Το χρώμα του σιδήρου
25%
Περιγραφή
Η έκδοση του δοκιμίου «το χρώμα του σιδήρου», ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΓΓΕΙΩΝ το 2007, ολοκληρώνει την παρουσίαση του εργαστηρίου αναβίωσης της αρχαίας τέχνης του Γ. Σπανουδάκη, που διοργάνωσε η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, το Κέντρο Σύγχρονης Αρχαιολογίας, και το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Μακεδονικών και Θρακικών Σπουδών, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη το 2006.
Αποτελεί μια εικαστική παρέμβαση, για την πλήρη αναδημιουργία της αρχαίας αγγειογραφίας στην πράξη και παρέχει την δυνατότητα για ουσιαστική μελέτη και περαιτέρω εξέλιξη της έρευνας.
Είναι το πρώτο διδακτικό εγχειρίδιο για την τέχνη (στην Ελληνική γλώσσα). Περιλαμβάνει την επεξεργασία της αργίλου σε πηλό, την κατασκευή και τελειοποίηση των αγγείων, μέχρι την αναδημιουργία της μελανόμορφης και ερυθρόμορφης γραφής με τον ιδιαίτερο κύκλο όπτησης, με καύσιμη ύλη στο καμίνι. Και είναι το μόνο που επιχειρεί να αναπτύξει την έρευνα στις πρακτικές της ζωγραφικής, στην υπόλευκη επιφάνεια των αρχαίων Ελληνικών αγγείων.
Διατυπώνει και «πρωτογενείς» προβληματισμούς για καλλιτέχνες, αρχαιολόγους, ιστορικούς της τέχνης και φοιτητές, που επιθυμούν ν΄ αγγίξουν την τέχνη και να διευρύνουν την εξελικτική αναζήτηση και τον προβληματισμό τους.
Οι εργασίες βέβαια δεν δημοσιεύονται μόνον όταν υπάρχει οριστική λύση όλων των προβλημάτων, αλλά παρουσιάζονται κυρίως όταν υπάρχει συμβολή στην προώθηση της έρευνας, ώστε να την λάβουν υπόψη τους οι νεότεροι ερευνητές.
Τα αινίγματα στις τεχνικές γραφής και όπτησης και το κάλλος των μορφών των αρχαίων Ελληνικών αγγείων, ενώ έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον μελετητών από τον 14ον αιώνα μ.Χ. παραμένουν ωστόσο ανοικτά θέματα στην έρευνα.
Πειραματικά αποτελέσματα που σήμαιναν την πρόοδο της έρευνας, αλλά και απλά πειραματικά θραύσματα, τα ελάχιστα που σώθηκαν, εξελίσσονται εδώ σε εικαστικές συνθέσεις.
Στις συνθέσεις αυτές τα ένθετα κεραμικά όστρακα επεκτείνονται σχεδιαστικά από τον Γ. Σπανουδάκη με μολύβι και ακριλικό χρώμα στην επίπεδη επιφάνεια, δημιουργούν το ζωτικό τους χώρο και κινούνται στα πλαίσια έρευνας της σύγχρονης πειραματικής τέχνης. Δεν πλησιάζουν την ανυπέρβλητη ομορφιά των αρχαίων, μας θυμίζουν ωστόσο και τα «όμοια λάθη» και τα προβλήματα της δύσκολης τεχνικής του αρχαίου κεραμέα και αναδεικνύουν την αλήθεια του θεωρητικού λόγου στον οποίο στηρίζονται.
Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση αυτή είναι αυθεντικά έργα αναβίωσης της αρχαίας ζωγραφικής, με τα οποία ο καλλιτέχνης επιχειρεί να καλύψει τα έξοδα της έρευνας.
Έργα του Γ. Σπανουδάκη υπάρχουν σε συλλογές στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες.
Κριτικές
14/02/2009, 04:04