0
Your Καλαθι
Το φοβερό βήμα
Αυτοβιογραφία
Περιγραφή
Η ταυτότητα φύλου είναι το κλειδί της προσωπικής ταυτότητας και συνεπώς της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην αυτοβιογραφία Ταχτσή που προαναγγέλθηκε μεν από τον ίδιο ως θάνατος, όμως σε τελική ανάλυση ήταν η γενναία και γόνιμη αντίσταση εναντίον του καλλιτεχνικού του θανάτου. Πρωτοδημοσιεύθηκε στη στήλη Διπλά Βιβλία του Books' Journal τχ. 67, Μάιος 2016.
Η αυτοβιογραφία του Κώστα Ταχτσή (Θεσσαλονίκη 1927-Αθήνα 1988) εκδόθηκε μαζί με άλλα κείμενα αυτοαναφορικά από τα κατάλοιπα του συγγραφέα έναν χρόνο μετά τη δολοφονία του και εκτείνεται στο ½ των σελίδων του Φοβερού βήματος. Τη λειτουργία του επιμελητή των κειμένων επωμίζεται κάποιος «Αχιλλέας Ταβουλάρης», ο οποίος στην εισαγωγή διαφωτίζει μεταξύ άλλων τον αναγνώστη σχετικά με την κατάσταση του αρχείου του Ταχτσή και τις τρεις –σε άλλο σημείο τέσσερις– παραλλαγές της «αυτοβιογραφίας» του. Ο αφηγητής της τριτοπρόσωπης εισαγωγής, ο οποίος αναλαμβάνει και την εξιστόρηση της οικογενειακής γενεαλογίας στο πρώτο κεφάλαιο της αυτοβιογραφίας, για να παραδώσει τελικά τη σκυτάλη της αφήγησης στον αυτοβιογραφούμενο, είναι μία πειστικότατη φιγούρα του βιβλίου εξίσου αληθοφανής όσο ο πρωτοπρόσωπος αφηγητής. Σύμφωνα με δηλώσεις της εκδότριας Μάγδας Κοτζιά, το εύρημα αυτό ενός πλασματικού επιμελητή τής το είχε αποκαλύψει ο Ταχτσής? στην πρώτη αναφορά της στο θέμα αυτό αμέσως μετά τη δολοφονία του και αρκετούς μήνες πριν δει τα κείμενα, η εκδότρια μιλούσε για «αυτοβιογραφικό χρονικό» σε τρίτο πρόσωπο, ένα σχήμα, στο οποίο είχε σκοπό να εντάξει τα ήδη γραμμένα κομμάτια της αυτοβιογραφίας? στην παρουσίαση του βιβλίου μίλησε για «εύρημα με το οποίο θα ξεκινούσε τη σχεδόν έτοιμη τότε αυτοβιογραφία του».[iii] Αν όντως ισχύει η υπόθεση της μικτής αφήγησης, τριτοπρόσωπης και πρωτοπρόσωπης, πράγμα πολύ πιθανό, έχουμε στη διάθεσή μας ένα κείμενο διπλά ημιτελές: όχι απλώς δεν πρόλαβε ο συγγραφέας να συνδέσει τα αυτοβιογραφικά κομμάτια του δεύτερου μέρους του βιβλίου με την αυτοβιογραφία της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, αλλά δεν πρόλαβε κάν να δώσει και στην υπάρχουσα αυτοβιογραφία την τελική της μορφή.
Η αυτοβιογραφία του Κώστα Ταχτσή (Θεσσαλονίκη 1927-Αθήνα 1988) εκδόθηκε μαζί με άλλα κείμενα αυτοαναφορικά από τα κατάλοιπα του συγγραφέα έναν χρόνο μετά τη δολοφονία του και εκτείνεται στο ½ των σελίδων του Φοβερού βήματος. Τη λειτουργία του επιμελητή των κειμένων επωμίζεται κάποιος «Αχιλλέας Ταβουλάρης», ο οποίος στην εισαγωγή διαφωτίζει μεταξύ άλλων τον αναγνώστη σχετικά με την κατάσταση του αρχείου του Ταχτσή και τις τρεις –σε άλλο σημείο τέσσερις– παραλλαγές της «αυτοβιογραφίας» του. Ο αφηγητής της τριτοπρόσωπης εισαγωγής, ο οποίος αναλαμβάνει και την εξιστόρηση της οικογενειακής γενεαλογίας στο πρώτο κεφάλαιο της αυτοβιογραφίας, για να παραδώσει τελικά τη σκυτάλη της αφήγησης στον αυτοβιογραφούμενο, είναι μία πειστικότατη φιγούρα του βιβλίου εξίσου αληθοφανής όσο ο πρωτοπρόσωπος αφηγητής. Σύμφωνα με δηλώσεις της εκδότριας Μάγδας Κοτζιά, το εύρημα αυτό ενός πλασματικού επιμελητή τής το είχε αποκαλύψει ο Ταχτσής? στην πρώτη αναφορά της στο θέμα αυτό αμέσως μετά τη δολοφονία του και αρκετούς μήνες πριν δει τα κείμενα, η εκδότρια μιλούσε για «αυτοβιογραφικό χρονικό» σε τρίτο πρόσωπο, ένα σχήμα, στο οποίο είχε σκοπό να εντάξει τα ήδη γραμμένα κομμάτια της αυτοβιογραφίας? στην παρουσίαση του βιβλίου μίλησε για «εύρημα με το οποίο θα ξεκινούσε τη σχεδόν έτοιμη τότε αυτοβιογραφία του».[iii] Αν όντως ισχύει η υπόθεση της μικτής αφήγησης, τριτοπρόσωπης και πρωτοπρόσωπης, πράγμα πολύ πιθανό, έχουμε στη διάθεσή μας ένα κείμενο διπλά ημιτελές: όχι απλώς δεν πρόλαβε ο συγγραφέας να συνδέσει τα αυτοβιογραφικά κομμάτια του δεύτερου μέρους του βιβλίου με την αυτοβιογραφία της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, αλλά δεν πρόλαβε κάν να δώσει και στην υπάρχουσα αυτοβιογραφία την τελική της μορφή.
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις