0
Your Καλαθι
Το παλίμψηστο της ελληνικής αφήγησης
Από την αφηγηματολογία στη διαλογικότητα
Περιγραφή
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
Προοίμιο
1. Η οπτική γωνία στην αφήγηση και οι υπαγορεύσεις της πλοκής
2. Η λογική της αφήγησης και η ερμηνευτική της ανάγνωσης
3. Έρως και Θάνατος: η δυναμική της επιθυμίας στην αφήγηση
4. Η θεωρία της διαλογικότητας και η ετερογλωσσία του νεοελληνικού μυθιστορήματος
5. Ερμηνεία και λογοτεχνία: μια διαλογική σχέση
6. Μεταμοντερνισμός, μικροαφήγηση και το νόημα της ιστορίας
7. Τέχνη της μυθοπλασίας ή θεωρία της αφήγησης;
Το βιβλίο διαρθρώνεται διαχρονικά αρχίζοντας με την έννοια της οπτικής γωνίας, που εγκαινιάζεται στις αρχές του εικοστού αιώνα και οδηγεί στα τέλη του επιδιώκοντας να χαρτογραφήσει τις αφηγηματικές εξελίξεις και να ψαύσει τον παλμό των θεωρητικώα αναζητήσεων. Συνεχίζει συζητώντας το θέμα της αφηγηματικής λογικής με την αποδόμηση της βασικής αφηγηματολογικής διάκρισης: ιστορία και αφήγηση. Κατόπιν περνάει στο δυναμικό ρόλο της επιθυμίας στην αφήγηση αναλύοντας τα μυθιστορήματα του Μυριβήλη από αυτή τη σκοπιά, πριν καταλήξει στην ανάπτυξη των θεωριών του Μπαχτίν για το μυθιστόρημα, τη γλώσσα και το καρναβαλικό στοιχείο. Τέλος προβάλλει κάποιες απόψεις του Lyotard και εν γένει περί μεταμοντερνισμού σε μεταπολεμικά ελληνικά φαινόμενα και κείμενα. Έτσι καλύπτεται ένα ευρύ φάσμα ελληνικών αφηγήσεων από το δέκατο ένατο αιώνα μέχρι πρόσφατα. Το βιβλίο αποσκοπεί τελικά στο να επισκοπήσει ορισμένα καίρια αφηγηματολογικά ζητήματα και να υποδείξει δρόμους πέραν της αφηγηματολογίας προς την ιστορική συγκυρία και τα κοινωνικά συμφραζόμενα.
Προοίμιο
1. Η οπτική γωνία στην αφήγηση και οι υπαγορεύσεις της πλοκής
2. Η λογική της αφήγησης και η ερμηνευτική της ανάγνωσης
3. Έρως και Θάνατος: η δυναμική της επιθυμίας στην αφήγηση
4. Η θεωρία της διαλογικότητας και η ετερογλωσσία του νεοελληνικού μυθιστορήματος
5. Ερμηνεία και λογοτεχνία: μια διαλογική σχέση
6. Μεταμοντερνισμός, μικροαφήγηση και το νόημα της ιστορίας
7. Τέχνη της μυθοπλασίας ή θεωρία της αφήγησης;
Το βιβλίο διαρθρώνεται διαχρονικά αρχίζοντας με την έννοια της οπτικής γωνίας, που εγκαινιάζεται στις αρχές του εικοστού αιώνα και οδηγεί στα τέλη του επιδιώκοντας να χαρτογραφήσει τις αφηγηματικές εξελίξεις και να ψαύσει τον παλμό των θεωρητικώα αναζητήσεων. Συνεχίζει συζητώντας το θέμα της αφηγηματικής λογικής με την αποδόμηση της βασικής αφηγηματολογικής διάκρισης: ιστορία και αφήγηση. Κατόπιν περνάει στο δυναμικό ρόλο της επιθυμίας στην αφήγηση αναλύοντας τα μυθιστορήματα του Μυριβήλη από αυτή τη σκοπιά, πριν καταλήξει στην ανάπτυξη των θεωριών του Μπαχτίν για το μυθιστόρημα, τη γλώσσα και το καρναβαλικό στοιχείο. Τέλος προβάλλει κάποιες απόψεις του Lyotard και εν γένει περί μεταμοντερνισμού σε μεταπολεμικά ελληνικά φαινόμενα και κείμενα. Έτσι καλύπτεται ένα ευρύ φάσμα ελληνικών αφηγήσεων από το δέκατο ένατο αιώνα μέχρι πρόσφατα. Το βιβλίο αποσκοπεί τελικά στο να επισκοπήσει ορισμένα καίρια αφηγηματολογικά ζητήματα και να υποδείξει δρόμους πέραν της αφηγηματολογίας προς την ιστορική συγκυρία και τα κοινωνικά συμφραζόμενα.
Κριτικές
Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις