0
Your Καλαθι
Σοφοκλή Αντιγόνη Β λυκείου γενικής
Περιγραφή
Βασική επιδίωξη αυτού του σχολικού βοηθήματος είναι η ουσιαστική συνδρομή των μαθητών της Β΄ Λυκείου προκειμένου να ανταποκριθούν με επιτυχία στις απαιτήσεις της αξιολόγησης του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών Γενικής Παιδείας. Η διάταξη της ύλης έχει γίνει με ιδιαίτερη προσοχή και με τέτοιον τρόπο, ώστε να εξυπηρετεί τη συστηματική μελέτη και την κάλυψη όλων των επιμέρους απαιτήσεων της γραπτής εξέτασης.
Η γραμματολογική Εισαγωγή του σχολικού εγχειριδίου παρουσιάζεται μέσα από σχεδιαγράμματα, συστηματοποιώντας την ύλη, και συνοδεύεται από πρόσθετες ασκήσεις, που ενισχύουν την προσπάθεια εκμάθησης και την κριτική προσέγγιση. Οι ενότητες που αναλύουν κείμενο από το πρωτότυπο παραθέτουν στην αρχή το πρωτότυπο κείμενο σύμφωνα με την έκδοση που υιοθετεί το επίσημο σχολικό εγχειρίδιο. Ακολουθεί η μετάφραση του κειμένου, που γίνεται επίσης με βάση τα μεταφραστικά σχόλια του σχολικού εγχειριδίου. Η αναδιάταξη του αρχαίου κειμένου εξυπηρετεί την προσαρμογή του στη νεοελληνική ροή της μετάφρασης και βοηθά τον μαθητή ουσιαστικά στην κατανόησή της. Η νοηματική απόδοση επισημαίνει το νοηματικό κέντρο και τα επιμέρους νοήματα της ενότητας που πρόκειται να αναλύσουμε.
Στη γραμματική αναγνώριση γίνεται παράθεση όλων των γραμματικών όρων του κειμένου και λεπτομερής αναγνώριση, απαραίτητη για τη λύση των γραμματικών ασκήσεων. Στα ετυμολογικά επιλέγονται λέξεις του πρωτότυπου κειμένου των οποίων η προέλευση παρουσιάζει ενδιαφέρον -κυρίως λόγω της επιβίωσής τους στη σύγχρονη γλώσσα- και δίνονται ομόρριζες λέξεις της νέας ελληνικής. H ετυμολογική προσέγγιση έχει στόχο να συμβάλει στην ενίσχυση του μαθητή προκειμένου να ανταποκριθεί σε ασκήσεις λεξιλογικού ή ετυμολογικού χαρακτήρα.
Η συντακτική ανάλυση περιλαμβάνει πλήρη συντακτική αναγνώριση και δικαιολόγηση όλων των λέξεων του αρχαίου κειμένου. Στα εκφραστικά μέσα παρατίθενται τα σχήματα λόγου που, όπως είναι φυσικό, απαντώνται σε ένα καθαρά ποιητικό κείμενο. Τα στοιχεία τεχνικής επισημαίνουν σε κάθε ενότητα τον τρόπο με τον οποίο ο ποιητής παρουσιάζει στους θεατές τα εσωτερικά και εξωτερικά στοιχεία που αφορούν την υπόθεση του έργου, τα πρόσωπα και την εν γένει διαπραγμάτευση του μύθου από την πλευρά του ποιητή. Στα ερμηνευτικά σχόλια επιχειρείται σχολιασμός των σημείων του κειμένου που έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα για την ερμηνεία του - με ενσωμάτωση και εμπλουτισμό όσων παραθέτει το σχολικό εγχειρίδιο. Παρεμφερής είναι και η λειτουργία των πραγματολογικών - ιδεολογικών επισημάνσεων κάθε ενότητας, τα οποία αναφέρονται σε θεσμούς, ιδέες, αξίες και αντιλήψεις που παρουσιάζονται μέσα στο έργο.
Η ηθογράφηση των προσώπων αποσκοπεί να αναδείξει τον χαρακτήρα των τραγικών προσώπων, τον ψυχικό τους κόσμο, τις σκέψεις και τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν σε κάθε περίσταση. Οι πρόσθετες ερωτήσεις επιχειρούν να καλύψουν ολόπλευρα τα ποικίλα ζητήματα που προκύπτουν από την ερμηνευτική ανάλυση του κειμένου. Έχουν επιλεχθεί προσεκτικά ώστε να μην επικαλύπτονται από τα ερμηνευτικά και πραγματολογικά σχόλια. Κάθε ενότητα ολοκληρώνεται με τις πρόσθετες ασκήσεις, οι οποίες παρουσιάζουν τυπολογική ποικιλία και ενισχύουν την αυτοαξιολόγηση του μαθητή. Επίσης, προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται και τα ωριαία κριτήρια αξιολόγησης που υπάρχουν ανά ευρύτερη νοηματική ενότητα. Οι απαντήσεις των πρόσθετων ασκήσεων και των κριτηρίων αξιολόγησης μπορούν να αναζητηθούν στο τέλος του βιβλίου.
Οι ενότητες που αναλύουν κείμενο από μετάφραση επικεντρώνονται στα ερμηνευτικά σχόλια και στις πρόσθετες ερωτήσεις. Η μελέτη τους είναι απαραίτητη για την ανταπόκριση στην ερμηνευτική ερώτηση που σχετίζεται με το παράλληλο κείμενο (περιλαμβάνεται στην εξέταση του μαθήματος). Στο τέλος κάθε ευρύτερης ενότητας δίνονται οι απαντήσεις στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου. Επίσης, κρίθηκε σκόπιμο να συμπεριληφθεί η ανάλυση των στίχων 801-1353 που διδάσκονται περιληπτικά (και οι απαντήσεις των ασκήσεων που τους συνοδεύουν), με το σκεπτικό να δοθεί στον μαθητή και στον διδάσκοντα μια ολοκληρωμένη εικόνα του έργου. Άλλωστε, η λύση και το κεντρικό μήνυμα του δράματος περιλαμβάνονται στους στίχους αυτούς. Η γενική θεώρηση της τραγωδίας περιλαμβάνει απαντήσεις σε θέματα γενικότερου προβληματισμού γύρω από την τραγωδία που θέτει το σχολικό εγχειρίδιο.
Το τελευταίο μέρος του βιβλίου περιλαμβάνει τις βασικές ενότητες της Γραμματικής και του Συντακτικού της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και μια σύντομη παρουσίαση των βασικότερων σχημάτων λόγου, για τα οποία υπάρχει αναφορά στα εκφραστικά μέσα κάθε ενότητας.
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις