0
Your Καλαθι
Καββαθάς, Κώστας
Ο Κωνσταντίνος-Ευάγγελος Καββαθάς, του Δημητρίου και της Ερασμίας, γεννήθηκε τον Μάρτιο του 1939 στην Αθήνα. Πέρασε τα πρώτα παιδικά του χρόνια στις γειτονιές του Νέου Κόσμου, της Δάφνης και της Ηλιούπολης, σε μια εποχή που πρώτα η Γερμανική Κατοχή και μετέπειτα τα Δεκεμβριανά και ο Εμφύλιος έκαναν τη ζωή δύσκολη και την καθημερινότητα απίστευτα σκληρή. Ο πατέρας του, που ασκούσε το λειτούργημα του δικηγόρου, ήταν ο άνθρωπος που του ενέπνευσε πρώτος ιδανικά και αξίες, οι οποίες από τότε τον ακολουθούν.
Το ενδιαφέρον του συγκέντρωσαν από νωρίς η ευρηματικότητα και τα επιτεύγματα στους τομείς της μηχανολογίας, της αεροπορίας και του διαστήματος, που τον έκαναν να ξεπερνά τον εαυτό του και να βρίσκεται πάντα μπροστά απ’ την εποχή του.
Το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’50 αποδείχθηκε καθοριστικό για το μέλλον, καθώς ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα και στους δύο αυτούς τομείς: Συμμετείχε στη γένεση και την ανάπτυξη του Αεραθλητισμού στην Ελλάδα, ενώ σπουδάζοντας στην Αγγλία γνώρισε από κοντά τους ανθρώπους και τα αυτοκίνητα που πρωταγωνιστούσαν στο διεθνές αγωνιστικό σκηνικό.
Στο επάγγελμα του δημοσιογράφου αφιερώθηκε πλήρως από το 1966. Παράλληλα, συμμετείχε στους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου της εποχής (δεξιοτεχνίες, αναβάσεις, σιρκουί και ράλι), οδηγώντας Peugeot 204 αρχικά και στη συνέχεια ΝSU TT. Γρήγορα έδειξε ότι μπορούσε να κάνει το διαφορετικό στον Ειδικό Τύπο, που στη χώρα μας τότε βρισκόταν σε πρώιμη φάση και ζούσε ακόμη στην «ερασιτεχνική» του εποχή. Η εξειδίκευση και η προσήλωσή του στο χώρο της Τεχνολογίας της Αυτοκίνησης έφερε συνεργασίες με όλα σχεδόν τα περιοδικά εκείνων των χρόνων, ενώ ήταν από τους πρώτους επαγγελματίες που ξεκίνησαν συνεργασία σε θέματα αυτοκινήτου με τον ημερήσιο τύπο.
Τον Φεβρουάριο του 1968 παντρεύτηκε τη Σοφία Λ. Μπλέτσα, ενώ λίγο αργότερα ανέλαβε αρχισυντάκτης στο περιοδικό Αuto Eξπρές. Το καλοκαίρι του επόμενου χρόνου περιέγραψε ζωντανά, με τον Ιάσονα Μοσχοβίτη από την Ελληνική Τηλεόραση (ΕΙΡΤ) που είχε μόλις γεννηθεί, το επιτυχημένο ταξίδι του «Απόλλων 11» στη Σελήνη. Τον Οκτώβριο του 1970 εξέδωσε μαζί με τη σύζυγό του το περιοδικό 4ΤΡΟΧΟΙ.
Η Εταιρία «ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΠΕ» δημιούργησε το δεύτερo μηνιαίο έντυπο το 1973, το ΗΧΟΣ & HiFi. Ως τα τέλη της δεκαετίας οι 4ΤΡΟΧΟΙ είχαν ξεχωρίσει αισθητά, κερδίζοντας την αγάπη και την αναγνώριση του αναγνωστικού κοινού. Το περιοδικό για τη δεύτερη μεγάλη αγάπη του, τα αεροπλάνα, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1982 με τίτλο ΠTΗΣΗ & Διάστημα. Ύστερα από δύο χρόνια έγινε μέλος της Επιτροπής «Car Of The Year», στις ψηφοφορίες της οποίας συμμετείχε συνεχώς μέχρι το 2004. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 εξελέγη δημοτικός σύμβουλος της Αθήνας, με επικεφαλής τον αείμνηστο Αντώνη Τρίτση. Οι προτάσεις του ήταν πολυάριθμες, προκειμένου να συμβάλει στην ανάπτυξη των μέσων μαζικών μεταφορών και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη. Όλες αγνοήθηκαν. Η εκδοτική δραστηριότητα της «ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.» παρουσιάζεται στο οπισθόφυλλο.
Αργότερα και για μεγάλο σχετικά διάστημα έκανε εκπομπή για το αυτοκίνητο στο κανάλι «MEGA», για την οποία χρησιμοποιήθηκε το όνομα της πρώτης του εκδοτικής προσπάθειας («Τροχοί & Δρόμοι»). Αντίστοιχα, ο ραδιοσταθμός «Εν Λευκώ» των «ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ Α.Ε.» άρχισε να εκπέμπει για πρώτη φορά το 1998.
Η δραστηριότητα του Κώστα Καββαθά στον χώρο της έντυπης δημοσιογραφίας ξεκίνησε το 1959 από το περιοδικό Ταχύτης, που είχε ως αντικείμενο τους αγώνες αυτοκινήτου. Εκδόθηκε για λίγο καιρό από την «Ecurie Eρμής», έναν από τους παλαιότερους συλλόγους φίλων της Αυτοκίνησης που ιδρύθηκαν στην Ελλάδα. Το 1963 ξεκίνησε η συνεργασία του με την εφημερίδα Μεσημβρινή, στην οποία κράτησε τη στήλη του αυτοκινήτου για τρία περίπου χρόνια. Το 1966 δούλεψε στο εβδομαδιαίο περιοδικό επικαιρότητας Άλφα του Κωστή Μπαστιά, το πρώτο στα χρονικά του εγχώριου Τύπου που στην ύλη του περιλάμβανε σελίδες αφιερωμένες στην αυτοκίνηση.
Λίγο αργότερα χρονολογείται η πρώτη προσπάθεια να εκδώσει δικό του περιοδικό, με τον Γιάννη Μπαρδόπουλο, το Τροχοί+Δρόμοι, που όμως διακόπηκε λίγο πριν το τυπογραφείο! Από την πρώτη απόπειρα σώζονται λίγες φωτογραφίες. Μετά από σύντομο πέρασμα από το Νέο Αυτοκίνητο των αδελφών Αντώνη και Μιχάλη Γρατσία, εντάχθηκε στο επιτελείο του περιοδικού Αuto Eξπρές του Σπύρου Γαλαίου, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 1967. Σύντομα ανέλαβε τη θέση του αρχισυντάκτη, διαδεχόμενος τον Κυριάκο Κορόβηλα. Τον Οκτώβριο του 1970 ίδρυσε με τη σύζυγό του Σοφία το περιοδικό 4ΤΡΟΧΟΙ και, όπως ήταν λογικό, έριξε εκεί το βάρος της αρθρογραφίας του. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν από την Εταιρία «ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.» εκδόθηκαν πάνω από 30 τίτλοι περιοδικών και ειδικών εκδόσεων. Παράλληλα μ’ όλα αυτά βρήκε χρόνο να γράφει στο εβδομαδιαίο περιοδικό Επίκαιρα, που γνωρίζουν όλοι οι παλιοί και που θεωρείται –ακόμη και σήμερα που εκδόθηκε άλλο με τον ίδιο τίτλο– σαν το καλύτερο του είδους που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα. Άρθρα του δημοσιεύτηκαν επίσης στην εφημερίδα Το Βήμα από το 1991 ως το 1998, καθώς και για ένα μικρό διάστημα στην Καθημερινή. Εκτός από τα περιοδικά των «ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ Α.Ε.», ο Κώστας Καββαθάς αρθρογράφησε στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα, από το πρώτο της φύλλο μέχρι την ημέρα που απολύθηκε χωρίς εξήγηση.
Στο ενεργητικό του συμπεριλαμβάνονται –μέχρι στιγμής– δύο βιβλία: Porsche, ο άνθρωπος και τα αυτοκίνητα του Richard von Frankenberg, που μετέφρασε στα ελληνικά το 1972 μαζί με δύο ακόμη συναδέλφους του, και Το βιβλίο του πραγματικού οδηγού. Τα κείμενά του, έντονα συναισθηματικά, περιέχουν σχεδόν τα πάντα: Περιγραφές από διεθνείς και ελληνικούς αγώνες, ιστορίες από τα παλιά χρόνια του αυτοκινήτου, συνεντεύξεις από σημαντικά στελέχη αυτοκινητοβιομηχανιών και συμπεράσματα από τις εξαντλητικές δοκιμές των εκάστοτε νέων μοντέλων, κοινωνική κριτική και σχόλια για τα καλώς ή τα κακώς κείμενα της χώρας και των ανθρώπων της.
Στα πρώτα χρόνια των 4ΤΡΟΧΩΝ έγραφε και τεχνικά άρθρα, καθώς και «συμβουλές» για την ασφαλή και γρήγορη οδήγηση. Με το πέρασμα των δεκαετιών όμως το ενδιαφέρον του μετατοπίστηκε σε άλλους τομείς (αεροπορία, διάστημα, επιστήμες και τεχνολογία, υπολογιστές, πληροφορική και, γενικά ότι είχε/έχει σχέση με τον κόσμο που ανατέλλει).