιστορίας των ιδεών αποκτούν
μιάν αναπάντεχη πολιτική σημασία.
«Κάθε σύστημα ωφελείται αναγνωρίζοντας την ανάγκη της παρέκ κλι σης, ενώ
συνάμα τρέμει την υπερβολή της. Μοιραία η αλλόκοτη σκέψη δεν ζεί πολύ. Λίγες
ιδέες κατορθώνουν να διαφύγουν από τη βία του κα νόνα, κι όταν το πετυχαίνουν
είναι για λίγο μόνο.
Το αλλόκοτο δεν διαλέγεται παρά σημαίνει. Αλλόκοτο είναι ό,τι αντιστέκεται».
Ν. Σ.
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις