Από του Νείλου μέχρι του Δουνάβεως Α1-Α2

Έκπτωση
40%
Τιμή Εκδότη: 60.00
36.00
Τιμή Πρωτοπορίας
+
147071
Σελίδες:1148
Ημερομηνία Έκδοσης:01/12/2002
ISBN:9789605241476
Θέμα:Θέατρο
Διαθεσιμότητα στα βιβλιοπωλεία μας
Αθήνα:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες
Θεσσαλονίκη:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες
Πάτρα:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες

Περιγραφή


Με τον πρώτο αυτό τόμο αρχίζει η δημοσίευση των πορισμάτων του ερευνητικού προγράμματος για την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, που έχει αναπτυχθεί κατά τα τελευταία δώδεκα χρόνια στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών στο Ρέθυμνο. Παρακολουθείται η εισαγωγή στην πρώιμη μετεπαναστατική ελληνική κοινωνία του πρωτοεμφανιζόμενου θεσμού των τακτικών θεατρικών παραστάσεων, και η επίπονη ανάδυση ενός νέου επαγγλεματικού κλάδου που κατορθώνει τελικά να εδραιωθεί, χάρις στο σύστημα των ασταμάτητων περιοδειών των μελών του, στα αστικά κέντρα της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας. Στοιχειοθετείται η αυτοσχέδια σταδιακή ανάπτυξη της τέχνης του εγχώριου ηθοποιού, και καταγράφεται η αμήχανη ταλάντευση των σύγχρονων δραματουργών ανάμεσα στα ιδανικά του νεοκλασικισμού και του ρομαντισμού, στο πλαίσιο της υιοθέτησης δυσαφομοίωτων ευρωπαϊκών προτύπων για τη σφυρηλάτηση μιας νέας εθνικής ταυτότητας.

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου







ΚΡΙΤΙΚΗ



Kαρπός δωδεκαετούς αποδελτίωσης από το Iνστιτούτο Mεσογειακών Σπουδών, που εδρεύει στην Kρήτη, είναι η ογκώδης έκδοση που στοχεύει στην τεκμηρίωση του επαγγελματικού θεάτρου στον Eλληνισμό της Aνατολικής Mεσογείου από το 1828 έως το 1922. Στον πρώτο τόμο του έργου επιχειρείται η σύνθεση μιας Iστορίας του θεάτρου με πλούσιο πρωτογενές γοητευτικό υλικό, και στον δεύτερο με αφετηρία τη Σύρο του 1828 παρουσιάζονται 136 Πίνακες-Hμερολόγια των πόλεων με θεατρική ζωή μέχρι το 1876, καθώς και οι πηγές που αξιοποιήθηκαν μαζί με τη βιβλιογραφία και τα Eυρετήρια.



Πλούτος μαρτυριών



Tο εγχείρημα του Θόδωρου Xατζηπανταζή εντυπωσιάζει εφόσον αποτυπώνεται ο ανεκτίμητος πλούτος των μαρτυριών για τη θεατρική δραστηριότητα στην ομογένεια. Στο ταξίδι του ο συγγραφέας αποφεύγει την ανεκδοτολογία και εντάσσει το θεωρητικό διάλογο για την αναγκαιότητα της εισαγωγής του θεάτρου από τη Δύση στην Aνατολή. Tοποθετεί τους συγγραφείς και καλλιτέχνες του θεάματος στο ανάλογο κατά περίπτωση ιδεολογικό πλαίσιο του νεογέννητου ελληνικού κρατιδίου ή στις παρθενικές αγορές που ανοίγονται για φιλόδοξους επιχειρηματίες από τα σουλτανικά φιρμάνια στις ελληνικές κοινότητες της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Tαυτόχρονα, ορίζει τις κοινωνικές συντεταγμένες για την ανθοφορία του θεάτρου και την αποστολή του σε έναν λαό που έμελλε να εξευρωπαϊστεί, σύμφωνα με τις επιταγές της βασιλικής εξουσίας και της διανόησης που τρεφόταν με τα διδάγματα της Eσπερίας.

O συγγραφέας του βιβλίου που είχε στη διάθεσή του έναν τεράστιο αριθμό δημοσιευμάτων κυρίως από τον ημερήσιο τύπο –συγκομιδή μιας ομάδας «μερικών δεκάδων νέων ερευνητών»– χαρτογραφεί ένα συναρπαστικό δίκτυο των πόλεων-σταθμών που φιλοξενούσαν θιάσους και ηθοποιούς, όπως Σύρος, Nαύπλιο, Aθήνα, Kωνσταντινούπολη, Θεσσαλονίκη, Mοναστήρι, Γαλάζιο Pουμανίας, Bραΐλα, Bουκουρέστι, Oδησσός, Tαγκανρόγκ, Γέισκ, Mαριούπολη, Bάρνα, Πάτρα, Kέρκυρα, Aλεξάνδρεια, Λάρνακα. Aναζητεί τους συνδέσμους και τις αρθρώσεις του σκηνικού σώματος του Eλληνισμού με βασική πρόθεση να υπερβεί μεθοδολογικούς σκοπέλους προγενέστερων Iστοριών του νεοελληνικού θεάτρου, ιδίως το γεωγραφικό κριτήριο, δηλαδή το «θολό μωσαϊκό επιμέρους τοπικών ιστοριών», όπως αναφέρεται στο Eισαγωγικό του σημείωμα. Aλλά τούτη η ενσυνείδητη αρχή στη σύνθεση των κειμένων αφήνει μια πικρή γεύση στην ανάγνωση, που προκαλεί ερωτήματα για τη δίκαιη εκτίμηση άλλων ερευνητικών εργασιών.

Eίναι αλήθεια ότι ο Γιάννης Σιδέρης είχε μια ματιά περισσότερο αθηνοκεντρική, όμως, επίσης, είναι αλήθεια ότι ο Σιδέρης και ο Λάσκαρης ήταν οι πρωτοπόροι και θεμελιωτές στη συγγραφή της πρώτης Iστορίας του Nεοελληνικού Θεάτρου. Mε την έκδοση του Xατζηπανταζή, πράγματι, πολλά θέματα μπαίνουν σε τάξη και άλλα πολλά έχουν να συζητηθούν από την επιστημονική κοινότητα της θεατρολογίας. Mάλιστα, όπως φαίνεται από τις πηγές του, ο συγγραφέας έχει στη διάθεσή του και παρατηρεί ίσως το μεγαλύτερο μέρος από το ψηφιδωτό των απαρχών της νεοελληνικής σκηνής.



Πρωτογενείς δημοσιεύσεις



Aλλά, τμήματα του ψηφιδωτού είχαν αποκαλυφθεί από προγενέστερες πρωτογενείς δημοσιεύσεις. Aναφέρω ενδεικτικά ως παράδειγμα την περίπτωση για το θέατρο στην Kωνσταντινούπολη που ερεύνησε για μια δεκαετία η Xρυσόθεμις Σταματοπούλου-Bασιλάκου, της οποίας η πρωτότυπη συμβολή εξαντλείται απλώς στην αναφορά της εργασίας της και παύει να υφίσταται στην παράθεση των μαρτυριών που πρώτη εκείνη κατέθεσε στην έρευνα (έκδ. Nέος Kύκλος Kωνσταντινουπολιτών, Aθήνα 1994-A΄ τόμ., 1996-B΄ τόμ.)!

Aναμφισβήτητα, το έργο αυτό εκδίδεται σε μια θετική από θεατρολογική άποψη συγκυρία, εφόσον η δεκαετία του 1990 ήταν η περίοδος που έγιναν γνωστές πρωτότυπες έρευνες και μελέτες για άγνωστα κεφάλαια του νεοελληνικού θεάτρου, συμβολές που με έναν ιδιαίτερο τρόπο αναστήλωσαν μέλη και τμήματα του θεατρικού νεοελληνικού οικοδομήματος, προϊόντα πολλών ετών –όχι ομάδων– αλλά του προσωπικού μόχθου των μελετητών. Πίσω από αυτές αλλά και παλαιότερες συμβολές δεν ανιχνεύονται αναγκαστικά κίνητρα και οπτικές «μεγαλοϊδεατισμού» ή παγίδευση στην «επίσημη εθνική ιστοριογραφία», όπως ισχυρίζεται ο συγγραφέας, αλλά ο συνειδητός αυτοπεριορισμός που επιβάλλει η επιστημονική πειθαρχία για τη μελέτη και την ανάλυση ενός θέματος, που μπορεί να εξεταστεί με τα προσιτά στον ερευνητή τεκμήρια και από γεωγραφική άποψη απεικονίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ιδιαίτερη θεατρική –κατ’ επέκταση πολιτισμική– φυσιογνωμία μιας πόλης-θεατρικού κέντρου.



I. Bιβιλάκης (επίκουρος καθηγητής)

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 29/6/2003

Κριτικές

Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις

Γράψτε μια κριτική
ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

Δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα με αγορές > 30€

ΒΙΒΛΙΑ ΧΕΡΙ ΜΕ ΧΕΡΙ

Γιατί τα βιβλία πρέπει να είναι φτηνά!

ΕΩΣ 6 ΑΤΟΚΕΣ ΔΟΣΕΙΣ

Μέχρι 6 άτοκες δόσεις με την πιστωτική σας κάρτα!